Oscilloscop

Hej gruppe

Jeg er på udkig efter lidt måleudstyr til hjemmebrug, til overkommelig
penge.
Det drejer sig primært om en tonegenerator og om et osilloscop. hvor får man
fat i sådan noget henne, og hvad kan sådan noget koste?

Jeg havde forestillet mig noget med en ganske simpel tonegenerator, og så
helst et oscilloscop som kan fryse billeder på skærmen, uden at det behøver
have sindsygt stor båndbredde.

/Rune

Re: Oscilloscop

Hvad med at bygge en tonegenerator selv, jeg kan sende dig fotokopier
af en generator jeg har bygget fra Ny Elektronik nr. 9 1988, du nok låne
bladet på det lokale bibliotek.
Ellers sender jeg det til dig.
73 gs de OZ2HNS / Hans Otto
snipped-for-privacy@pc.dk
Re: Oscilloscop

Den vil jeg også meget gerne se. Måske jeg kan lokke dig til at sende dem
til mig også? Mit lokale bibliotek fører ikke Ny Elektronik.

Mvh Jens

Re: Oscilloscop

Det lyder vældigt spændende!
Du har ikke mulighed for at scanne artiklerne ind og sende dem? Så kan andre
interesserede her fra gruppen jo osse få en kopi :-)

/Rune

Re: Oscilloscop
Kig f.eks. i Elektor Electronics.
De har gennem de sidste år haft en mængde tone-/funktionsgeneratorer (0.01Hz
~ 20MHz). De er oftest bygget omkring ICL8038 eller MAX038.

jeg kan godt kigge i "arkivet" for at finde årgang/måned til dig/jer.

 - patrick

andre

Re: Oscilloscop

Ja tak, det ville jeg da mægtigt gerne se!

Mvh Jens

Re: Oscilloscop

Jeg er også interesseret....
73 gs de OZ2HNS / Hans Otto
snipped-for-privacy@pc.dk
Re: Oscilloscop

Jeg har fundet følgende:

Everyday Practical Electronics (EPE), March 2003:
"200kHz Function Generator" - En god og billig baseret på ICL8038. Range
0.2Hz - 200Khz

Electronics Now, November 1995:
"Benchtop Function Generator" - Som ovenstående, men ikke nær så god - ret
skidt faktisk. Range 0.1Hz - 1MHz

Electronics Now, April 1994:
"Audio Wizard Test Generator" - En generator til audiotest brug. Ramp,
Sweep, Burst osv. Bygget på en XR2206.

Elektor Elektronics (EE), December 1990 (tysk udgave):
"Opamp-Funktionsgenerator" - Bygget af billige/almindeligt forekommende
opamp'er (TL074/CA3130). Range 2Hz-20kHz

EE, Februar1987 (engelsk udg.):
"Digital Sinewave Generator" - Mest af alt medtaget som et kuriosum. DAC &
EPROM. Range 2Hz - 20kHz

EE, April 1990 (tysk udg.):
"Wobbel-Funktions-Generator" - Sweep/Wobbel generator til audiobrug. XR2206.
Range 1Hz - 200kHz

EE, April 1995 (engelsk udg.):
"Function Generator" - Bygget af OpAmp'er (AD827/OP249/AD847). Interessant
princip. 1Hz - 100kHz

Everyday Electronics, December 1991:
"Signal Generator" - ICL8038 med en stor mængde diskrete ting. 0.1Hz -
100kHz

EPE, October 1996:
"10MHz Function Generator" - Enkel men god konstruktion (MAX038). 10Hz -
10MHz

EE, June 1995 (engelsk udg.):
"Function Generator" - Alt hvad du ønsker. FM, Sweep, 20Vpp, osv. (MAX038).
10Hz - 10MHz.

Radio-Electronics, January 1992:
"Sweep/Function Generator" - Ikke særligt integreret. Mange løsdele. Ikke
for børn. 0.1Hz - 2.5MHz.

