Oplade Batterier...

Hvad er egentlig bedst for et genopladeligt batteri's levetid? Har hørt
flere forskellige meninger.....

Nogen siger det er bedst for et genopladeligt batteri at "køre det helt
dødt", for derefter at lade det op igen, andre siger det modsatte, dvs. at
det er bedre at lade lidt på det hele tiden. Hvad er rigtigt? Og hvorfor?

Har kigget lidt på arbejdskruver for batterier, eller hvad man kalder
det.....
Ved almindelige batterier (NI-Cd) ser det ud som om at de holder deres
oprindelige spænding ret lang tid for derefter at dykke meget brat. Mens
brunstens batterier har en mere jævn kurve. Vil det sige at batterierne i
Mobil-telefoner er brunstens batterier eller hvad? Og hvis det ikke er
hvordan kan man så måle hvor meget "energi" der er tilbage i batteriet, dvs.
vide hvornår det skal oplades, hvis det stort set holder sin spænding?

Mvh.
Terry

Re: Oplade Batterier...

Jeg har hørt lidt forskellige diskutioner herinde, men er kommet til
flg. konklusion.

Lad ikke på dit batteri så længe der er fint med strøm på. Når
spændingsniveauet kommer ned under et bestemt niveau på hver celle i
batteriet bør du begynde at lade på det.

Er det et flercellet batteri må du IKKE aflade det helt da der på en
eller anden mærkelig måde så kan ske en omvendt opladning af en celle,
som måske er blevet HELT afladet.

Så mit råd til dig er at lade på dit batteri når det "virker" dødt.

Har du en aflader til dit batteri - har kun set sådanne til standard
batterier. Så er det bedst at bruge den, da denne laver en kontrolleret
afladning af dit batteri uden at aflade alt for hurtigt.

Har du en mobiltelefon, så er min erfaring at du skal lade telefonen gå
død. Telefonen slukker automatisk når spændingsniveauet bliver for lavt
og så skal du stille telefonen i laderen.

Jeg ved at folk siger at Li-Ion batterier kan klare at blive opladet
lige gyldigt hvor meget strøm "der er tilbage" på batteriet. Det passer
sq ikke, hvis jeg skal sige min ærlige mening. Hvis jeg ikke aflader mit
batteri til telefonen (altså lader telefonen "gå død"), så næste
opladning er ikke nær så "kraftfuld". Desuden tror jeg at jeg smadrede
mit batteri til min bærbare ved at oplade for mange "mærkelige steder"
på batteriet. Den blev ikke ordentligt afladet. Og en ting er helt
sikkert. Min bærbare computer (som har Li-ion batterier) holder længe
strøm, og batteri-indikatoren virker ABSOLUT IKKE hvis jeg ikke lader
den "køre død" til den slukker automatisk. Batteriet tror det er dødt
meget før, og derfor har jeg slået automatisk sluk fra og lader den blot
køre død. Dette giver mig ca. ½-1 time ekstra på batteriet, hvor den
står på 0%. Derimod efter sådan et par ture er batteriet "friskt" igen
og når den rammer 0% går der ikke længe før den er løbet tør.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Re: Oplade Batterier...
Jeg må give preben ret (med undtagelse af det om flercellede batterier, for
det ved jeg intet om).

Min erfaring er også at det absolut er bedst for batterier at bliver afladt
så meget som muligt før genopladning. De virker lidt ligesom med mennesker.
Når de ikke bliver motioneret og holdt i form, bliver de slatne.

Hvad angår Li-Ion batterier har jeg også hørt at de ikke behøves motion. Men
hvad end form for EPO de tager, ja så virker det ikke..  De har også brug
for motion!
Jeg havde på et tidspunkt en Ericsson P800. Den forige ejer havde næsten
altid telefonen siddende i dock'en, dvs. den altid var opladt. Da jeg fik
den var den fuldt opladt og holdt batteri ca 6 timer. Efter 3-5 opladninger
var levetiden oppe på 5-8 dage. Efter min mening et klart tegn på at
batteriet trængte til motion.

Der med ikke sagt at de skal aflades helt HVER gang!  - måske med undtagelse
af NI-Cd batterier.

