optokobler 230V sikkerhed

Halløjsa,

Findes der et standard kredsløb man bruger når man skal omdanne et
230Vac signal til 0/5Vdc ?
Altså skal der andet sikkerhed på end en optokobler ?

Jeg har på den ene side, 230Vac fase og nul.
På den anden side har jeg 0V 5V og en indgang til en mcu som skal havde
0V/5V alt efter om der er tændt for 230Vac siden.

/Jan

Re: optokobler 230V sikkerhed

Jeg ville nok lave en strøm generator til at trække lysdioden i optocopleren
med en kondensator og noget sager...

kig i Miscel, hvordan de foreslår man driver en led på 230V

Kasper

Re: optokobler 230V sikkerhed
On 19 Sep., 00:47, Jan Nielsen

De fleste optokoblere har en spE6%nding sikkerhed pE5% 2500V eller over,
sE5% den del burde vE6%re nok sikring. Hvis du ikke vil brE6%nde dioden af i
optokobleren skal du ned i omkring 2 - 3V.

Tag en kondensator, 1 modstand, en diode og din optokobler, diode skal
sidde modsat rettet den i optokobleren.

Re: optokobler 230V sikkerhed
Skal der laves 3V udfra den spænding man vil havde i afsender siden,
eller kan den tages fra de 5V dc i modtager siden ?

For hvis jeg skal til at lave en omformer, er det vist nemmere med at
relæ der tager 230Vac på spolen.

Har ikke brugt optokoblere før, men skal overvåge om noget 230Vac er
tændt fra en mcu.

Re: optokobler 230V sikkerhed
On 19 Sep., 21:45, Jan Nielsen

Jeg skrev vist tag 1 kondensator, 1 modstand en diode og optokobleren.
Dioden sE6%tte parallelt modsat rettet dioden i optokobleren og de
sE6%ttes sE5% i serie med resten.

Absolut dumt at blande ind og udgang.

Site Timeline