Opladelige CR123A batterier

Ser der er kommet opladelige CR123A batterier, så håber I kan svare på et
par spørgsmål. Synes jeg har svært ved at finde svar andre steder.

Hele humlen ligger i at det er LiIon og dem er jeg ikke så skarp til som de
nikkelbasserede. De findes både som rå celler (dog typisk solgt som
elektronikløsdele, dem vil jeg holde mig fra grundet LiIon's "særheder" der
kræver speciel opmærksomhed hvis der ikke skal gå Al-Queda i dem), og som
beskyttede celler med indbygget beskyttelseselektronik i to varianter - de
regulerede og de uregulerede. Ja, spændingsmæssigt siger forskellen mellem
dem sig selv da alm. CR123A jo er 3 v og LiIon 3,6-7 v og det må afhænge af
om apparatet.

Men, mit spørgsmål går nu på om de opladere der findes til CR123A "er
universelle", forstået på den måde, at hvis jeg køber én lader, er jeg så
tvunget til i fremtiden at købe batterier fra samme fabrikant og/eller af
samme type (reguleret vs. ureguleret)? Gerne kombineret med forklaring på
hvordan LiIon batterier lades i praksis, dvs. hvor den intelligente
elektronik sidder.

Hvis det har betydning, så vil jeg bruge batteriet til en Canon HF-DC1
slaveblitz. Egenligt ville jeg helst have haft en der tog AA batterier, da
de både er nemmere og mere robuste (og har dem i forvejen), men en
slaveblitz der (også) passer til digitale kameraer hænger ikke på træerne
(gammeldags slave fra loppemarkedet virker ikke grundet digitale kameraers
preflash).

Masse spørgsmål, håber i kan kaste lys over det.

Mvh
Morten

Re: Opladelige CR123A batterier

Køb kun li-ion beregnet til foto. Der er indbygget regulering, der
nedregulerer spændingen fra 3,7 til 3.0v. Og der er også indbygget
strømbegrænser, så du ikke stikker ild i din fototaske.

Du skal have en lader der passer til batterierne.

Du kan med fordel handle hos http;//www.batterier.dk

PL123U-150
batteri
AV-SP123SE
lader

Fotofabrikkerne skal jo også tjene penge, så til hest om forbrugerne
drukner i mærkværdighedsdimser.

Vy73 de OZ1GNN

Re: Opladelige CR123A batterier

Ja, jeg er helt med på at det er en dårlig idé at bruge ubeskyttede celler.
Det er ikke som NiMH (og gamle NiCd for den sags skyld), dem kan man
mishandle som man vil, det eneste man får ud af det er døde celler og er
man rigtig uheldig, så lidt elektrolyt der mest er skadelig for det
apparat det render ud i.

LiIon kan eksplodere/brænde af sig selv hvis kortsluttet, ladet med for
stor strøm, ladet op over en hvis spænding, afladet til under en hvis
spænding og alligevel forsøgt ladet op og sikkert nogle tilfælde jeg har
overset. (For ikke at tale om Sony-tilfældene hvor batterier eksploderer
selvom de passes efter alle forskrifter)
Kort sagt, en halv ubehagelig batteritype, som man kan undre sig over er
tilladt i forbrugerprodukter.

Jep, helt med på det. Men spørgsmålet er, at køber jeg én lader, kan jeg
så forvente den kan bruges til både regulerede og uregulerede CR123A
varianter og af diverse fabrikater?

Ja, og batteribyen.dk har en Uniross lader inkl. batteri for 200.

Sagt på en anden måde, hvis jeg køber Uniross' lader, kan jeg så købe de
batterier www.batterier.dk har og stadig bruge Uniross opladeren?

LiIon batterier holder 2 max 3 år hvis passet godt og jeg forventer
ærlig talt at levetiden på blitzen er noget mere. Endvidere er det jo
heller ikke utænkeligt at man ved et uheld får afladet batteriet under
grænsen for hvor det kan genoplades og så skal man jo købe et nyt. Nok
slår den undbyggede beskyttelse fra, men den forhindrer jo ikke
selvafladning (+ den micro smule beskyttelseskredsløbet selv bruger).

Til sammenligning har jeg 2 Varta NiCd batterier fra gud ved hvornår og
de holder stadig de lovede 210 mAh. Først for nyligt er nogle af mine
første NiMH pensioneret, de blev ca. 10 år. Nogle døde og resten røg ud
af medlidenhed, lav kapacitet (i forhold til i dag, ikke i forhold til
opgivet kapacitet) og så ville jeg gerne prøve nogle af de nye 2. gen.
med lav selvafladning, de fungerer tilsyneladende bare godt :)

Det forekommer mig nu at preflashen har en teknisk forklaring og ikke
bare noget de gør for at producenterne skal sælge nye slaveblitze.

En anden mulighed er selvfølgelig bare at give pokker i garantien, finde
loddekolben frem og skrue en AA el. AAA holder på den og fodre den med NiMH.

Mvh
Morten

Re: Opladelige CR123A batterier

Det er da kun fordi du tænker i størrelse AA. Prøv du at kortslutte et
større NiCd så skal du få ild!

Når noget begynder at have samme energiindhold som dynamit, kan man vel
også forvente at det kan opføre sig på samme måde. Vi lærer hele tiden,
og jeg tror også at Sony har lært noget f. eks. at det ikke kan betale
sig at spare.

Nej, nu er det dig der vil spare.

Et rungende måske, jeg ville ikke gøre det.

