Optisk vinkel sensor??

Hejsa

Jeg har en ide om at lave billig touchscreen til en monitor.

Grundlæggende er ideen at placere to webcams på toppen af monitoren, en
i hvert hjørne pegende i retningen af skærmfladens center.
Ud fra det skulle et stykke software kunne detektere og udregne en
position på en pen eller en finger.

Problemet er umiddelbart bare at et webcam's linse er mindre end de
90grader der ideelt set skal til. En mulighed kunne være at prøve at
finde en linse at sætte foran.

Findes der ellers nogle lysfølsomme sensorer som I mener kunne bruges
til formålet istedet for webcam'et?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Stig

Re: Optisk vinkel sensor??

    Tænker du i at opfinde til storproduktion ? ellers er ordet billigt
noget malplaceret i dette indlæg ;)

    Det kræver nogen meget små webcams, og der er en del problematiker i
skygger, placering af vinklen osv. af pennen, samt fingre, farver osv.
Men du har vel kontakt i en sindsygt god matmatiker til opgaven ;)

    skal den være lysfølsom ? ellers minder princippet meget omkring den
Notes blok pind jeg har hvor man via Ir, leger mini GPS ;) dette trik
kunne gøres med ultralyd, ved at montere en modtager i hvert hjørne(kan
gøres meget små), og så ha en sender i spidsen... deraf er det ren
matmatik hvor i området den ligger... ulempen er bare hvordan den
aktiveres til at nu skal der skrives, og nu skal der ikke. Der er min
kuglenpind lavet sådan at man skriver på en alm. blok, og når der så er
tryk på kuglepinds delen starter ir senderen.

    VH
    Moller

Re: Optisk vinkel sensor??

Nej, det var nu mest på hobbyplan. Proof of concept agtigt :-)

Heh. Nej, det har jeg vidst ikke. Men kan da programmere lidt :-)
Kalibreringen skulle være noget med at der kommer en prik på skærmen,
man så trykker på. Og den procedure skal så gentages indtil der er nok
punkter for programmet at gå efter.

Det lyder da meget smart.

Alt i alt - er det nok mest af interesse efter hvad der kan lade sig
gøre. For lige så snart vi begynder at snakke elektronik ved jeg nok at
jeg ikke selv får det realiseret. Men måske nogen havde lyst til at
adoptere ideen. Fint med mig ;-)

/Stig

Re: Optisk vinkel sensor??
Hvad med 3-4 stk vægt dimser under monitoren. Når du trykker på skærmen
ændres trykket på de enkelte følere

Andre lys principper er med et antal lysgivere (led) i den ene side og
bund, og et par sensorer rundt omkring. Når lyset tændes på skift kan
man se hvilken der blokeres af en finger.

Christen

Re: Optisk vinkel sensor??

Den har skam været i produktion i mange år.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Optisk vinkel sensor??

Nemlig, men nu vil Stig lave en touchscreen selv, så derfor alternative
metoder, nye som gamle

Christen

Re: Optisk vinkel sensor??

Hvad hedder sådan en?
Og mon det virker særlig godt på en fladskærm. Eller virker det bedst på
  de gamle CRT -skærme?

/Stig

Re: Optisk vinkel sensor??

Jeg har ingen anelse

Den jeg hørte om var bestemt designet til CRT, der var i øvrigt et større
kalibreringsarbejde inden den kunne anvendes.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Optisk vinkel sensor??
Transparant touch folie!?

Mvh
Gert K.

Re: Optisk vinkel sensor??

Ja, men det er vel ikke lige frem billigt?

/Stig

Site Timeline