Opladning med solceller - Page 3

Re: Opladning med solceller

Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

set-up'et til at virke.

Det er udelukket med et blybatteri, de er simpelthen for tunge, hele

http://www.mediapix.dk/oversigt/biler_mc_cykler_&_trafik/cykler/_danmark_rundt-743.html
http://www.mediapix.dk/oversigt/biler_mc_cykler_&_trafik/cykler/_danmark_rundt-744.html
http://www.mediapix.dk/oversigt/biler_mc_cykler_&_trafik/cykler/_danmark_rundt-750.html

Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

her i dk KERRYCHIP.DK )

14,4 volt,hvis den er ubelastet.

vvarme i teltet ...

alex

Re: Opladning med solceller

styring koblet som shunt-regulator). Hvis Niels er GDS med lidt

tre modstande og et par kondensatorer til afkobling.

Jeg er enig i din betragtning om anskaffelse af solpanel - Det kan nu

Det solpanel Niels linker til er smart fordi det kan foldes sammen til

til traditionelle solpaneler med glasfiberbase, beskyttelasesglas og
aluramme.

/Lars

Re: Opladning med solceller
On 2014-02-13 19:17:09 +0000, Lars Peter Larsen

Jeg kan jo starte med at teste mit set-up med et tungt billigt

Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

med

alex

Re: Opladning med solceller

Han havde el laptop computer, en smartphone, en iPod og et GoPro kamera

Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

set-up'et til at virke.

http://www.ebay.com/itm/LM2596-DC-DC-Step-down-Adjustable-CC-CV-Power-Supply-Module-Converter-LED-driver-/400440730939?ssPageNameAD%ME:L:OC:DE:3160

--
Henning

Re: Opladning med solceller
Den 15-02-2014 16:24, Henning Keseler skrev:

For guds skyld ikke!!!

Her er en rigtig god regulator, som passer til 12V paneler og 12V blyakku:
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath30%_38&products_id70%

kun ret store paneler, eller parallelkoblede.

batterier.

Hvis du er til det, er det min egen erfaring, at Kerychip er til at
handle med.

Karl Erik.

Re: Opladning med solceller

Karl Erik.

Re: Opladning med solceller

halvt kilo - http://ultracell.net/datasheets/UL1.3-12.pdf - hvor skal

Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

http://www.kerychip.dk/Datablad/Sundaya%20Apple.pdf

" 8-steps Battery Voltage LED:
The Battery Voltage level is proportional to the number of
the LEDs lit up. State of charge can roughly be equated to
voltage when the batteries are at rest (no current flow in or
out). All 8 LEDs lit up indicate the batteries are fully charged
(Voltage = 12.7 ?13.1 V); Only the first (lowest) LEDs lit up
indicate the batteries are almost totally discharged and that
the output of the controller will soon be cut if the LOAD continues to
be connected without sufficient charging to
replenish the batteries (Voltage = 11.4 ? 11.7V)"

ikke lade med tilsluttet udstyr).

tilsluttet udstyr vil fungere.

(lynoplader).

Hvis du synes det valgte batteri er stort nok (1.3A), er det dit valg.

Karl Erik.

Re: Opladning med solceller

Jeg vil takke for den meget grundige vejledning, og det er kun godt, at

hele skal fungere.

muligt, da blybatterier notorisk er tunge, og de Li-Ion batterier som
vi i den sidste ende skal ha' opladet, de rummer kun fra 1000 mAh til
1800 mAh
Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

Da vil den sikkert opfatte det som om batteriet er afladet, og sende

panelet er i skygge, eller i fuldt solskin. Og du kan selvflg. kun lade
om dagen (dagslys).

Jeg vil dog mene at fordelene ved at have selv det lille 1.3A batteri

1 meter af disse LED stripes koster 69,-kr. og giver faktisk et ok lys:
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath31%_129&products_id13%99

De er ret fleksible, og kan nemt rulles sammen.

Karl Erik.

Re: Opladning med solceller

Du

Hej Karl Erik

5

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath21%_130&products_id89%3
Laderegulator

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath30%_38&products_id70%
Universal

netadapter som ikke skal bruges.
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath21%_130&products_id89%3

ialt = 1.075 gram - pris ialt = 694,- kr.
Min

solpanelet hele tiden kan pege direkte mod syd.

Vi har to smartphones som typisk skal lades hver anden dag, og deres
batterier rummer ca. 1.300 mAh.

De to typer kamera batterier rummer h.h.v. 1.800 mAh og 1.000 mAh.

have, hvor jeg vil kunne se, hvor hurtigt det lader en mobiltefon.

jeg kan finde en lille 12 volt akumolator som vejer under et kilo, den

Niels Riis Ebbesen
Re: Opladning med solceller

overskyet vejr og skygge forhindrer ikke panelet i at fungere, men
direkte sol er selvflg. bedst.
I sommerperioden vil jeg tro, at det er fint nok hvis panelet igger
vandret, selvom korrekt vinkel mod solen er det bedste.

Jeg bruger nogle LED lamper fra Biltema:
http://biltema.dk/da/Bat/12-V/Indvendig-belysning/Teaklampe-LED-251985/

Du kan sagtens finde et lille 12V/6Amp blyakku til et par hundrede. De

Laderegulatoren er fin (har den selv), sammen med et 75Watt panel. Det
har selv her i vinterperioden sagtens kunne holde et bilbatteri opladet.

teste med en smule forbrug.

Karl Erik.

Re: Opladning med solceller

Der skal ikke meget skygge til at halvere effekten....

/A

Re: Opladning med solceller

var badet i solskin.

skygge for 1/3 af panelet.

batteriet.

Karl Erik.

Re: Opladning med solceller
Karl Erik Christensen forklarede:

batteri.

Og ligesom i et batteri duer det ikke, hvis en celle er svagere end de

Nogle solcellepaneler har en diode over de enkelte celler eller paneler

hvis noget af cellen ligger i skygge.

Leif

--

beslutning at undlade det.