Det er tiden der ødelægger LiIon batterier.De holder 3 år om du benytter
dem eller ej.

Den belyser motivet så kameraet kan regne blænde og lysmængden ud for
hovedskuddet

Hvis du bruger meget flash, så lav en bæltetaske med en batteripakke og
så en spiralledning til flashem

Christian Treldal

Re: Opladelige CR123A batterier

Men kun fordi energimængden, der bliver afsat, udvikler voldsom varme.
Hvis du kortslutter en højspændingsmast for du også pæn kraftig varme,
men derfor er består kabler/mast ikke i sig selv af særligt brandbare
eller eksplosive materialer. NiCd indeholder mig bekendt ikke brandbare
materialer.

LiIon derimod indeholder stoffer, som i sig selv kan brænde.

Det kan du sige, men at købe en ny oplader bare fordi batteriet ikke
virker mere og det mærke man købte i sin tid ikke er at finde? Det
virker hverken særligt økonomisk eller særligt miljørigtigt.

Batterier.dk er i øvrigt ikke altid de billigste med 100% samme vare,
ligesom jeg vil foretrække Uniross fremfor nogle ukendte kinesiske (dem
batterier.dk sælger). Uniross kan godt lave OK ladere og (forhandle el.
fremstille?) OK batterier når de vil, selvom deres billigste NiMH efter
sigende ikke er alt for gode. De omtalte 10 års NiMH batterier var sjovt
nok Uniross og dem kan man ikke klandre for at have været af lav kvalitet.

(Stod det til mig måtte forbrugerprodukter kun benytte sig af et udvalg
af standardiserede batterier, bedre for miljøet og for pengepungen. Så
må vi leve med at f.eks. iPod måske bliver en anelse tykkere)

Det er nu heller ikke uden betydning hvordan de behandles. Nogen påstår
de har bedst af at blive opbevaret halvt opladet omend det jo typisk er
noget upraktisk. Tomme har de i hvert fald ikke godt af, så dør de inden
3 år.
Jeg har endnu ikke oplevet nogle laptop-batterier der har været bare
nogenlunde efter 3 år. Ja, de har fungeret som UPS, men egenlig brugbare
derudover - nej.

Takker for forklaring.

Tror nu næppe jeg kommer til at bruge den så meget så det er nødvendigt.
Selv 2 stk. AAA eneloops (Sanyo 2. gen NiMH) indeholder jo mere energi
end ét opladeligt CR123A. Eneste spørgsmål er blot om jeg kan nøjes med
2 eller skal bruge 3 og evt. noget regulering.

Mvh
Morten

Re: Opladelige CR123A batterier
Hejsa,

Altså, det der med LiIon og dynamitten er sgi blevet et moderne buzz-word.

Energitætheden i LiIon (Wh/kg, Wh/L) er totalt latterlig lav  i forhold til
f.eks. diesel- og fyrings-olie.

Så hvad er det så vi kører rundt med i brændstoftanken?? - en bedre
a-bombe??

/Claus

Re: Opladelige CR123A batterier

Li-Ion er slet ikke så slemme.

Du skal overholde et par regler:

Lad ikke med mere end 1C (gerne mindre), dvs. begræns ladestræmmen til
1.5A på en 1.5Ah celle (1C) - 750mA hvis du er flink.(0.5C) - dvs. en
alm. strømforsyning er fin nok til at lade Li-Ion med.

Begræns spændingen til 4130mV

Aflad ikke under 2990mV - dette er det kredsløb der oftest er
indbygget i Li-Ion pakker/celler, sammen med enten en elktronisk eller
smeltesikring.

God viden:

På 50% af ladetiden er cellen 80% opladet.
Li-Ion er elendige ved høje temperaturer.
Li-Ion har det skidt med opbvaring ved meget lavt energiindhold
Li-Ion slides pr. opladning, det går KUN ned ad bakke.

Re: Opladelige CR123A batterier

Ja, der vist lidt bly batteri over det på det område, de lades jo også
typisk med konstant spænding, evt. noget to-steps hvis det skal være
avanceret hurtigladning.

Bare det kan bruges i flashen ;)

Hvilke batterier slides ikke ved opladning?
Men LiIon's levetid er mig bekendt som funktion mere afhængig af tiden
end andre batterityper. Har nogle gange været overrasket over hvilke
oldfund af NiCd batterier der kan vækkes til live og stadig holde
specifikationerne (nogenlunde om ikke andet).

Takker for forklaringer!

Hvilket vil sige, at blot opladeren siger max 4130 mV, så kan jeg roligt
proppe købe et batteri fra anden fabrikant i opladeren?
I få fald tror jeg vil nuppe den Uniross når blitzen er i hus (pt. bestilt).

Mvh
Morten

Re: Opladelige CR123A batterier

Du kan ikke "hurtiglade" Li-Ion.

Ja og nej. Flere fulde discharges af Li-Ion = hurtigere ældning.
Højere ladespænding (4200mV+) = hurtigere ældning. Opbevaring ved lav
ladestand = destruktivt/ekstremt hurtig ældning. forsøg på
hurtigladning (over 4300mV) = hurtig død.

NiCd er meget hårdføre, ja.

Ja, hvis den samtidig er strømbegrænset til 1C, eller mindre!

Re: Opladelige CR123A batterier

Ifølge
http://www.uniross.com/consumer_html/display_product.php?type=4&ref=RC104523 ,
så er det 370 mA, hvilket vil sige ~0.6 C.

Jeg siger mange tak!

Mvh
Morten

Re: Opladelige CR123A batterier