Electronics World, June 1998:
"A perfect variable oscillator?" - Meget lav distortion <0.01%. Meget teori.
Bygget med TL084. 20Hz - 20kHz

EE, December 1994:
"1000Hz Sine Wave Oscillator" - Enkel men god. THD + noice < 0.0003% !!
(OPA627). Fixed 1kHz.

*************************
Alle konstruktioner har print tegninger, bortset fra de 2 sidste.

Der er desuden lidt småting, men dette er nok hvad i søger. God jagt.

 - patrick

Re: Oscilloscop

Practical Electronics lavede, længe før deres fusioner med hhv. Everyday
Electronics og Electronics Today International (ETI), - nok mellem 1977 og
1982 hvis jeg husker korrekt - den absolut bedste konstruktion over en
ICL8038 nogensinde.
Den havde bl.a. ekvivalent Vpp ved skift mellem kurveformerne for at lette
'scopetests og en 50 Ohm-udgang (der let kunne ændres til 600 Ohm), så den
rent faktisk kunne bruges til seriøs måling, fremfor hovedparten af de
lignende kredsløb. (Gad vide hvor jeg har det nummer).

Men det blad er også faldet enormt i kvalitet over årene :(

--
Venlig hilsen,
Søren

det har ovenstående også. mener jeg.

50ohms udgang kan sagtens laves, det andet er bare billigere og rigeligt til
de fleste formål.

ja de er faldet lidt af på den, med har stadig deres øjeblikke.

 - patrick, en trofast EE læser.

Re: Oscilloscop
Hej Patrick,

OK, altså lavet separat for hver udgang med buffers og hele svineriet ?

Kredsen er lavet til ensartet RMS-værdi på udgangene, desværre ikke så
brugbart hvis man bruger et 'skop efter et kredsløb man sender signalet
ind i og skifter mellem kurveformerne af og til.

Ja, alt _kan_ laves, men hvis man bruger et print lavet efter deres udlæg
bliver det noget rod at se på ;)

Rigeligt til _nogle_ ting, ja, men hvis du ikke kender udgangsimpedansen
kan du ikke regne på noget som helst ;-/

Tjoo, PE var gode i 70'erne, men fladede ud i 80'erne.
Så opslugte de (vist) tidligt i 90'erne bladet for den helt grønne amatør,
Everyday Electronics (Det oprindelige EE kan man sige ;) uden at det
ændrede så meget, så vidt jeg erindrer. Senere i 90'erne åd de også et
blad der på nogle punkter overgik Elektor, nemlig ETI og der blev lovet i
sidste nummer af ETI at ETI ville smitte af på (nu) EPE, men det fadede
hurtigt ud :(
Indendørs solure og lignende ubrugeligt snot trækker ned i min bog.

De har da af og til en god artikel, men så er der nogle af de amerikanske
blade der har flere gode artikler hver gang.

Tjaa, de er desværre også gledet lidt med den ene fod - det største skred
var da det kom på hollandske hænder for en del år siden.
De sidste par år har jeg kun købt det sporadiskt, skønt jeg ellers har
været fast læser siden engang i 70'erne.

--
Venlig hilsen,
Søren

ja, sådan da. de forskelige kurveform-udgange bliver dæmpet til en fælles
peakværdi. herefter en funktionsvælger og tilsidst en buffer/forstærker.

på mange punkter er MAX038 bedre. en udgang med ensartet peakværdi for alle
3 kurveformer, og den er uafhængig af forsyningsspændingen. det eneste der
godt kunne laves bedre er dens THD. på det punkt er den ikke ikke bedre end
dens 20år ældre forgænger. Men den er langt nemmere at arbejde med end den
gamle 8038'er.

korrekt, med det var nu hellerikke det jeg tænkte på.

hvis du selv har bygget udgangstrinnet, så kender du nok også
udgangsimpedansen.
det gælder også hvis du "kun" har loddet det sammen.

*snip (en lang historie)*

vi er nok en del der stadig savner ETI.

 - patrick

Re: Oscilloscop
Hej Patrick,

OK.

Bedre ja, men "nemmere at arbejde med" ?

Vil du have en god THD skal du regne med et (omfattende) diskret design,
men hvis du ikke bruger det til high-end audio e.l. er xxx038'erne nu OK
til det meste andet.
Og hvis du kan nøjes med pæne spotfrekvenser kan du lave et godt filter at
køre en, knap så pæn, sinus igennem, så kan du nå rigtig langt ned mht.
THD :)

OK.

I beg to differ.

Bruger du fx. udgangen fra en xxx038 direkte, eller en eller anden opamps
udgang direkte, kan du selvfølgelig få en grov ide fra databladet, men du
bliver nødt til at måle dig frem til udgangsimpedansen for at have noget
at regne med. Det er nok de færreste begyndere der har den mulighed.

Et skræmmeeksempel (i flere måder) er Brincks generator bygget over en
XR2206, så vidt jeg husker er der endda en polariseret
elektrolytkondensator i udgangen :-/

Ja, det var et blad der sparkede bagdel (i halvfjerdserne var det endda på
pænt over 100 sider hver gang :)

--
Venlig hilsen,
Søren

En hejmmelavet sinusgenerator med et lavt THD, ja det involvere en masse
transistore
og så er der amplitudestabiliseringen, i min hjemmelavede model er det
ordnet med
en R53, den koster en formue, men så er THD også under det målbare.

Og Søren du kender jo min holdning til 8038'eren.

Sådan er udgangen også koblet i den udgave fra Populær Elektronik som er en
ELV konstruktion med XR2206.

Vi har da heldigvis internettet, det slår alle blade.

Mvh Max

Re: Oscilloscop
at

jeg nævnte i min liste en 1000Hz generator med en THD+noise < 0.0003%. det
er ret lavt vil jeg mene. den består af 10~15 komponenter. ingen af dem er
særligt dyre.

der er også en audio ting i Electronics world med THD < 0.001%

og ang. udgangsimpedans, så kan den klares ved at kigge databladet for
buffer opampen og så sætte den med en passende modstand.

 - patrick

Re: Oscilloscop
Hej Patrick,

Nej, så længe du kan nøjes med en spotfrekvens er det let nok.

Hvordan er frekvensstabiliteten i øvrigt på den du taler om, og
amplitudestabiliteten ?
Jeg skal nemlig have strikket en lille 1kHz (alternativt 440Hz eller
880Hz) der er (næsten) krystalstabil og med (præcis) 0dB ud.
Og hvis den kunne ligge i et XLR-hus ville det være strålende, men det går
nok ikke uden specielle batterier, så en _lille_ box er vel OK.

Jeg mener nu at en generator bør have en fast indbygget og veldefineret
udg.impedans (gerne både 50 og 600 Ohm med omskifter) for at være rigtig
brugbar til måleformål, men vi behøver jo heller ikke at være enige :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, de ved godt hvad de vil ha' for den ;-/
Men er det i en variabel generator du bruger den ?

Ja :D
Men der er jo en overvældende forskel på om man har behov for super-hifi,
eller om man bruger generatoren til fx. test af styringselektronik.

De sku' da skamme sig ;)

Både og...

Når man surfer rundt er det en selv der selekterer, hvorfor det man ser
som oftest er tæt relateret til hvad man allerede roder med.
Et blad hvor indholdet er valgt af andre har IMO en større chance for at
give nye impulser, der så kan forfølges videre på nettet.

Men skulle jeg vælge eksklusivt mellem blade og internet kender du jo godt
_min_ holdning :)

--
Venlig hilsen,
Søren

andre

Jeg har bygget fler af dem, men idag ville jeg nok satse på MAX038 og lave
noget
lignende dette

http://www.armory.com/~rstevew/Public/SoundSynth/FunctGens/HighSpeedFunctGen.htm