Opladning af Batteri.

Dette spørgsmål er sikkert mere end let for
elektronik-interesserede...  Så jeg håber på et konkret svar:

Jeg har en batteri pakke som skal oplades vha en oplader. Men jeg har
ikke adgang til manualen.

Batteriet er en sampak af 10 AA batterier. På den står:

Ni-cd 10xAA 800 mAh  12V

På opladeren står:
 AC/DC Adapter,
 Input 220V, 50/60Hz.
 Output 12V  250mA.

Mit spørgsmål er:  Hvor længe skal batterierne oplades første gang -
samt de efterfølgende gange?

Niels

Re: Opladning af Batteri.

Mit bud: (andre kan sikkert være mere detaljerede...)

800 mAh / 250 mA = 3,2 h.

Spørgsmålet er så, om opladeren selv sørger for altid at levere 250 mA? For
hvis det bare er en strømforsyning uden opladningselektronik, er der nok
ikke noget strømbegrænsning i, og så skal du selv sørge for at sætte en

12 V / 250 mA = 48 ohm

modstand i serie, så du ikke brænder strømforsyningen af. Det vil så
naturligvis medføre, at opladningen nok kommer til at tage længere tid end
de 3,2 timer.

Mvh Steen

Re: Opladning af Batteri.
Hej Niels,

Hvis opladeren kun giver 12V, vil det tage ca. 735 år, 9 dage og 5 timer
at lade batteriet helt op (check selv ;)
Eller for at sige det på en anden måde... Det vil aldrig lykkes.

Dine 10 celler skal hver lades op til 1,40V..1,45V (slutladespænding) og
det kræver at laderen kan give en spænding på mindst 15V (+ lidt overskud
til strømbegrænsningen).

Nu beskriver du "opladeren" som om det blot er en adapter, er der ikke en
form for ladekredsløb imellem adapteren og batteriet ?

Hvis du vil lade op med simpel konstantstrømladning gælder følgende:
- Batteriet skal være helt fladt når du starter
  (sjatopladning er *forbudt* :)
- Opladerens spænding skal være højere end slutladespændingen på ~14,5V.
- Der skal strømbegrænses til 80mA og lades i 14..15 timer.

En sådan lader kan laves med en adapter der giver 18..24V, et par
transistorer og et par modstande hvis du skulle have lysten.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nåh ja, en ikke uvæsentlig detalje, det havde jeg sq lige glemt ... se
venligst bort fra mit tidligere indlæg ;o)

Mvh Steen

Site Timeline