OT : Overgang i pc..

Hej,

jeg har en PC som afgiver stød/gnister ved kontakt med andet metal - f.eks. Audiostik eller antennekabel.

hvad kan man gøre, når man ikke har 3 benede EDB stikkontakter i lejligheden ? vil helst undgå de her råd med at jorde den til radioatoren etc.

mvh jørgen

Reply to
Jorgen/DK [2200]

Hej Jorgen

Ringer til en installatør og beder ham komme og opsætte en EDB stikkontakt med jord.

Mere udførlig svar kan fåes i dk.teknik.el

jeg har rykket indlæg der over.

- Jørgen

Reply to
Jorgen/DK [2200]

"Jorgen/DK [2200]" skriver:

Det er oftest dødeligt for stereoanlæget, hvis man ikek passer på.

Så kan man slukke for computeren permanent, eller få opsat stikkontakter med jord.

Er det en computer der er hjemmebygget ? Det kunne tyde på der er forbindelse mellem kabinettet og strømmen hvilket det ikke burde være.

Hvis du har mulighed for det, så tjek efter om strømforsyningen er ok, og om der er monteret de nødvendige afstands støtter under bundkortet så dens kredsløb ikke kan nå kabinettet.

mvh Jan

Jorgen/DK [2200] skrev:

Reply to
Jan Nielsen

Jan Nielsen skriver:

Jo, det er der næsten altid. I netfilteret i indgangen af strømforsyningen sidder der 2 kondensatorer, en fra fase og en fra nul. De går begge til jord (som også er stel). Da der ikke er jord på computeren virker de 2 kondensatorer som en spændingsdeler og der er 115 volt på kabinettet.

En solid forbindelse mellem fase og kabinet vil helt sikkert give gnister hvis man kobler en antenen til, men kun kortvarigt, for så slår HpFI relæet fra.

Ja, jeg har godtnok mange computere der ikke er koblet til jord, og som ikke laver gnister hvis man forbinder dem med andet metal.

Der er jo heller ingen garenti for at strømforsyningen har en forbindelse til kabinettet der kan lede strøm, selvom det ofte er tilfældet.

Jan

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Reply to
Jan Nielsen

Ok.

Jeg har nu mange computere der ikke er koblet til jord, og som ikke laver gnister når de forbindes med andre metaller.

Det er jo heller ikke sikkert at en psu har en forbindelse til kabinettet der kan lede strøm, selvom det ofte er tilfældet.

/Jan

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Reply to
Jan Nielsen

Jan Nielsen skriver:

Forskellen er at "de andre metaller" i dette tilfælde er koblet til jord

- sansynligvis genenm en fællesantenne.

Hvis det er en trsitione PC med hel eller delvis metalkabinet er der forbindelse. Bærbare med en løs strømadaptor har sjældent.

Jorgen/DK [2200] skrev:

f.eks.=20

jligheden=20

bnisterne fra antennestik skyldes antannens str=F8mforsyning. andet udstyr der er m=E5ske flydende elektrisk s=E5ledes at der kan v=E6r= e=20 mange volt til forskeld og det er derfor man bruger et f=E6lles nul do de= t=20 er et jordspyd eller anden s=E5kaldt jord.Men radiator er ikke sikkert=20 jord fordi plasikr=F8r i vandforsyning breder sig og ferskvand er ikke en= =20 s=E6rlig god leder.

mvh bamse

Reply to
bamse

Nej, det skyldes at antennen er jordforbundet, og at PC'en ikke er det.

Det er rigtigt at vandforsyningen mange steder bruger plastrør, men en radiator har forhåbentlig ikke forbindelse med vandforsyningen. Jeg har endnu ikke set centralvarme eller fjernvarme, der bruger plast. MEN: det eneste sikre, som Du skriver et en jordforbindelse gennem et jordspyd, eller den gul/grønne leder i husinstallationen.

Bo Bjerre skriver:

Jo da, i varmeveksleren til varmt vand.

Internt i et hus ?

Masser af steder....

bamse skriver:

Næppe, så er der vidst fejl i udstyret.

Jeg håber ikke vandet har forbindelse ... -men elektrisk, jo..

Normalt bruges plastisolerede kobberrør til de høje temperaturer. Det er hvad jeg ser den lokale VVS'er bruge, men han kan nok heller ikke slaglodde på plastslanger :-)

Nix, normalt bruges pex rør i rør. Faktisk er det ulovligt at bruge andet i en skjult instalation.

Din VVS mand lever i fortiden ;-)

--
mvh
Orla Pedersen

Min nye varmeinstallation er i plast (rør-i-rør), både gulvvarmen og rørene ud til de væghængte radiatorer.

Reply to
Ole Geisler

Hej Bo Bjerre

Prøv at gå ind i det man kalder teknikrummet i nye huse, så vil du blive overrasket over alt det plastik :)