opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Howdi,

I føtex kunne man vælge at købe en hurtiglader (vist 1 time) eller
langsomlader. Jeg købte langsomladeren, aht. batteri-levetiden da jeg
mindes at det er sundest for genopladelige batterier. Korrekt?

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed
@news.motzarella.org:

Ja og nej, Li-Ion og NiMH batterier kan ikke tåle lang tids opladning med
(selv en lille) fast strøm. De bør oplades med en oplader, som finder ud af
hvornår cellen er ladt helt op (f.eks. negativ delta V eller temperatur-
stigning).

Hurtig-opladere er nødt til at bruge en eller begge af de metoder for at
hindre overopladning (eller ender det med at cellen sprænges), derfor er
hurtig-opladere faktisk OK til moderne typer opladelige batterier.

NiCd celler (dem er der vist ikke mange som stadig bruger) kan så vidt jeg
husker holde nærmest uendeligt til opladning med under 1/10 C.

Mvh. NKJ

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Men der står jo at de er til NiMH på alle nye opladere. Hvad så?

OK eller godt eller dårligt?

Hvad er C? Celcius? Der mangler noget. Giver ikke mening.

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

C = kapaciteten på batteriet..

Dvs. ved 2300 mAh er 1/10C = 230mA

En gylden regel er at man oplader med 1/10 af kapaciteten på batteriet i 14
timer. = 40% tab.

/Hauge

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Capacity i Ah. Man plejer at sige at NiCd skal oplades med en strøm
svarende til 1/10 af kapaciteten og så skal opladningen finde sted over
en periode på 12-14 timer.

Har du f.eks. en NiCd-akkumulator på 4Ah (det har jeg), så skal den
lades med 400mA over 12-14 timer. Jeg bruger min
laboratoriestrømforsyning og indstiller strømbegrænseren på 400mA.

Jesper Poulsen

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Coulomb ?

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Nej, det er ikke ladningen. Det er kapaciteten. Læs min forklaring på et
 opladningsforløb af en NiCd-celle.

Jesper Poulsen

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Det lyder lidt hjemmestrikket.

Eneste SI-enhed med betegnelsen C er coulomb som bruges til måling af
"elektricitetsmængde", 1 C = 1 A*s.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Men er dog samme forklaring jeg fik i komponentlære på
elektroniktekniker-uddannelsen.

Mvh Hauge

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Så mangler der lidt i den forklaring.

Elektricitetsmængde er det samme som ladning i en kondensator og aktuel
ladning i et opladeligt batteri. Kapaciteten af et opladeligt batteri er
den største elektricitetsmængde det kan indeholde. Alle måles som strøm
gange tid, og SI-enheden er coulomb = ampere gange sekund. Enheden Ah
(amperetimer) er 3600 A*s = 3600 C.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_metal_hydride_battery

Citat:
__
Common AA batteries (penlight-size) have nominal charge capacities (C)
ranging from 1100 mA·h to 2900 mA·h at 1.2 V,
___

Læg mærke til (C), er dog godt klar over at wiki ikke er bedre end den der
skrievr det, mæehn...

Mvh Hauge

Re: opladning af batterier - hurtig/langsom, bedst levetid/holdbarhed

Der er ikke tale om en SI-enhed, men derimod en variabel. I er variablen
for DC-strøm i beregninger og C er variablen for en akkumulators kapacitet.

Jesper Poulsen

Site Timeline