optokobler 230V sikkerhed

Halløjsa,

Findes der et standard kredsløb man bruger når man skal omdanne et

230Vac signal til 0/5Vdc ? Altså skal der andet sikkerhed på end en optokobler ?

Jeg har på den ene side, 230Vac fase og nul. På den anden side har jeg 0V 5V og en indgang til en mcu som skal havde

0V/5V alt efter om der er tændt for 230Vac siden.

/Jan

Reply to
Jan Nielsen

Jeg ville nok lave en strøm generator til at trække lysdioden i optocopleren med en kondensator og noget sager...

kig i Miscel, hvordan de foreslår man driver en led på 230V

Kasper

Reply to
Kasper

De fleste optokoblere har en sp=E6nding sikkerhed p=E5 2500V eller over, s=E5 den del burde v=E6re nok sikring. Hvis du ikke vil br=E6nde dioden af i optokobleren skal du ned i omkring 2 - 3V.

Tag en kondensator, 1 modstand, en diode og din optokobler, diode skal sidde modsat rettet den i optokobleren.

Reply to
klavs

snipped-for-privacy@rommedahl.dk skrev:

Skal der laves 3V udfra den spænding man vil havde i afsender siden, eller kan den tages fra de 5V dc i modtager siden ?

For hvis jeg skal til at lave en omformer, er det vist nemmere med at relæ der tager 230Vac på spolen.

Har ikke brugt optokoblere før, men skal overvåge om noget 230Vac er tændt fra en mcu.

Reply to
Jan Nielsen

hed p=E5 2500V eller over,

af i

Jeg skrev vist tag 1 kondensator, 1 modstand en diode og optokobleren. Dioden s=E6tte parallelt modsat rettet dioden i optokobleren og de s=E6ttes s=E5 i serie med resten.

Absolut dumt at blande ind og udgang.

Reply to
klavs