Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Til brug for at undersøge nogle vådområder kunne jeg tænke mig at montere et
ekkolod og en gps i en form for fjernstyret båd.

Dataene fra disse to skal så kunne modtages kontinuerligt på land - vel en form
for streaming? Og, jo, jeg ville selvfølgelig gerne kunne opsamle disse data,
men indtil videre rækker det med simultan udlæsning.

Hvordan kan jeg løse dette? Er ikke specielt elektro-kyndig, så please "be
gentle" ;o)

Seerup

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Møjn!

I hvilken form kommer data ud fra GPS og ekkolod? hvis det er rene serielle
data (RS232) kunne du jo bare overføre dem vha en mobiltelefon  og modtage
dem på samme måde..

Mvh
Stampe

> [...]
| data (RS232) kunne du jo bare overføre dem vha en mobiltelefon  og modtage

Dét var dog et ubehageligt spørgsmål du der kommer med! Det ved jeg ikke,
stumperne er ikke købt endnu.
Men jeg har spekuleret lidt videre. For GPS'ens vedkomne er det jo placeringen
af antennen, der giver positionen, og for ekkoloddet er det transduceren. Gad
vide hvor lange kabler de kan trække? På denmåde er jeg fri for eventuelle
problemer med radiosignalerne, og konstruktionen bliver jo noget mere simpel.

Seerup

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Normalt hvis kan en gps give signal ud i NMEA = RS232 i 5V TTL niveu.
Mange af de små ekkolod kan give dybden i NMEA også, men mener normalt ikke
du kan få anden information, ex.vis hårdhed på bunden etc.
(det kommer an på hvilket udstyr du vælger selvfølgelig, Simrad havde engang
nogle proof. ekkolod der sender det over 100mbit netværk etc...)

GPS antenne kabel tror jeg sagtens du kan trække både 15 og 30Meter.
Transducer kablet kan du også trække i samme længde, bare husk jo længere
der er, jo større kvadreat. Det er jo fornentlig i størelsen 500W til 2-5Kw
du sender med.

Kasper

> [...]
| der er, jo større kvadreat. Det er jo fornentlig i størelsen 500W til 2-5Kw

Kw??? På sådan en lille ekkolodsdims til eks. en båd?? Det var ligegodt meget.
På den bærbare vi har, mener jeg kablet er i stil med et RG55 eller noget i den
stil

Projektet går ud på at montere ekkolod og gps i en lille fjernstyret båd eller
flåde af en art. Og planen er at bruge grejet til at undersøge bundforhold i
søer og lignende. Dvs. vi ønsker at lave en bundprofil, der angiver dybder, ikke
andet. Og disse punkter, eller linier, vil vi stedbestemme via GPS'en. Så
rækkevidden skal være max. 200m.

Jeg er klar over, at med ekkoloddet vil det være en vanskelig proces at overføre
billedet fra udlæseren, så jeg er tilfreds med at få ført position fra GPS og
dybde fra ekkoloddet tilbage til land. - Giver det her mening?

Seerup

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?
overføre

Var det ikke lettere at lave en dataopsamlingsenhed på selv båden ?

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?
| Var det ikke lettere at lave en dataopsamlingsenhed på selv båden ?
|

| Klaus
| --
|  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
|  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
|                 http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jo og nej. Hvis det sker på flåden vil det ske autonomt, uden vi har indflydelse
på det. Hvis vi derimod får data ind løbende har vi mulighed for at sweepe mere
præcist. Planen er jo at flåden/bådens størrelse ikke muliggør persontransport.
Grunden til at den skal være så lille er, at vi ofte skal transportere den et
stykke vej, og hvis vi _gad_ slæbe den, så kunne en gummibåd "do the trick" så
kort og godt, jeg vil konstruere mig ud af at være doven :o)

Seerup

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?
indflydelse

Med mindre at man har online adgang til data eksempelvis via trådløst
netværk.....

Hvilken GPS regner i med at bruge ?

Regner i med at have faste fixpunkter med i "ligningen" ?

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?
den
ikke
overføre

Når Du taler om en profillinje på 200m længde, skal Du holde det sammen
med at GPS godt kan give 10 meters fejl. Er det godt nok, eller skal der
mere til ?

Bo //

> [...]
| Når Du taler om en profillinje på 200m længde, skal Du holde det sammen
| med at GPS godt kan give 10 meters fejl. Er det godt nok, eller skal der

Tjoo, det må vel være ok, men jeg mente nu at den kunstige deviation på
GPSnettet var fjernet?
Som sådan er en tolerance på 10m ok, vi skal bruge info til at dykke efter :o)
Så om vi lige kommer præcis på pletten, eller 10m ved siden af går nok.

Seerup *der normalt færdes i dk.fritid.dykning*

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Ja, det er den, og derfor er det så godt som det er. Tidligere var det
ringere.

Bo //
-der profilerer jorden magnetisk fra helikopter :-)

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?
Hey

Måske var det dig der hang over Østjylland, for nogle år siden :-)
(SkyTEM)

Prøvede at fange jer under en landing, men nåede det ikke..kunne være sjov
at se hvordan det virkede.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Bluetooth gps? Ekkoloddet har jeg ingen ide om.

- Martin

Re: Overføre data fra GPS og ekkolod trådløst?

Såvel ekkolod som GPS kan fås med seriel udlæsning i NMEA-formatet.

Derfra har du et par muligheder:
Opsamling på on board laptop der kan tilgåes med WLAN, eller
2 trådløse serielle kabler, fx:
http://www.totalrobots.com/access_files/wcm.htm

Jeg ville nok vælge noget trådløst RS-232, det virker overkommeligt at
indkapsle i noget vandtæt, og vejer ikke mere end der kan bæres på en
almindelig fjernstyret båd.

Et spørgsmål:
Findes der noget økonomisk overkommeligt udstyr der kan forbedre eller
erstatte GPS i den sammenhæng?
Fx ved noget triangulering mellem 3 opsatte sendere eller lign?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Der er mange muligheder.

- Sende trådløst med noget modem(feks små 433 MHz moduler)
- Mobiltelefon.(GPRS eller direkte opkald)
- Bærbar eller PDA med noget WiFi / WLAN / Bluetooth,
men er en bærbar for tung?
- Radio  (mener nogle kan sende RS232 data)

Det må også være muligt at finde et ekkolod med serial data ud.

Kan måske hjælpe dig, gør lidt i det samme - bare med fly ;-)
(Se nedestående link)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.SkyPilot.dk - FPV Video flyvning.