Re: Oplade Batterier...
for
afladt
mennesker.
Men

Her kan man se lidt fakta.....:
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Men på http://www.dykcen.dk/Artikler%20word/udstyrs%20artikler/MB-sub.doc
kan man så læse at:

Ved almindelige NiCD batterier skal man aflade batterierne, før man begynder
at lade på dem, ellers vil man med tiden miste en del af batteriets
kapacitet. Man kalder det populært "memory effekten". NiHd batterierne kan
du altid sætte i laderen for at få batteriet toppet op, uden at det går ud
over kapaciteten.

Hvad vil Memory effekten sige??? Hvad er det for en effekt og hvad kommer
den af?

Mvh.
Terry

Re: Oplade Batterier...

I væsken i et NiCd batteri dannes der krystaller når man aflader
batteriet. De flest af dem bliver slået i stykker igen når man lader op,
men nogen gør ikke. Jo flere af de krystaller, jo mindre energi kan der
lagres i batteriet.
Man kan være heldig alligevel og kunne "genoplive" et NiCd batteri ved
at give det en chok-kur:
Man tager og aflader batteriet så meget som overhovedt muligt ved f.eks.
at sætte en pære på i laaaaaaaannngg tid. Selvom man ikke kan se pæren
lyse, kan der sagtens være lidt spænding på - mål spændingen. Når
spændingen er 0 eller i hvert fald tilnærmelsesvis 0, kortsluttes
batteriet og lægges i køleskabet (eller fryseren). Her skal det ligge i
et par dage - kortsluttet. Derefter lader man batteriet. Men det skal
gøres langsomt. En hurtiglader går ikke.
Ved denne kur kan man være heldig at genvinde en del af den tabte
kapacitet. Man skal ikke forvente at have et batteri der er som nyt, men
det er typisk bedre end før. Jeg ved ikke om det har nogen effekt på
andre genopladelige batterier, der er ved at være lidt døde i sværden.

Husk at AFLADE batteriet HELT FØR det kortsluttes. Gør man ikke det, KAN
batteriet EKSPLODERE....

- Lars

Re: Oplade Batterier...
http://www.dykcen.dk/Artikler%20word/udstyrs%20artikler/MB-sub.doc
begynder
kan
ud
kommer

Aha rigtig mange tak. Var lige det jeg ledte efter........men hvorfor opstår
disse krystaller. Ved du eller andre det? Og hvordan har de indvirkning på
energimængden?

Mvh.
Terry

Re: Oplade Batterier...

Så vidt jeg har forstået, sidder der i alle nymodens batterier til bærbare
PC'en, en lille chip indbygget i batteriet.
Denn overvåger hvor meget ladning der kommes på batteriet, og hvor meget der
tages ud igen, og kan på den måde holde regnskab med hvor mange joule der
er tilbage.
Det er tænkeligt at den indimellem regner en smule forkert, eller at fejlene
simpelthen bare akkumuleres, og at den derfor på et tidspunkt viser
forkert.
Ved at køre batteriet _helt_ dødt, sikrer man sig at chippens "joule-tæller"
ihvertfald er nede på nul, når man begynder at lade.

En mere interessant måling fra din side, ville være at måle hvor lang tid
pc'en kunne arbejde. Der må findes nogen battery-benchmarks til bærbare.
Det mener jeg at have læst.

/Rune

Re: Oplade Batterier...

-cut, en lang hsitorie-

Hmm, render selv rundt med en billig Latitude C610, de blev købt i stedet
for de dobbelt så dyre IBM med næsten samme specs, med den fulde
overbevisning af de kun skal holde halvt så længe som IBM'erne ville. Ind
til videre har jeg slæbt rundt på den i 1½ år. Til og fra arbejde på cykel i
alt slags vejr, ind og ud af firmabilen i støvede miljø'er, med op og ned af
stigerne i møller regelmæssigt, alt muligt underligt udstyr til og frakoblet
via "hot plug" uden problemer.

Måske du har haft en uheldig version af Dell'erne, jeg har ihvertfald den
modsatte historie at fortælle...

Klaus

Re: Oplade Batterier...

Måske du har en heldig version!!!

Jeg kan i hvert fald kun sige at det var noget lort vi alle fik købt..
Vi var jo som sagt en godt 10-12 stykker som købte Dell Latitude Cpt
C400GT.. Jaja, flot navn, men bare ikke indeni.
Jeg har også hørt om andre modeller fra andre mennesker med problemer.
Faktisk er du en af de få jeg hører der er tilfreds..

