Osrampærer

Jeg har en dykkerlygte hvori der sidder følgende pære Halogen 20W/6V HLX .
Jeg overvejer dog at skifte den ud med Halogen 35W/6V AX , men er dette
muligt? Begge er tilsyneladende G4, som det vist hedder (jeg har ingen
forstand på dette her emne, som I nok har regnet ud). Hvad er forskellen
mellem HLX og AX?

Mvh Niels

Re: Osrampærer
Hej Niels

Det er ikke nemt af finde ud af, men siden her siger at 35W/6V AX
er velegnet til dyklampe og AX har samme lysstyrke som HLX

http://www.lichtmeer-tauchlampen.de/product_info.php?products_id73 %

Mvh Max

Re: Osrampærer

Spørgsmålet er, om det er tilrådeligt, da 35 W kontra 20 W er en forøgelse
så stor, at det vil gå væsentlig ud over batteriets levetid. Der kan
samtidig være tale om en overbelastning af ledningen (selvom den er
vandkølet) fra batteri til lampe, så de 35 W vil medføre så stort et
spændingstab, at der ikke er noget vundet ved at skifte fra 20 W til 35 W.
Det kan desuden forårsage en ændret fravetemperatur på lampen fra måske
3500° . til 2800° Kelvin - det sidste svarende stort set til en almindelig
glødelampe.

Men der sker jo nok ikke noget ved at prøve.
Karsten H. Jensen