Opladning af batteri???

Hej NG..

Når nu jeg har en strømforsyning der kan levere 12 V DC, hvordan skal den så
tilsluttes et opladeligt batteri?

A) + fra forsyningen til + på batteriet?
B) + fra forsyningen til - på batteriet?

Venlig hilsen Flemming Kold.

Re: Opladning af batteri???

Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Opladning af batteri???

15kW

Når du nu alligevel er igang.....

Når jeg nu skal lade føromtalte batteri, blier det gjort med en
strømforsyning der kan levere 3-30 V DC trinløs. Det siger sig selv, når
bateriet er på 12 V, skal forsyningen også indsilles til 12 V. Men, på min
strømforsyning er der yderliger en trinløs "ampære-knap"!!

Kan den ikke bare blive skruet i max stilling, og så finder bateriet selv ud
af, hvor meget strøm der skal til?

Hilsen Flemming Kold

PS: Sender lige et billede til dig, af begge dele. Til din private mail
adresse.... Håber ikke det genere.

den

Re: Opladning af batteri???
ud

Juster spændingen til ca 14,5V (14,4-15,0V). Strømbegrænseren justeres til
max 1,25A. Nu tilslutter du bare batariet og lader det lade til
strømforbruget er lille (nogle få mA).

Det er OK.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Flemming Kold

min
selv

Re: Opladning af batteri???
Hej Peter,

Jeg håber så at det er et bly/syre-batteri på >~12Ah med den
spænding/strøm du angiver ?
(Ellers er der noget der giver sig før eller siden).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er et bly-gele batteri det handler om.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

OK, tænkte nok du havde fået lidt info om det på mail, men med op til 15V
skal der ikke lades med alt for kraftig strøm hvis det skal ha' det godt.

--
Venlig hilsen,
Søren

A) er det rigtige svar