Vi fik alskens historier.. Og måden de opførte sig på var i hvert fald
meget dårlig. De ville til sidst ikke reparere nogen af computerne
selvom de virkelig var desiderede i stykker. Der stod direkte røg op fra
processoren på en af computerne op til 2 gange. Det var generelt at der
lige skulle ryge 1 ud af 10 bærbare om måneden - gerne med explosionsfare.

Vi havde den oppe hos salgschef Villads Meier, adm. direktør Ole
Konnerup og direktionen i england. De sagde alle, hver gang man gik et
step højere i hierarkiet at nu skulle det nok komme i orden, men det
endte alt sammen hos Villads Meier i sidste ende og han var bare stupid.

De fik tilbuddet at reparere dem tilfredsstillende (hvilket de havde
vist at de ikke kunne), give os andre maskiner eller tilbagebet. os
pengene. De ville ingen af delene - end stoppede reparationerne jo trods
tre års fuld garanti.

Efter at et ingeniørfirma i kbh. havde testet min og en andens bærbare
blev konklusionen at der var fejl på computerne og at ifølge
forbrugerstyrelse skulle Dell tilbagebet. pengene. Dell var fuldstændig
ligeglade...

Det var først da uddannelsesstedet (teknisk gymnasie) stod og manglede
computere og næsten havde bestilt computere for et par mio. hos Dell, at
Dell sørme lige pludselig gerne ville tilbagebet. alle det fulde beløb
for deres computer. Det viste sig at udd.chef. havde valgt at droppe
Dell som leverandør, hvis den sag ikke blev iorden. Ja, så ville de
alligevel gerne tjene lidt flere penge og så kunne sådanne nogle
småpenge jo ikke betyde noget. Det var virkelig en pinefuld sag at komme
igennem. Jeg ved klart, at jeg vil købe compaq eller ibm næste gang. Jeg
har selv en compaq nu og den er jeg glad for. IBM har altid lavet noget
godt og jeg har aldrig hørt dårligt om dem - desværre koster de jo også
kassen.

Jeg kan kun anbefale andre at undgå Dell. Omend nogen af deres bærbare
er gode nok, så vil jeg aldrig turde købe hos Dell igen, da
sagsbehandlingen tog 1 år og virkelig tog alle kræfter fra én. Der var
trods alt købt ind for ca. en kvart mio., så det er jo altså også lidt
penge. Det var jo så fordelt til 19.141,25 pr. person (ja, prisen husker
jeg stadig utrolig godt - og det var en fair pris (hvis det havde
virket), men ikke billigt eller noget specielt).

Mvh / Preben

P.S. KØB ALDRIG DELL
P.P.S. Der er en grund til nedenstående tekst:

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: Oplade Batterier...

Så er vi flere i firma'et

Hmm, faktisk køber vi kun Dell her i firma'et, IBM og "Scumpaq" er røget ud
for bestandigt. Har selv erfaringer med "Scumpaq" og de er ikke for gode.
For øvrigt har Dell en ret lækker 19"TFT, dem har vi vel kun en 100 styker
af her i forretningen.

Kalus

Re: Oplade Batterier...

Tja, men hvis modellen er god nok, ja så kender I jo heller ikke Dell
fra den side som jeg og andre gør det.. Jeg kan bare kun advare...

Når et par rådgivende ingeniører giver os ret... ja, så er der vel ikke
så meget at diskutere yderligere... det mente dell bare..

Tja... men jeg vil ALDRIG købe det lort igen.. Omend de nogen sinde
begynder at lave OK bærbare/er begyndt så aldrig i livet. Jeg VIL IKKE
sætte mine penge i deres firma - aldrig - så uvederhæftige mennesker kan
man bare ikke have med at gøre. Og den tid det ville have kostet, hvis
det havde været i en virksomhed ville jo være kæmpe. Den tid ville være
godt tjent ind ved at have købt lidt dyrere (eller lidt mindre) hos en
konkurrent som f.eks. IBM.

Hvis jeg ikke lige skulle have PC, tror jeg nok jeg ville se på
"fjenden" Apple og så lige overveje en PowerBook G4 hvis det endelig kom
dertil.
BARE ALDRIG DELL igen. Mest pga. den måde de opførte sig på. Alle kan
lave fejl, men så dække over dem og prøve at gøre folk trætte - det er
det værste man kan gøre..

