Oscillator der ikke vil...

Hej !

Jeg sidder og forsøger mig i den spændne HF verden med at bygge en enkelt
superheterodyn radio... (det har jeg heldigvis en IC til hehe)
men jeg er så ved at bygge en lokal oscillator der skal oscillere omkring en
SAW resonator på 433,42MHz (for at blande de 433,92 ned til ca. 500KHz IF)..
jeg har designet printet og kan derfor ikke rigtigt lave så meget om på min
opstilling ud over at skifte komponent værdier o.l. ud ... jeg har siddet
hele natten og dagen i dag og prøver et utal af forskellige værdier i
Multisim for at få den djævel til at oscillere men den vil bare ik (ej
heller i virkelighedens verden)...

Jeg syntes selv da jeg designede LO'en at jeg havde lavet et par muligheder
at bygge oscillatoren op på men nu syntes jeg sgu det begynder at se sort ud
:(

Her er diagrammet:
http://www.electro-logic.com/LO.jpg

Jeg har fået den til at oscillere ved at montere følgende:

L1 = 100uH
R4 = 33 ohm
C7 = 470pF
C6 = 33pF
C5 = 180pF
R5 = 33 ohm
R1 = 5K1
C8 = 10pF

Samt Fjerne: C4, R3, C9

Problemet er bare at mit footprint til spolen er 0603 og det spole sæt jeg
har går kun fra 1,6nH til 390nH så det skal være en værdi der imellem.

Er der slet ikke noget at gøre ?

/Slukøret madsen

Re: Oscillator der ikke vil...

Plejer man normalt ikke låse base spædning'en med en spændingsdeler ?
umilbart syntes jeg ikke kan få lavet en dc spænding der, kun en strøm
gennem den 100k igennem BE til den 4.7k ??

i simualatoren har du evt husket at slå fra den ikke skal finde et fast
dc-punkt før den begynder at simulere ?

evt puttet nogle initial spændinger på nogle af capene for at slå den i gang
?

Kasper

Re: Oscillator der ikke vil...

Hvor har du den oscillator fra ?. Jeg syntes den ser lidt sær ud. Start
altid med at måle DC arbejdspunkterne, er de ikke rigtige kommer det aldrig
til at virke. L1 på 100 uH er en meget stor selvinduktion ved 400 MHz. Er
du sikker på det ikke er L1's egenresonans, den svinger på og ikke 433
MHz ?.
Husk: En oscillator vil aldrig svinge. Bygger du derimod en forstærker
svinger den altid. Får du en oscillator til at svinge, er det aldrig på den
rigtige frekvens.

Ove

Re: Oscillator der ikke vil...

Det var vist Murphys elektroniklov ;-) :

Re: Oscillator der ikke vil...

Hej Lasse

Du har brug nogle "application notes" - se f.eks. her:

Principles of SAWR-stabilized oscillators and transmitters. App ...:
http://www.web-ee.com/primers/files/saw-based%20oscillators%20and%20transmitters.pdf
(tilfældigvis med eks. på ca. 433 MHz)

mvh/Glenn

-

Re: Oscillator der ikke vil...
Hvad skal sparke din resonator igang ? for mig at se er den ganske udemærket
afkoblet.

Mvh Jacob

Re: Oscillator der ikke vil...
Hej
Det er ikke nemt at få en oscilator til at svinge i et simuleringsprogram!!
MVH
Daniel

Re: Oscillator der ikke vil...

simuleringsprogram!!

-hvilket skyldes at det er ren matematisk opspind. Der er ikke nogen støj
til at starte det. Men hvis man bruger Nodeset eller Initial Condition på
een af kondensatorerne i resonanskredsen, kan det godt lade sig gøre. Hvis
svingningskredsen har et højt Q (hvilket man normalt tilstræber) tager det
lang tid at nå den stabilt svingende tilstand i simulatoren.

btw: findes der en ordentlig model for SAW'en, eller bruger du bare en
almindelig Xtal model ? (spm til Lasse)

Bo //

Re: Oscillator der ikke vil...
Hej Bo

Jeg bruger fabrikantens ekvivalent model som er:

Rserie = 21,427ohm
Cserie = 0,00152pF
Lserie = 88,69uH
Cparallel=2,09pF

så har jeg bare "bygget" kredsløbet op inde i multisim af de komponenter
burde det ikke virke ?

m.v.h.
l. madsen

Site Timeline