Opbygning af printplade/syrebad?

Hej.

Jeg skal igang med at lave et projekt hvor jeg skal lave et print efter en
tegning.

Nogen som kan fortælle begynderen her hvordan jeg skal lave et print.

Jeg ved at jeg skal bruge et syrebad, bare ikke hvilken syre!

Og jeg ved at jeg skal optegne banerne i printet, men ikke hvordan.

Nogen som kan hjælpe en nybegynder.

Med Venlig Hilsen
Michael Pedersen

Re: Opbygning af printplade/syrebad?

En start kunne være:
http://peteropfinder.dk/_printfremstilling/index.html
http://oz7rd.dk/fil/Printfremstilling.htm
www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf (ikke online lige nu,
spørg så har jeg en kopi)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Opbygning af printplade/syrebad?

hey mikkel... jeg vil egentligt godt have en kopi - bare lige til arkivet...

smider du den på en mail til mig på rmje03 - og så kender du selv resten...
:-)

Rasmus
Re: Opbygning af printplade/syrebad?

De er da alle online nu, har lige set efter.

--
mvh Uffe

Re: Opbygning af printplade/syrebad?

"Ætsekrystal" eller jernklorid! Førstnævnte er et pulver som kan købes hos
de fleste komponent-forhndlere, f.eks. www.el-supply.dk - Jernklorid kan
sikkert også fås de steder, men har også hørt det kan fås i matas. Det skal
blandes i vand i begge tilfælde!

Der er flere måder... Den måde jeg gør det på er: Man kan købe printplader
med et UV følsomt filmlag på, jeg printer så printplade udlægget ud på
kalkerpapir (det halv-gennemsigtige der ligner bagepapir), det taper jeg
fast til en stump af det UV-følsomme printplade, lægger en glaasplade over
for at være sikkert på at papiret er trykket helt ind til printet. Så lægger
jeg det under et ganske almindeligt hjemme-solarium i 2 minutter (du skal
nok prøve dig frem til en tid der passer). Så piller jeg papiret af,
fremkalder printpladen i afløbsrens (skal være den type der indeholder NaOH,
kaldes også natronlud mener jeg), så skyller jeg det, og så kommer det i
ætsekarret indtil det er færdigt! Jeg bruger ætsekrystal.

Brian

Re: Opbygning af printplade/syrebad?
jeg synes du glemmer en vigtig ting her... med æstekrytal skal syrebadet
være opvarmet og helst med luft i for at det skal virke hvorimod jernklorid
kan æste print bare væsken er ved stuetemperatur... så det er væsentlig
nemmere at have med at gøre i den forstand...
dog sviner jernklorid ekstremt... altså det sætter sig og er over det hele
når du er færdig... hehe... tro mig... :-)

Rasmus
Re: Opbygning af printplade/syrebad?
Hej Rasmus

Ja, jernklorid er den sikker vej til skilsmisse :)

Re: Opbygning af printplade/syrebad?
eller til at blive smidt ud af far's værksted... :-) hehe...

Rasmus
Re: Opbygning af printplade/syrebad?
Hej Michael

Man kan bruge en skrap metode, man bruger 1 del vand, 1 del
30% saltsyre og 1 del 30% brintoverilte. Blander det, husk at
hælde syren i til sidst, bruger en plastikskål, og det hele skal
foregå udenfor i meget ventilerede omgivelser. Det tager 20
sekunder at ætase et print på den måde og det virker selv
i 10 graders frost.

Men pas på helbredet og der er også problemer med restafaldet.

Re: Opbygning af printplade/syrebad?
det virker bare... MEN: PAS PÅ!!! det er rigtig rigtig skidt at få det der
ned i lungerne...

Rasmus