Og så at deres udviklingsafdeling godt vidste der var fejl - det er sq
endnu værre. Jeg glemte helt at fortælle at de prøvede at rette fejlen
på strømforsyningen i deres BIOS-revisioner.. Jo, det gjorde de skam.
Den bedste bios de havde var Rev. 02 - den vidste man hvor man havde -
når blæseren går i gang og net-strømmen havde været taget fra imens den
var tændt - ja, så ville den slukke. Ellers aldrig - så ville den højest
gå ned.
Hvad det så end var, at de lavede i deres nyere bios-revisioner gjorde
maskinerne aller h***** ustabile (mere end de var i forvejen) og
maskinen frøs hele tiden. De må have sat strømforbruget ned på en eller
anden måde sådan så de ikke skulle tilbagekalde alle strømforsyninger.

Grunden til jeg fandt ud af hvad det var der var galt, var at jeg kort
tid inden ombytning får en ny strømforsyning, hvor der ikke er fejl på.
Ja, hvis Dell nu havde samarbejdet, så havde vi hurtigere fundet ud af
hvor den største fejl havde ligget, og et par nye strømforsyninger havde
nok gjort utrolig meget.

Det kunne dog ikke ændre på at man skulle "op og stå" på tastaturet
engang imellem (der hvor processoren sad) fordi den flåede sig løs
engang imellem - og så ville skidtet jo ikke tænde. Det var en af vores
lærere der havde fået det at vide fra en tekniker - ja, han havde også
snakket med nogle andre, som havde problemer med Dell-computere. Min
familie erfarede også lige pludselig at andre der havde Dell-bærbare var
mindst lige så trætte af maskinerne som vi var. Joooh, det er vist noget
nyt hvis de skulle være begyndt at lave ordentlige maskiner.. Og hvis
der sker fejl - ja, jeg vil slet ikke vide om de vil være i stand til at
håndtere sagen ordentligt.

Dell har da et par lækre skærme, meeen de fås nu også andre steder :) Og
du skriver godt nok Scumpaq... Ja, det kunne jeg kun være enig med dig i
for år tilbage, men jeg blev rigtig godt overrasket over hvor lækre
maskiner Compaq (efter de er gået sammen med HP) er begyndt at lave..
Virkelig "creme" for den kræsne - det må jeg lade dem.

Mvh / Preben

P.S. Der er mere hvor det kommer fra... Bare spørg løs.. Jeg skal bare
lige grave lidt frem - det kommer sådan i doser!!! Der er godt nok meget
at grave frem...

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: Oplade Batterier...
ud

Compaq, eller HP som de jo hedder nu, laver nogle exceptionelt dårlige
billig-modeller. Holder man sig til gengæld til den DYRE ende, hvad angår
laptops, får man et solidt produkt. ..desværre bare somme tider med tåbelige
design indfald som f.eks. at placere INS tasten mellem Space og ALT GR
..tsk tsk.

HP's 20" TFT er også en lækker skærm med sine 1600x1200 pixels ;-)

Re: Oplade Batterier...

Tak, det _har_ jeg prøvet.

Pris ?
Nok en smule over de 3500 kr/stykket (ex moms) vi gav.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Oplade Batterier...

Ja, det er ikke den smarteste placering af ins-tasten, men man vender
sig nu hurtigt til det alligevel.
Jeg har nu en presario bærbar, og den virker sq upåklageligt - desværre
flækker skærmkabinettet jo ved hængslerne, men det gør de sq i alle bærbare.
Bortset bortset fra Dell's, der må jeg nu ellers lade Dell noget. De
bliver til gengæld bare så løse at det halve kan være nok. Til sidst
skulle skærmen stå helt lige op i vejret, ellers faldt skærmen
automatisk ned  :( Så der skulle tekniker på under alle omstændigheder..

Aner det ikke. Men jeg vil nu hellere købe en Samsung-skærm. Kan godt
lide deres efterhånden ret federe designs end mange andre
skærm-producenter. Og jeg kan ikke ligefrem klage over pixel-fejl - der
er ikke en eneste.

Hmm.. men 1600x1200 er jo ellers lækkert, hvis man kan se hvad der står
på skærmen, når den er rykket helt tilbage på skrivebordet. En 24" ville
sq ikke være helt dårligt så *gg*..

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Site Timeline