Overførsel af lyd og data

Hej,

Jeg har en server stående et sted i huset, og et stereoanlæg, et andet sted i huset. Serveren har et lydkort, så man kan få den til at spille mp3 til stereoanlæget. Til at forbinde de to (anlæg og computer) har jeg tænkt mig at benytte min eksisterende netværksinstallation (Jeg er godt klar over at hifi-folk vil løbe skrigende bort, men det er fint til mit behov). Som det er nu, kan man styre musikken via. et webinterface, på hvilken som helst computer i huset og det er også fint nok.. Når der da er en computer tændt. Derfor tænkte jeg følgende: Jeg bruger jo kun 4 af de 8 mulige ledere til at overføre lyden. Burde det ikke være muligt at lave noget 2-vejs kommunikation + strømforsyning på de resterende 4? På den måde vil jeg kunne placere et display der viser hvad der spilles, samt nogle knapper til play, pause osv, så man ikke behøver at bruge computeren til det. Nogen der har nogen kommentarer til ovenstående? Evt. en måde jeg kan gribe det an på? Jeg tænker at jeg bare smider en uP i enden (ved stereoanlæget), til at styre kommunikation, display og knapper og i den anden ende, bare bruge com- eller lptporten. Noget jeg skal være opmærksom på?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Du kan bruke ein "miniPC" - PC104? med eternet ved steroanlegget. PC104 har nok I/O til displayet og eit lite keyboard.

HM

Reply to
Harald Mossige

har

Hej Harald,

Ja, det er en mulighed. Dog synes jeg at det er lidt overkill at sætte en PC104 op, bare for at styre et display samt nogle knapper. Ellers en fin ide.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skriver:

Gør det, smart brug RS 485 mellem enhederne og smid en processor på i begge ender. Går alt galt kan du bruge mpxplay eller lignede til mp3 afspilning. Den understøtter diverse dislays og knapper på parallelporten.

"Klaus D. Mikkelsen" wrote:´

Hej Klaus,

Ja, det var noget i den retning jeg havde tænkt mig. Jeg kender ikke rigtig noget til RS 485. Er det lige til at gå til? Noget jeg skal være opmærksom på?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skriver:

tjek maxim-ic.com

Hej Klaus,

Ja, jeg var lige forbi på maxim-ic.com, men jeg synes at det virker meget uoverskueligt. Kan du evt. give et hint til hvad det er jeg skal bruge? Er det bare en max485 i hver ende? Eller er det mere tricky end som så?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skriver:

En af hver på alle stationer, dernæst skal du bygge en protokol så enhederne taller sammen, serielt.

RS485 er nemt !

Aha... Men vil det ikke sige at jeg skal bruge 2 ledere pr. vej? Altså 4 ledere i det hele... Så mange har jeg jo ikke. Jeg skal også have strøm med :-/

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skriver:

Nej RS485 er multidropnetværk over 2 ledere. Den ene skal bare lære at holde kæft, mens den anden snakker.

Nei vel ;-(

Forresten, ikke sikkert at PC104 er det rette, nå heiter det vel ITXkort. Undersøk i alle fall og kontroller priser.

RS485.

Forutsetter at du bygger selv. I PCenden treng du software. Anbefaler ModBus protokollvis du ikke har noe annet ferdig.

Jeg regner med at du bruker ein COMutgang, i tillegg treng du ein converter RS232 RS485 (MAX232 + DS3695 (national og eit dusin fleire)) Bruk par 1 til signal og par 4 som spenningstilførsel, 24 V er ei god spenning, 4 A er tillatt.

I steroenden treng du DS3695 + microcintroller med nok I/O for å styre display og ketboard + software.

Undersøk hva dette også koster.

HM

Reply to
Harald Mossige

Ja, det kan jeg også godt se nu. Blev bare forvirret, da du skrev "En af hver på alle stationer". Jeg bestiller nogle MAX485 hjem. Tak for hjælpen.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skriver:

Ja, jeg tænkte at du ville have flere "fjernbetjeningsdisplays"

Velbekom

Hej Jonas,

RS485 er single-duplex i modsætning til RS232. Derfor ville det være en fordel at finde en microcontroller, hvis hardware-UART er i stand til at styre retningen af kommunikationen (via MAX485 eller lignende). Man kan selvfølgelig også bruge fire ledninger og så kommunikere full-duplex. Det er ihvertfald én ting du skal være opmærksom på :-)

/Sim>

Reply to
Simon [8000]