Opladning af NiMH uden amperemeter

Hej NG

Jeg skal oplade 4 stk. AAA 600 mAh i serie. Jeg har ladet mig fortælle, at
jeg kan bruge en gammel 9 VDC-forsyning, jeg har, når bare jeg sætter en
modstand på 140 Ohm i serie. Jeg har desværre ikke noget amperemeter, så jeg
kan ikke måle, hvor meget strøm opladningen trækker. Men jeg kan måle
spændingen over batterierne.

Ubelastet leverer spændingsforsyningen 11,5 V. Idet jeg slutter den til
batterierne, ryger spændingen ned på ca. 5 V, og nu, efter et par timers
opladning, er spændingen 6,9 V (husk: de er i serie).

Hvor høj skal spændingen være, før jeg kan (skal) afbryde opladningen?

Re: Opladning af NiMH uden amperemeter
[...]

Spændingen over batteriet kan desværre ikke bruges som indikation af fuld
opladning.

Hvis du måler spændingen over MODSTANDEN kan du beregne strømmen med
Ohms lov:
                       strøm = spænding / modstand

strømmen skal så helst være mindre end 60 mA idet batteriet kan tåle denne
strøm i lang tid

mvh Aage

Re: Opladning af NiMH uden amperemeter

(også til Kim:)

Selvfølgelig. Hvor er jeg dog dum ;o)

Nå, men der ligger så altså 0,24 V over en 10 ohms-modstand (jeg har en 10
og en 130 i serie), hvilket altså betyder, at der løber en strøm på 24 mA
gennem systemet.

Det er den så også. Gælder de 60 mA generelt for NiMH-celler, eller
specifikt for AAA-str?

Men spændingen over batterierne har vel også noget at sige? Fire AAA-celler
i serie giver jo 4,8 V, og nu ligger der altså næsten 7 V over dem - det
tager de ikke skade af?

Jeg lavede lige en hurtig overslagsberegning: 600 mAh divideret med 24 mA,
det giver 25 timer! Men det er vel også okay. Men efterhånden som de bliver
opladet, falder strømmen igennem dem vel. Og efterhånden som strømmen
falder, stiger spændingen vel. Så når batterierne er helt opladet, ligger
der så 11,5 V over dem - kan de godt tåle det?

Re: Opladning af NiMH uden amperemeter
Hej Steen,

De fleste nye Triple-A er 700mAh og det bliver så 70mA (du tager simpelthen
mærkekapaciteten og dividerer med 10)
(De ældre AAA plejer at ligge på 500mAh og det er så 50mA, jeg ved ikke
hvor de 60mA dukker op ;)

Det er blevt normalt at mærke forbruger-udgaverne med 1V2, modsat proff.
celler der er mærkt 1V25 (sikkert for at folk ikke skal klage over for lav
spænding ;-/

Men ved opladning når de ca. 1V4 til 1V45 (det afhænger lidt af
ladestrømmen og mærket).

4 * 1V45 = 5V8 skal der max. ligge over dem - 7V er for meget, det kan de
ikke lide - der er noget helt galt !

Det bedste er at lave en simpel konstantstrømsgenerator.

Men der skal stadig 1,4 til 1,5 gange mærkekapaciteten ind pga. tab.
Og der skal/må ikke ligge over 1V45 pr. celle når de er ladet helt op !

--
Venlig hilsen,
Søren

Ach so :-)

Okay, du lyder som om det er ret alvorligt - er det det?

Ja, og vel også konstant spænding, hvis den aldrig må komme over 5,8 V...

Hvad mener du helt præcis med det?

Vel ikke kun, når de er ladet helt op - det gælder vel under hele
opladningsprocessen?

Re: Opladning af NiMH uden amperemeter
Hej Steen,

Ja, (mindst) en af batteri-cellerne må være syg (hvis ikke du måler under
ladning og der er dårlig kontakt).

Det er ikke så meget et spørgsmål om "må", som om hvordan den kemi virker.
Der skal altid være et spændingsoverskud for at der kan gå en strøm.

Hvis cellerne er på fx. 700mAh, går der 980mAh til 1050mAh til at oplade
dem.
(1/10 af mærkekapaciteten i 14..15 timer)

Ja, men det giver sig selv, da spændingen stiger frem til 100% opladning.

Du kan bruge flgd. konstantstrømsbegrænser.

+9V O----+------------O B+

       [680]   +------O B-
         |     |
         |  b|/c
         +---| BD135
         |   |\e
 Rød LED_|_    |
       _\_/_   |
         |    [Rx]
         |     |
Stel O---+-----+
(0V)

Rx = (U_LED-U_be) / I_ladestrøm

Rx = (1V9-0V65) / 70mA = ~18 Ohm

(Du kan måle over Rx for at finde den eksakte ladestrøm).

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Opladning af NiMH uden amperemeter
Hej!

Ork jo. Sæt en 1 ohms modstand i serie med systemet og mål spændingsfaldet over
den. Da U = R * I (= 1 * I) er U = R dvs. spændingsfaldet er strømmen i ampere.

--
Mvh, Kim Voss Schrader