Optage larm - Hvordan

Vi er en del generet af støj fra lejligheden over vores.
At klage til boligforeningen er prøvet, men afvist da
det kun er os der er generet. Larmen består i et par børn,
og deres legekammerater, som flere gange om ugen får
lov til at spille åndsvage til langt ud på aftenen. Det resultere
i bumb og brag, og kan være meget voldsomt.

Vi mangler dokumentation overfor boligforeningen.
Findes der en måde at optage larmen på ?
Måske en diktafon, eller er der andre ideer ?

Forestiller mig et eller andet som bliver sat til at optage
hver aften, og gemmer optagelsen med dato og klokkeslet.

Mvh
Per.

Re: Optage larm - Hvordan

prøv en computer kombineret med en microfon.

Re: Optage larm - Hvordan

Videokamera eller båndoptager

Videokamera, der er selvfølgelig ingen timerstyring, men tidskode bliver
ofte lagt ned på båndet.

Re: Optage larm - Hvordan
lidt OT:
Hvis man skulle anvende kunne anvende lydlog som bevisførelse ville
det så ikke kræve at udstyret kom fra en uvildig part? Det ville være
nemt at manipulere med lyden, tidsangivelsen deraf mm.
Skriftlige notater med tidsangivelse, beskrivelse og vidner er efter
min mening essensen i anklagen.
Henvendt til alle læsere: Findes der nogen (miljøvæsen?) som udlåner
decibel angivet støjregistreringer?

--
Mvh Benny Andersen

Re: Optage larm - Hvordan
Udlåner ved jeg ikke, udlejer ja Jeg ved ikke hvad de hedder idag, men det
gamle BST i forbindelse med støj på arbejdspladser.
Mvh tidligere-sikkerhedsrepræcentant.

Re: Optage larm - Hvordan

Min erfaring siger mig, at det ikke hjælper en skid at optage larm.
Vi har i adskillige år boet under en iransk familie med 3 børn (med 1-1½ års
aldersforskel)
De tramper, spiller bold, råber og skriger til tider efter kl. 23:00 på
hverdage.
Desuden har familien ofte andre familier på besøg i weekender
hvor det lyder som om vi har et Salling varehus med udsalg ovenpå.

Vi har sammen med 4 andre familier som bor tilstødende klaget over iranerne,
og vi fik også at vide at vi skulle skrive tidspunkter osv. ned.
Men vi fik senere brev fra boligforeningen om at det var naturlig støj
og at det var noget man måtte forvente når man bor i etageejendom.

Og det er til trods for at der står i reglerne
at man ikke må være til gene for de andre beboere i ejendommen.

Hvis de støjer om natten, eller spiller høj musik efter "tidsgrænsen"
så kan du klage, men fordi de tramper under TV-avisen eller at dine børn
ikke kan sove før kl. 22:00 pga. larm, ja det er da bare det vi andre har
levet med i årevis.

Jeg plejer at "gøre gengæld" hvis de har larmet ovenpå til ud på natten en
hverdagsaften.
Jeg gemmer borearbejde og andet larmende til disse dage.
Når kone og børn er afsted 6:30, så går far i aktion med at flytte lamper
:-)
Og holder jeg fest i weekenden, så ryger SUB'en op i loftet.
Man behøver ikke spille højt for at det kun er overboen der er generet af
bas'en.

Kommer de ned ovenfra og brokker sig, så får de at vide at det er naturlig
støj,
nøjagtig som når deres forbandede unger larmer på hverdagsaftener.
De kan jo selv forhøre sig i boligforeningen...

Med ondt skal ondt fordrives...

Re: Optage larm - Hvordan
Har du forsøgt at snakke med de ansvarlige forældre?
I de fleste boligforeninger er der et krav om at der skal være ro efter kl.
22. Måske kan du længere hvis du venligt påpegede dette overfor forældrene
(evt. med dokumentation), end du kan med boligforeningen.

Nogle gange er det nødvendigt at henvende sig flere gange, men mon ikke de
fleste vil være forstående?

Re: Optage larm - Hvordan
Hvis der er en forening ala AAB, LejerBo eller de andre så skriv til
hovedkontoret, de er så glade for anmeldelser af dovne lokale
boligforeninger (vær lidt grovhakket her :-)).

Ellers skriver du en klage over dem til ordens politiet (lad være med at
ringe det hjælper kun den aften og gør det værre næste gang), med et par
klager den vej risikerer de en grovere påmindelse hvor enkelte ting kan
medføre bøde eller medhold i tvangsflytning.

Alternativ, sysl med en radiosender der sender 10m. Juster den ind til dine
egne højttalere og når de så går i gang så sender du "radio moskva" op i mod
deres forstærker :-). Ondt men det virker, desværre heller ikke helt
lovligt.

Mvh
  Klavs.

Re: Optage larm - Hvordan

Hvad er konceptet helt præcist? At du kan sende støj op som generer
deres anlæg?

Vh,
Claus

--