Opladning af 14.4 V batteri

Jeg har en skruemaskine hvor opladeren er brændt af. En ny original oplader koster mere end maskinen er værd, men da maskinen ikke fejler noget, vil jeg jo gerne have muligheden for at oplade batteriet.

Batteriet er 14.4 V, 1.0Ah Cd Den originale oplader (som var meget længe om at lade batteriet op) gav

17.4V 400 mA Jeg har en strømforsyning fra en gammel printer, der giver 23,5V, 640 mA

Kan jeg på nogen måde komme til at bruge denne strømforsyning som oplader til det nævnte batteri?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hvis strømforsyningen afgiver jævnstrøm, kan du smide en 12V 5W pære* i serie med batteriet, og lade det op på ca. 2 timer. HUSK en timer til at afbryde batteriet efter 2 timer. Biltema har en velegnet "kaffemaskinetimer" til under 40 kroner.

Hvis batteriet er helt afladet kan pæren dog risikere at springe.

  • positionslyspære

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Næppe, Men du kan prøve med endten en seriemodstand på ca. 8-10 Ohm. Størrelse bestemmes af max ladestrøm. Du kan evt. også prøve med en 7 V. pære, ca. 0,3 Watt elle ca. 50 mA (nærmeste standard) ladetid: 1,4 x 0,1 af max kapacitet når du ikke bruger en trickle-charcher.

Du kan også prøve at finde en strømforsyning af dem direkte til stikkontakten. Den hbgehøver ikke at være stabiliseret men blot ensrettet ~.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten H. Jensen

Martin Bak skriver:

Da vi nu er i dk.teknik.elektronik, hvad så med at få den gamle lader repareret ?

Ja, byg en konstantstrømsgenerator på 1/8 af batteriet kapacitet og lad i 10 timer.

Klaus

--
Pænt pynt i stuen:
Klaus D. Mikkelsen

oplader

jeg

Hei.

Jeg har en billig 14,4 volt drill, som bruker flere timer på å lade seg. Jeg fant en Panasonic lader og et ødelagt panasonic batteri. Denne laderen lader batteriet på 15 minutter, men da måtte jeg plukke ut temperaturføleren som satt inne i Panasonic batteriet, og flytte den over til det billige batteriet. Disse avanserte laderne har ca 40 Volt ut og bruker flere følermekanismer for ikke å overlade batteriet. Jeg tror sikkert du kan bruke din lader som den er. Poenget er at batteriet ikke blir varmt lenge. Om du kjøper en slik billig timer, tar tiden et tomt batteri bruker for å bli varmt (35grader), og så stiller timeren på denne tiden, så går det nok bra. Det er bedre å lade kort med litt for høy temperatur, enn lenge med litt lavere temperatur. Det er de billige ladere som dreper batterier, for de glemmer man å skru av.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg