Opførsel af defekt FET ?

Hej.

Jeg har en termostat kan man vel kalde den.
En ark kasse med 24V PSU og styring.
2 kanaler hvor hver kanal har en K-type termocouple indgang og en styret 24
V udgang.

Så når temperaturen er for lav, tændes (24V) udgangen. Simpelt.

Den ene udgang har nu en spænding, ubelastet, på ca. 17V
Når jeg sætter belastning på falder spænding til 0V, uanset hvad.

Kigger jeg på styreprintet sidder der 2 FET IRF540N på køleplader, n
ær
udgangsterminalerne.

Kan der være en FET der er stået af ?

Tips og tricks modtages gerne...
Mvh. Bo Andersen.

Re: Opførsel af defekt FET ?

Tror gerne på at en FET er stået af. Typisk er det ren switching,
on-off, og derfor uden effekt afsat, men i induktive belastninger smides
høje strømpeeks tilbage, (fx. i en switch mode strømforsyning), og det
kan afsætte effekt i FET'en, - derfor kølepladen. Af og til er disse
strømpeeks for meget for FET'erne, eller flankerne på on-off kurverne
bliver for flade, fx. fordi afkoblingskondensatorer ikke længere
fungerer optimalt, og så afsættes der for meget effekt, FET'erne brænder af.

Det korte med det lange er, at mange gange kan man blot skifte FET'erne,
og så virker dimsen igen. Afhængig af årsagen til afbrændingen, - hvor
længe - vides selvfølgelig ikke.

Disse FET kredsløb er typisk ikke særlig kritiske mht. typen af FET,
hvis du har nogle lignende i skuffen. Så kan du i hvert fald prøve af,
om det er det der skal til.

/Claus

Site Timeline