Optokobler kredsløb

Hej,

Jeg har fået muligheden for at rode med et optokobler kredsløb - noget jeg
ikke rigtig har rodet i før, og ikke ved alverdens om.

Så vidt jeg har forstået, er det (simpelt fortalt) en lysdiode og en
fototransistor i samme hus, hvor et niveau på indgangen, giver et signal på
udgangen.
Kredsløbet jeg roder med, er bygget op omkring denne optokobler:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/hp/HCPL-2201.pdf
Som kredsløbet er nu (ikke et jeg selv har bygget op) virker det ikke
tilfredsstillende, hvorfor jeg vil forsøge at modificere det lidt.

I det konkrete tilfælde har jeg en 24VDC forsyning på indgangssiden af
optokobleren, og en seperat 5VDC forsyning til optokobleren. Signalet jeg
gerne vil have overført, er et 15Vpp firkant i området 1Khz til 15Khz.
Såvidt jeg kan læse udfra databladet (figur 13a/side 14) er den simpleste
måde at bruge min 24V forsyning og en passende modstand, til at føde ben 2
med 5mA ( i henhold til skemate på side 9), og så tænde/slukke dioden med
mit 15Vpp signal.

Er det virkelig så simpelt, eller har jeg overset noget ?

/Brian

Re: Optokobler kredsløb

Hej Brian

Dog må spæreretningsspændingen ikke komme over fx 5V på lysdioden, så du
bør sætte en omvendt diode over lysdioden, så omvendt polaritet max. kan
blive fx 1V.

Glenn

Re: Optokobler kredsløb

Åhja, sådan en er der monteret i det nuværende kredsløb - jeg har egentlig
kløet mig lidt i nakken over, hvad den skal gøre godt for.

En superhurtig tegning: http://peecee.dk/upload/view/232403
Med forbehold for manglende afkobling af forsyning, ser det så fornuftigt ud
?

/Brian

Re: Optokobler kredsløb

Nej, signalet over sendedioden skifter mellem 24 og 9 volt.

Flyt din katode til ground og dit signal op hvor du har + 24 volt.

Re: Optokobler kredsløb

Hmm, det er sådan set logisk nok at gøre det på din måde - jeg må lige
tjekke op på hvor meget strøm jeg har til rådighed.

Jeg er blot lidt forundret over at gutten der oprindelig lavede kredsløbet,
har valgt en 24V forsyning, hvis det kan gøres på den måde...

/Brian

Re: Optokobler kredsløb

Hvis du gør det på "din" måde er det stadigvæk udgangen på sensoren
der skal levere (nå nej trække) fuld strøm, blot ved "minus" i stedet.
Men er det en transmitter med open collector output er det nødvendigt
at lave det på den måde.

Det forsyner vel sensoren også?

Re: Optokobler kredsløb

Okay...

Njaa... i dette tilfælde er det adskilt. Der er dog andre indgange også (det
er bygget i en kasse), hvor en sensor skal forsynes. Det er sikkert lavet
sådan for at gøre det lidt universalt.

/Brian

Re: Optokobler kredsløb

nE5%hja du havde jo skrevet det klaus :)
alex

Re: Optokobler kredsløb

Tjek.

Men så har du ikke noget at bruge din 24VDC til, men mindre at din
15Vpp ikke kan levere strøm nok til at tænde lysdioden. Er dine 15
volt en vekselspænding (går under nul volt) eller en pulserende DC?

Hvilken spæningsvariateion forventer du på udgangen?
0 til 5 volt eller?

Re: Optokobler kredsløb

Det er en pulserende DC leveret af en transmitter - så hut jeg visker er den
begrænset til 12mA
24V forsyningen findes allerede på printet, så jeg kan lige så godt bruge
den, og holde det lidt adskilt

Njaa... så vidt jeg husker nævner databladet noget om at udgangen typisk er
forsyningen minus 2,1V - det er OK.

/Brian

Re: Optokobler kredsløb
Brian skreiv:

Forsøk å tenke deg lysdioden som en ganske vanlig lysdiode. Den må ha en
seriemotstand som skal begrense strømmen. Så trenger du en SW for å slå
av og på strømmen. BC546 er et brukbart valg. Da har du bildet klart så
langt:
Motstand, R2, fra 24V -> pin 2. Ledning fra pin 3 til colektor,. Emitter
til jord.

Regn 2V spenningsfall over lysdioden og transistoren. Da har du 22V
tilbake. 22V / 5mA = 4K4, velg motstanden til 4K7.

Kontroll: 22V * 5mA = 110mW. Velg 1/8 Watt.

Håper dette kan være til noe hjelp.

HM

Re: Optokobler kredsløb

Jo tak, det hjælper alt sammen på forståelsen - jeg forstår dog ikke lige
behovet for transistoren ?

/Brian

Re: Optokobler kredsløb
Brian skreiv:

Den er forsåvidt ikke nødvemdig. Det kan like godt være utgangen fra en
pulsgenerator, eller en vanlig SW. Jeg brukte transistor fordi det
skulle være lett å skjønne hva som foregår i kretsen.

Ved å bruke utgangen fra pulsgeneratoren, så må du forsikre deg om at
utgangen kan levere den strømmen og de spnningene sim optokopleren
trenger for å fungere. Det vet ikke jeg.

HM

Re: Optokobler kredsløb

Det skulle ikke være noget problem.
Jeg vil en af de nærmeste dage, prøve at køre pulserne direkte på anoden
istedet.

Takker for alle svarene!

/Brian

Re: Optokobler kredsløb

hvoffffor sE6%tter du ikke generatoren ind der hvor du sE5% fjerner de
24volt dc
Jeg kan ikke se hvorfor du overhovedet sE6%tter 24 volt til anoden.
Det gF8%r man jo kun nE5%r man har en transistor med collector tilsluttet
pin 3.
.men hvis du sE6%tter en afbryder pE5% katoden kan du se om der kommer
signal over til den anden side nE5%r du slutter og E5%bner afbryder skal
der jo komme et lignede signal ud.
alex

Re: Optokobler kredsløb

Som skrevet er det ikke et kredsløb jeg selv har stået for.

Kredsløbet er oprindelig lavet til at kunne klare flere typer signaler, det
er nok der de 24V spiller ind.

Jeps - eller sætte en målepind på ;-)

/Brian

Site Timeline