opladning af batterie???(med korrekte data)

jeg har lige købt en fjernstyret tank til min søn.

Batteriet har følgende spec: NI-CD - AA 700 mAh - 9.6V

Den medfølgende oplader har følgende spec: Output: DC 9.6V - 250mA

Spørgsmål:

Hvor langtid skal batteriet oplade? (der står intet i manuellen)

Skal det oplade længere tid første gang det oplades?

Jeg har en anden oplader med samme stik, men med disse spec: Output 7.2V -
500 mA

Hvilken en er bedst til at oplade batteriet? (syntes jeg har hørt noget om
at det er bedst med så mange mA som muligt).

Mvh
brian

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)
Hej.

For at ladningen kan foregå skal ladespændingen altid være højere end
batterispændingen.
Med den medfølgende lader vil det nok tage ca. 14 timer.
Skal det gå hurtigere skal du have en lader med elektronisk regulering.

Venlig hilsen
Finni.

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

Det forstår jeg ikke noget af - kan du uddybe? (hvilken af de 2 ladere skal
jeg bruge?)

mvh
brian

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

For at få vand til at løbe fra et kar til et andet,
må det kar, man tager fra, stå lidt højere end det.
man fylder over i. Dog ikke højere, end at det,
man fylder, ikke løber over.

Erling

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

Den havde jeg fanget.

Det er mere _hvorfor_ / _hvilke_ data der ligger til grund for den
beslutning (fra mine dataer)

Og jeg mangler stadig et klart svar med begrundelse på mine spørgsmål :-)

mvh
brian

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

Et 9,6 volts batteri kan du ikek lade med en 7,2 volts lader, så vil
batteriets 9,6 volt løbe "tilbage" da vandet i et 9,6 volts kar står
højere end i et 7,2 volts kar. Det er uanset om der så er vand nokt i
7,2 volts karret (500mA) så kan det ikke løbe op i et 9,6 volts kar.

Teoretisk set kan 9,6 volts laderen lade batteriet op på 3 timer
(250mA/time(h) * 3 = 750mAh, men så længe spændningen ikek er højere end
9,6 volt, kan den aldrig overoplade batteriet, det vil blot holde op med
at modtage strøm.

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

Hej Klaus

Tusind tak for dette perfekte svar (så lærte jeg rigtig meget idag)

Mvh
Brian

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)
Nu er det her mE5%ske lidt off topic men med NiCd batterier bF8%r du
altid aflade dem helt inden du lader dem op igen. Og de skal altid
lades helt op. De lider kraftigt af memory effekten der gF8%r at
batterierne bliver dE5%rligere med tiden. Memory effekten accelereres
nE5%r du "sjatlader" batteriet, dvs. du mE5%ske lader det halvt op eller
halvt af fF8%r du lader igen. Batteriet vil "huske" dette og have mindre
effekt ved nE6%ste ladning.
NE5%r et NiCd batteri har fE5%et mindre effekt kan det af og til hjE6%lpe
at "massere" batteriet tilbage til livet, ved at aflade den helt og
oplade den helt et par gange.
NiMh batterier lider slet ikke af memory effekten i sE5% hF8%j grad, mens
Li-Ion (der er blevet den foretrukne type i bE6%rbare computere og
mobiltelefoner) batterier kan sjatlades uden problemer.

Bare lige lidt info :D

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

INGEN batterier har godt af at blive afladt fuldstændigt - heller ikke
NiCd. Det er rigtigt at for at undgå problemer med memory-effekten i
NiCd skal de en gang imellem (ikke altid!) aflades helt. Hver 10
til 20. gang er fint.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: opladning af batterie???(med korrekte data)

Den skal du bruge.

14-16 timer.