OT : Overgang i pc..

Hej,

jeg har en PC som afgiver stød/gnister ved kontakt med andet metal - f.eks.
Audiostik eller antennekabel.

hvad kan man gøre, når man ikke har 3 benede EDB stikkontakter i lejligheden
? vil helst undgå de her råd med at jorde den til radioatoren etc.

mvh
jørgen

Re: Overgang i pc..
Hej Jorgen

Ringer til en installatør og beder ham komme og opsætte en
EDB stikkontakt med jord.

Mere udførlig svar kan fåes i dk.teknik.el

Re: Overgang i pc..
jeg har rykket indlæg der over.

- Jørgen

Re: OT : Overgang i pc..

Det er oftest dødeligt for stereoanlæget, hvis man ikek passer på.

Så kan man slukke for computeren permanent, eller få opsat stikkontakter
med jord.

Re: OT : Overgang i pc..
Er det en computer der er hjemmebygget ?
Det kunne tyde på der er forbindelse mellem kabinettet og strømmen
hvilket det ikke burde være.

Hvis du har mulighed for det, så tjek efter om strømforsyningen er ok,
og om der er monteret de nødvendige afstands støtter under bundkortet så
dens kredsløb ikke kan nå kabinettet.

mvh
Jan

Re: OT : Overgang i pc..

Jo, det er der næsten altid. I netfilteret i indgangen af
strømforsyningen sidder der 2 kondensatorer, en fra fase og en fra nul.
De går begge til jord (som også er stel). Da der ikke er jord på
computeren virker de 2 kondensatorer som en spændingsdeler og der er 115
volt på kabinettet.

En solid forbindelse mellem fase og kabinet vil helt sikkert give
gnister hvis man kobler en antenen til, men kun kortvarigt, for så slår
HpFI relæet fra.

Re: OT : Overgang i pc..
Ja, jeg har godtnok mange computere der ikke er koblet til jord, og som
ikke laver gnister hvis man forbinder dem med andet metal.

Der er jo heller ingen garenti for at strømforsyningen har en
forbindelse til kabinettet der kan lede strøm, selvom det ofte er tilfældet.

Jan

Re: OT : Overgang i pc..
Ok.

Jeg har nu mange computere der ikke er koblet til jord, og som ikke
laver gnister når de forbindes med andre metaller.

Det er jo heller ikke sikkert at en psu har en forbindelse til
kabinettet der kan lede strøm, selvom det ofte er tilfældet.

/Jan

Re: OT : Overgang i pc..

Forskellen er at "de andre metaller" i dette tilfælde er koblet til jord
- sansynligvis genenm en fællesantenne.

Hvis det er en trsitione PC med hel eller delvis metalkabinet er der
forbindelse. Bærbare med en løs strømadaptor har sjældent.

Re: OT : Overgang i pc..
  bnisterne fra antennestik skyldes antannens strF8%mforsyning.
andet udstyr der er mE5%ske flydende elektrisk sE5%ledes at der kan vE6%r=
e20%
mange volt til forskeld og det er derfor man bruger et fE6%lles nul do de=
t20%
er et jordspyd eller anden sE5%kaldt jord.Men radiator er ikke sikkert20%
jord fordi plasikrF8%r i vandforsyning breder sig og ferskvand er ikke en=
20%
sE6%rlig god leder.

mvh bamse

Re: OT : Overgang i pc..

Nej, det skyldes at antennen er jordforbundet, og at PC'en ikke er det.

Det er rigtigt at vandforsyningen mange steder bruger plastrør, men en
radiator har forhåbentlig ikke forbindelse med vandforsyningen. Jeg har
endnu ikke set centralvarme eller fjernvarme, der bruger plast. MEN: det
eneste sikre, som Du skriver et en jordforbindelse gennem et jordspyd,
eller den gul/grønne leder i husinstallationen.

Bo //

Re: OT : Overgang i pc..

Jo da, i varmeveksleren til varmt vand.

Internt i et hus ?

Masser af steder....

Re: OT : Overgang i pc..

Jeg håber ikke vandet har forbindelse ... -men elektrisk, jo..

Normalt bruges plastisolerede kobberrør til de høje temperaturer. Det er
hvad jeg ser den lokale VVS'er bruge, men han kan nok heller ikke
slaglodde på plastslanger :-)

Re: OT : Overgang i pc..

Nix, normalt bruges pex rør i rør. Faktisk er det ulovligt at bruge andet i
en skjult instalation.

Din VVS mand lever i fortiden ;-)

Orla Pedersen
Re: OT : Overgang i pc..

Min nye varmeinstallation er i plast (rør-i-rør), både gulvvarmen og
rørene ud til de væghængte radiatorer.

Re: OT : Overgang i pc..
Hej Bo Bjerre

Prøv at gå ind i det man kalder teknikrummet i nye huse, så vil du
blive overrasket over alt det plastik :)

Re: OT : Overgang i pc..

Næppe, så er der vidst fejl i udstyret.