Opbevaring af batterier

Hej alle.

Jeg kan helt fra barn huske at min far altid opbevarede sine almindelig
batterier i køleskabet..

Har det nogen effekt??     eller har han været faldet for en "and" :) ??

Brian

Re: Opbevaring af batterier
man forlænger batteriets levetid en del. men det er kun ved langtids
opbevaring. køber man en pakke med 100 billige batterier er det nok en god
ide at opbevare dem i køleskabet. de har det med at løbe ud og det minimerer
man risikoen ved i et køleskab.

Re: Opbevaring af batterier

Husk at pakke dem lufttæt !

Re: Opbevaring af batterier
Hvorfor??

Re: Opbevaring af batterier

Det forsinker den kemiske proces i batteriet.

De bedste hilsner

J.

Re: Opbevaring af batterier

Har du lagt mærke til, hvor fugtigt der er i et køleskab ?

Re: Opbevaring af batterier
Hej Klaus,

Og en pakke siccativ med i en lynlåspose er heller ikke af vejen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Citat-motorola-
NiCd- og NiMH-batterier mister under opbevaring 10% kapacitet i de
første 24 timer efter opladning og ca. 1-2% pr. dag derefter.
LiIon-batterier mister omkring 0,5-1% pr. dag.
---Citat

Kilde:
http://direct.motorola.com/dns/faqs.asp?country=DNK&language=DNS&CAT=Generelt&SUBCAT=Batteri

Citat- SDDATA-
Hvis batteriet ikke anvendes i en længere periode skal det være opladet
til ca. 40% og opbevares køligt (15° C).
Bemærk: Batteriet er en forbrugsvare, som langsomt mister kapacitet,
uanset om det jævnligt bruges, dette er en naturlig proces i et batteris
levetid - det bruges op og dette er i sig selv ingen defekt ved produktet.
---Citat

Kilde:
http://www.sddata.dk/indhold/juridisk_info.php

Så vidt, at jeg husker så er gunden til at et batteri skal være opladet
til max 40% Grundet brandfaren.
Hvis et 100 % opladet batteri kortslutter så kan det blive op til omk.
600 C i løbet af få milisekunder.
Hvis det kun er opladet til ca. 40 %
så er denne fare næsten væk.

Jeg mener også at nogle batteri typer ikke må være opladet til mere end
max 40 % når f. eks. skal flyves fra USA til Europa
grundet brandfaren.
Sådan er det med lipo cellerne.

De bedste hilsner

J.

Re: Opbevaring af batterier

Det har også noget at gøre med afladningen.

Kan ikke huske det præcist om det gælder for NiMH/NiCd, men er 99%
sikker på det mht. LiIon da jeg undersøgte sagen et tidspunkt hvor jeg
ikke brugte min laptop med LiIon batteri.

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline