Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Hejsa!

Jeg har set at man kan bruge sit lydkort som indgang til et program på sin
PC der giver lidt oscilloscop-lignende målemuligheder. Og ja, jeg ved godt
at det sikkert er lidt noget fusk, men det jeg har brug for er ikke til
store præcise målinger, men nærmere for at se om en signalkilde mest er en
flad DC, sinus eller firkant. Og det må sådan en løsning vel kunne.

Jeg har fundet et program der er OpenSource kodet og dermed gratis at bruge,
men det er til Linux som jeg ikke har en klap forstand på. Er der nogle der
har erfaringer med lignende programmer til Windows. Jeg er villig til at
betale lidt for det, og "lidt" er i denne sammenhæng MAX 500,- inkl. diverse
fragt o.s.v. Gratis-prog. er naturligvis velkomne  :-)

Og hvad med højere spændninger end det lydkortet kan klare, som vel er i
nærheden af de 2V eller sådan noget?!?

Og som sagt - præcision er ikke altafgørende :-)

-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
(Please remove the animal from my e-mail)

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Jeg har brukt noen netter for å søke etter slike program. Jeg fann et 20
stykker og testet alle.

Behovet mitt var:
Dual chanal
19200 Hz
Fungerende triging

Jeg fikk ikke noen av programmene til å fungere tilfredstillende; det
var ikke mulig å separere de to kanalene.

Som singel chanal fungerte nesten alle tilfredstillende.

HM

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Jeg har brukt noen netter for å søke etter slike program. Jeg fann et 20
stykker og testet alle. Som singel chanal fungerte nesten alle
tilfredstillende.

HM

----------------------------------

Hej Harald!

Jeg har kun brug for én kanal. Nu skriver du at behovet også kan være
datalogning, og jeg kunne da også godt tænke mig at lege lidt med det.
f.eks. til afladning og opladning af battericeller til at give en indikation
af ladestrøm hen over tid.

Men er der et windowsbaseret program du lige kan anbefale og evt. har et
link til?

På forhånd tak!

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Da går der 20 på dusinet.

Nu skriver du at behovet også kan være

Det jeg hadde behov for var egentelig å visualisere RxD og TxD på en
com-kabel, 8 bytes Rxd etterfulgt av 8 bytes TxD, der overgangen fra RxD
og TxD var det esensielle.

Jeg er sikker på at målingene kunne blitt utført med et vanlig stero
lydprogram, men kompetansen min er fraværende :-(

Når det gjeld datalogging tenker vi intuetivt på vanlig logging fra en
com-port. Jeg anser det som en annen utfordring, - som jeg ikke har løst.

Her bruker du en AVR og med ADC og UART.

Jeg bruker W2K.
Jeg arbeider ikke slik at jeg gjemmer ubrukelige program, jeg laster ned
  interessanne ting, prøvekjører, og sletter ubrukelige ting.

Forsøk å søke på "PCscoop + download + sourcefog" eller lignende.

HM

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Prøv evt. at kigge på udstyr fra Pico:
http://www.picotech.com/index.html

De fører både PC baserede oscilloskoper og dataloggere.
Jeg har kun erfaring med deres dataloggere og de fungerer OK.
Softwaren er yderst fleksibel, men kan man ikke affinde sig med den, er der
drivere og eksempler med til de mest almindelige programmer.

--
hilsen Ole

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?
Hej Fly

Hvorfor gå over åen efter vand, for 500 kr. kan du
jo købe et oscillioskop der det du har brug for.

Mvh Max

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Noen ganger er behovet et storage scoop der et vanlig scoop ikke fungerer.

HM

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Gamle scoper er til at komme i nærheden af for næsten ingen penge.

På et loppemarked fandt jeg f.eks. et 2 strålet 20 Mhz med 2 prober for
150kr.

Et rigtigt scop vil helt sikkert give dig bedre målemuligheder.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?
Hejsa!

Tak for de første 2 svar på SÅ kort tid. Imponerende  :-)

Jeg er med på at et rigtigt skop er at foretrække, men jeg glemte måske lige
at jeg gerne vil have noget der er lidt mere mobilt = kan tages med i tasken
til den bærbare inkl. nødvendige kabler og "spændingsreduktionskasse"
hvordan det så lige er at den skal bygges :-)

Håber at det gav lidt mening, og nej - jeg er ikke interesseret i at købe et
bærbart skop fra Fluke (mest p.g.a. prisen)  :-D

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?
Hej Fly

Nu er et lille skop jo temlig transportabel og fylder ikke alverden.

Det kommer vel an på prisen :)

Mvh Max

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Elektor havde på et tidspunkt en artikel med en enhed man kunne sætte i
en nintendo, så den kunne virke som skop. Den havde vist en noget højere
båndbredde (tror det var 2 MHz) end et lydkort. Det er da
transportabelt. Prisen var vist heller ikke afskrækende.

- Lars

Re: Oscilloskop via lydkort - bras eller bravo?

Du kan ikke bruge et lydkort i en computer til at mE5%le dc med, da der
sidder et skarp hF8%jpasfilter lige under 20 Hz.20%

Mvh
  Jeppe

Site Timeline