Optokobler kredsløb

Hej,

Jeg har fået muligheden for at rode med et optokobler kredsløb - noget jeg ikke rigtig har rodet i før, og ikke ved alverdens om.

Så vidt jeg har forstået, er det (simpelt fortalt) en lysdiode og en fototransistor i samme hus, hvor et niveau på indgangen, giver et signal på udgangen. Kredsløbet jeg roder med, er bygget op omkring denne optokobler:

Som kredsløbet er nu (ikke et jeg selv har bygget op) virker det ikke tilfredsstillende, hvorfor jeg vil forsøge at modificere det lidt.

I det konkrete tilfælde har jeg en 24VDC forsyning på indgangssiden af optokobleren, og en seperat 5VDC forsyning til optokobleren. Signalet jeg gerne vil have overført, er et 15Vpp firkant i området 1Khz til 15Khz. Såvidt jeg kan læse udfra databladet (figur 13a/side 14) er den simpleste måde at bruge min 24V forsyning og en passende modstand, til at føde ben 2 med 5mA ( i henhold til skemate på side 9), og så tænde/slukke dioden med mit 15Vpp signal.

Er det virkelig så simpelt, eller har jeg overset noget ?

/Brian

Reply to
Brian

Hej Brian

Dog må spæreretningsspændingen ikke komme over fx 5V på lysdioden, så du bør sætte en omvendt diode over lysdioden, så omvendt polaritet max. kan blive fx 1V.

Glenn

Reply to
Glenn

Brian skriver:

Tjek.

Men så har du ikke noget at bruge din 24VDC til, men mindre at din

15Vpp ikke kan levere strøm nok til at tænde lysdioden. Er dine 15 volt en vekselspænding (går under nul volt) eller en pulserende DC?

Hvilken spæningsvariateion forventer du på udgangen?

0 til 5 volt eller?

"Glenn" skrev i meddelelsen

Åhja, sådan en er der monteret i det nuværende kredsløb - jeg har egentlig kløet mig lidt i nakken over, hvad den skal gøre godt for.

En superhurtig tegning:

Med forbehold for manglende afkobling af forsyning, ser det så fornuftigt ud ?

/Brian

Reply to
Brian

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

Det er en pulserende DC leveret af en transmitter - så hut jeg visker er den begrænset til 12mA

24V forsyningen findes allerede på printet, så jeg kan lige så godt bruge den, og holde det lidt adskilt

Njaa... så vidt jeg husker nævner databladet noget om at udgangen typisk er forsyningen minus 2,1V - det er OK.

/Brian

Reply to
Brian

Brian skriver:

Nej, signalet over sendedioden skifter mellem 24 og 9 volt.

Flyt din katode til ground og dit signal op hvor du har + 24 volt.

"Klaus D. Mikkelsen"

Hmm, det er sådan set logisk nok at gøre det på din måde - jeg må lige tjekke op på hvor meget strøm jeg har til rådighed.

Jeg er blot lidt forundret over at gutten der oprindelig lavede kredsløbet, har valgt en 24V forsyning, hvis det kan gøres på den måde...

/Brian

Reply to
Brian

Brian skreiv:

Forsøk å tenke deg lysdioden som en ganske vanlig lysdiode. Den må ha en seriemotstand som skal begrense strømmen. Så trenger du en SW for å slå av og på strømmen. BC546 er et brukbart valg. Da har du bildet klart så langt: Motstand, R2, fra 24V -> pin 2. Ledning fra pin 3 til colektor,. Emitter til jord.

Regn 2V spenningsfall over lysdioden og transistoren. Da har du 22V tilbake. 22V / 5mA = 4K4, velg motstanden til 4K7.

Kontroll: 22V * 5mA = 110mW. Velg 1/8 Watt.

Håper dette kan være til noe hjelp.

HM

Reply to
Harald Mossige

Brian skriver:

Hvis du gør det på "din" måde er det stadigvæk udgangen på sensoren der skal levere (nå nej trække) fuld strøm, blot ved "minus" i stedet. Men er det en transmitter med open collector output er det nødvendigt at lave det på den måde.

Det forsyner vel sensoren også?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

Okay...

Njaa... i dette tilfælde er det adskilt. Der er dog andre indgange også (det er bygget i en kasse), hvor en sensor skal forsynes. Det er sikkert lavet sådan for at gøre det lidt universalt.

/Brian

Reply to
Brian

"Harald Mossige" skrev i meddelelsen

Jo tak, det hjælper alt sammen på forståelsen - jeg forstår dog ikke lige behovet for transistoren ?

/Brian

Reply to
Brian

Brian skreiv:

Den er forsåvidt ikke nødvemdig. Det kan like godt være utgangen fra en pulsgenerator, eller en vanlig SW. Jeg brukte transistor fordi det skulle være lett å skjønne hva som foregår i kretsen.

Ved å bruke utgangen fra pulsgeneratoren, så må du forsikre deg om at utgangen kan levere den strømmen og de spnningene sim optokopleren trenger for å fungere. Det vet ikke jeg.

HM

Reply to
Harald Mossige

t jeg

l p=E5

.

este

ben 2

en med

hvoffffor s=E6tter du ikke generatoren ind der hvor du s=E5 fjerner de

24volt dc Jeg kan ikke se hvorfor du overhovedet s=E6tter 24 volt til anoden. Det g=F8r man jo kun n=E5r man har en transistor med collector tilsluttet pin 3. .men hvis du s=E6tter en afbryder p=E5 katoden kan du se om der kommer signal over til den anden side n=E5r du slutter og =E5bner afbryder skal der jo komme et lignede signal ud. alex
Reply to
Alex

Golf

n=E5hja du havde jo skrevet det klaus :) alex

Reply to
Alex

"Alex" skrev i meddelelsen

Som skrevet er det ikke et kredsløb jeg selv har stået for.

Kredsløbet er oprindelig lavet til at kunne klare flere typer signaler, det er nok der de 24V spiller ind.

Jeps - eller sætte en målepind på ;-)

/Brian

Reply to
Brian

"Harald Mossige" skrev i meddelelsen

Det skulle ikke være noget problem. Jeg vil en af de nærmeste dage, prøve at køre pulserne direkte på anoden istedet.

Takker for alle svarene!

/Brian

Reply to
Brian