Oscilloskop problem

Hej gruppe

Jeg har fået fingrene i et gammelt Aron BS-601 oscilloskop som
tilsyneladende har været udsat for en hård behandling. (Det ser ud som
om den har været en tur på gulvet) Resultatet er at kurveformer vises
korrekt i venstre halvdel af billedet, mens de synes stærkt forvrænget i
højre halvdel. Hvis timebase stilles til højeste mulige værdi, dvs. så
strålen arbejder sig langsomt hen over skærmen, kan man se at strålens
position ændres med en konstant hastighed indtil ca. midt på skærmen,
hvor hastigheden pludselig bliver stor. Er der nogen som har et bud på
hvad dette oscilloskop fejler?

--
Mvh.
Lennart

Re: Oscilloskop problem

Horisontalafbøjningen er baseret på en differentialforstærker.
Forstærkningen er tilsyneladende ikke den samme i begge grene.
Hvordan ser kurveforløbet ud hvis du skruer på X-pos?

Jesper G. Poulsen

Re: Oscilloskop problem

Hvis jeg skruer på X-pos, således at kurven i venstre halvdel kommer
over imod højre halvdel, bliver den forvrænget og tilsidst "opslugt" i
nærheden af midten på skærmen.
--
Mvh.
Lennart

Re: Oscilloskop problem

Ok, så fik jeg fundet fejlen. Det var en effektmodstand på 6.8k i den
horisontale afbøjning som var afbrudt :)

--
Mvh.
Lennart

Site Timeline