opdatering omkring mit hystereseprobl.

Jeg fik lidt(den del support faktisk) for en lille rum tid siden , omkring
hysterese på en opamp.

Da opampen så en varierende jævnsp. overlejret af en lille bitte savtak
skabte mine relæer sig hvis jeg lige akkurat ramte en "rigtige" spænding.

Jeg blev foreslået at køre 1k i serie og 100k feedback. Det hjalp straks
gevaldigt, men stadigt ikke nok, og et forsøg på at dæmpe savtakken
mislykkedes, da jeg enten må leve med den lille savtak, eller give køb på
reaktionstiden. Ingen af delene kan jeg bruge.

Fat i den helt store stak bøger, og dæleme om jeg ikke fandt et
beregningseksempel, som jeg dog undrede mig lidt over. Men jeg kunne da ret
hurtigt lure mig til at jo større R2 værdi desto større hysterese. Bingo.
1k, udskiftet med 2,2k, og nu kan den savtak bare komme an. :-))

Takker for tippet.
Det var lige det der skulle til, og jeg blev endda også lidt klogere.

Mvh
Henrik

Re: opdatering omkring mit hystereseprobl.
Hej Henrik,

Ofte er det bedre at sænke den anden modstand (den positive
feedbakmodstand), da den lille ofte skal passe ind i nogle andre
beregninger.
Bare lidt info til næste gang du får brug for det :)

--
Venlig hilsen,
Søren

ok...det skriver jeg mig lige bag øret, hvis det da kan være der ;-)

Takker

Henrik

Site Timeline