Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Studsede over datablad til M27C1001 fra ST.
De skriver at det dækker EPROM og OTP (OneTimeProgramming) EPROM.
Så er det at jeg undres.
En OTP er da ikke en EPROM, eller har jeg misforstået noget der?
Ved godt at de er benkompatible, men det er ikke humlen.

Kan en OTP kaldes for en EPROM eller ej?
Selv ville jeg sige nej, hvad siger I?

--
Uffe Bærentsen

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Den er nu god nok...

EPROM = Electronically Programmable Read Only Memmory
Altså en ROM der kan programmeres elektroniskt!

På en almindelig EPROM er der normalt et lille "øje" som lukker lys ind
til chippen, hvis du belyser chippen med UV lys nulstiller du EPROM'en.
En OTP EPROM mangler dette øje, derfor er den OTP!

Jeg ved ikke om du måske har forvirret udtrykket med EEPROM som er
Electronically Eraseable & Programmable Read Only Memmory, altså en
EPROM der også kan slettes igen, elektroniskt, navnet i sig selv
udelukker altså OTP EEPROM! (Men ikke OTP EPROM)

Brian

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Nej, E'et før PROM står for Erasable, jf:
http://en.wikipedia.org/wiki/EPROM

Det er dyrt at lave et vindue i en chip, så derfor var der nogen der
lavede EPROM'er, men puttede dem i et normalt hus, det kom så til at
hedde en OTP EPROM, sikkert fordi indmaden var en EPROM og elektrisk
forskellig fra en "rigtig" PROM.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://www.openspaceaarhus.dk /

> [...]
 > EPROM = Electronically Programmable Read Only Memmory
 > Altså en ROM der kan programmeres elektroniskt!

Nej, E'et før PROM står for Erasable, jf:

Satans... Der er noget galt med huskeren :)

Brian

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

 Plejer det ikke at være:

 PROM: Programmable Read Only Memory

 EPROM: Erasable Programmable Read Only Memory

 EEPROM: Electrical/Electronically Erasable, Programmable Memory

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Jo, det er en EPROM uden vindue i toppen (og dermed bliver den OTP, da den
ikke kan slettes).
Det er i et langt billigere hus end de keramiske med vindue.

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.
Uffe Bærentsen udtrykte præcist:

I mine dage hed det vist en PROM...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Det er ikke den samme teknologi.
En OTP EPROM er elektrisk nøjagtig det samme som en tradiotionel EPROM, den
har bare ikke noget vindue og kan derfor ikke slettes igen.

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Men da den jo som sagt ikke kan slettes igen bliver den jo til en PROM.

Navnet tager ikke hensyn til hvilken teknologi der er anvendt.

--
Uffe Bærentsen

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Du har fået forklaringen på hvorfor det kaldes en OTP EPROM og ikke en PROM,
nemlig fordi det ER en EPROM uden vindue.
En PROM var (er) opbygget med fuses, som brændes over og derfor ikke kan
genskabes.

Ordkløv du bare videre med dig selv.
Eller prøv evt. at sæt dig lidt ind i de 2 forskellige teknologier, du skal
ikke Google ret meget for at finde forklaringen.

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Der er så flere måder at slette en EPROM på. Den, der er i spil her er
en UV sletbar, og som omtalt af flere andre, var de oprideligt i et
keramisk hus, men "soltag". Det var  dyrt at producere, og ofte blev de
programmeret een gang. Derfor kom de efterhånden i et plasthus, der ikke
tillod sletning (med mindre man havde adgang til stærk Röntgen-"lys"

Der er andre eprom'er, der er elektisk sletbare, f.x. flash prom'er

Bo //

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

ROM: read only memory

De kan deles i to slags:
maskeprogrammerede (der vist ikke findes mere). Oprindeligt kaldet ROM
programmerbare rom'er. De er alle ens, når de leveres, oprindelig PROM

De kan så igen deles i to familier:
de, der kan slettes, og
de der ikke kan (one time programmable) -typisk afbrænding af en fuse

De sletbare kan så igen dele i to familier
De, der slettes med UV lys, og
de, der er elektrisk sletbare

De UV sletbare findes/fandtes i to udgaver:
de, der har vindue, og rent faktisk kan slette, og
de, der er i sort plasthus, og som derfor ikke kan slettes (OTP EPROM)
-paradox: sletbare, som ikke kan slettes på grund af ydre omstændigheder

De elektrisk sletbare deles igen i to slags:
ee-prom og flashprom.

ee-prom'er kan programmers/slettes een adresse ad gangen, og kan typisk
omprogrammeres 100.000-1.000.000 gange

flash er sletbar/programmerbar i pages (typisk 256 bytes ad gangen) De
kan typisk omprogrammeres 10.000-100.000 gange. Forkortelsen FLASH kan
jeg ikke med sikkerhed oversætte, men spørg evt Googl'raklet.

Alle de omtalte huskommelser er af typen RAM: Random Access Memory,
d.v.s. at man kan læse en vilkårlig adresse lige hurtigt. Men ofte
forbinder man RAM med hukommelse, der glemmer indholdet, når power
forsvinder.  De bør retvist omtales VRAM (volatile RAM), og ROM'erne som
NVRAM (Nonvolatile RAM)

Omtalte VRAM'er, i daglig tale kendt som RAM'er, kan igen deles i to slags:
SRAM, statiske, der ikke glemmer noget, så længe, der er power og
DRAM'er, Dynamiske RAM'er, der gemmer informationen i en lille
kapacitet, og som skal refresh'es fordi den taber ladningen

Inden jeg kommer ind på de synkrone og asynkrone, holder jeg lige en
pause, fordi jeg håber, at jeg allerede nu lever op til din oprindelige
overskrift: ordkløveri.

Ud over det, er det mit håb, at INGEN bruger forkortelser, uden at vide
helt prævist, hvad de betyder.

Bo //
-firtids-pedant
(Pedant: en person der går meget op i ubetydelige småting)

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Jeg troede "random" også dækkede over at man både kan læse og skrive.

NVRAM er typiske batteri backed up SRAM. Og VRAM bruges mest om video RAM
med dobbelt port.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ordkløveri, EPROM og OTP EPROM.

Random access i modsætning til sequential access (CCD hukommelser, tape etc)

Ja, det er en jungle med alle de forkortelser. Og det er godt vi har ord
som "ofte", "typisk" og "mest" til at bøje dem med :-)

Tak fordi jeg måtte deltage i ordkløvningen, jeg syn's faktisk det var
lidt sjovt,