Oscillatorere...

Hej !

Jeg står og skal bruge en god sinus oscillator der skal køre på et
250-350KHz Krystal det skal bruges som reference oscillator i en større
sammenhæng.

Jeg lurer lidt på clapp, collpits, pierce, hartly osv.. men i mine
skolebøger (HF Teknik) siger de bu og bæ til de forskellige og på nettet
hører man et sted at Pierce er verdensbedste oscillator og et andet at det
er den værste nogensinde ...  mine egne erfaringer med HF oscillatorere er
at clapp har været nem at få op at køre hurtigt men hvad siger i andre...
nogle kredsløbs forslag? oscillator ideer ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Oscillatorere...

Det kommer nok lidt an på hvad den skal bruges til men jeg ville nok lave en
clapp osc, den er let at få til at køre og kræver ikke nogle spoler.

PS et krystal i dette frekvens område lyder lidt dyrt i mine ører.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er det også :D

Re: Oscillatorere...

Du kan jo også lave to oscilliatore og mixe dem sammen, ellers kan du lave
en osc på en højere frekvens og dele denne ned, har du brug for et sinus
formet output kan det så klares med en afstemt kres.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvorfor ikke købe et færdig oscillatormodul, der kun skal have spænding ind
og afleverer et signal på den ønskede frekvens.

Der ligger et firma på Fyn (Odense), der handler/lagerfører færdige moduler.
Desværre kan jeg ikke huske navnet.
Karsten H. Jensen

Site Timeline