opbevaring af batteri

Jeg har tænk mig at købe en boremaskine (grøn 14,4V Bosch) med 2 batterier
til. Da jeg ikke vil bruge den så tit overvejer hvad jeg skal gøre med
batterierne. Skal jeg bruge begge batterier på skift eller skal jeg smide
det ene i fryseren og først tage det frem når det første batteri er dødt?

mvh,
Henrik

Re: opbevaring af batteri

Vent med at købe det andet batteri til det første er dødt om nogle år.

Batterier har selvafladning, så du vil opleve at hvis ikke maskinen har
været brugt nogen tid, skal den lades på først. Ud over det har bosch
(de to maskiner jeg har) en designfejl, der bevirker at det lille
intetsigende display, der sidder på maskinen bruger strømmen på ca 1
uge. Derfor opbevarer jeg altid maskinerne med batteriet afmonteret.

Bo //

Re: opbevaring af batteri
Jeg har allerede en Bosch maskine, hvor batteriet har mistet sin kapasitet
(efter 2 års brug). Så jeg vil egentligt bare have et nyt batteri til den
men sådan et koster 600-700 kr, hvilket virker ret dyrt, da maskinen kostede
ca. 1100 kr da jeg købte den.

Nu har jeg set den samme maskine til 900 kr inkl. 2 batterier på tilbud i
Silvan - det er derfor jeg vil komme til at have 2 batterier.

Re: opbevaring af batteri

Hejsa!

Jeg kender godt problematikken med 2 batterier og en ting der ikke bliver
brugt så ofte.

Du skal sørge for at motionere begge batterier for at de holder længst
muligt. dvs. de skal bruges jævnligt.

De mister pusten hvis de ikke bliver brugt også selvom du gemmer dem i koldt
rum osv. Jeg går ud fra at det er NiMh akkuer - de behøver ikke at blive
afladet hver gang - men en gang hver ca. 10. gang er fint.

Jeg sørger selv for at mine NiMh bliver brugt flittigt så holder de klart
længere tid.

Så du må finde noget at bore i i ny og næ :-)

Mvh. Per

Re: opbevaring af batteri
Bosch har en lille bog der hedder batteri guiden med en masse gode rE5%d
om hvordan man behandler nich og nimh batterier du kan fE5% den ved og
kontakte den den er gratis ellers mail mig pE5% snipped-for-privacy@sportscar.dk sE5%
kan du fE5% den af mig som en pdf fil .

jeg kF8%bte selv for 1 E5%r siden en ny bosch gsr 14,4 ve maskine med 2
batterier (nimh) og lygte det jeg gF8%r er og bruge batterierne skifte
vis i lygten da den bruges mest ifh til bore maskinen.

denne mE5%de har jeg fE5%et bekrE6%ftet af bosh ikke vil F8%delE6%gge mine
dyre batterier .

Evt kF8%b lampen der passer til 14,4 v batterierne den fE5%es ogsE5% i en
grF8%n model lidt billigere end den blE5% model .

nimh skulle vE6%re bedre end nich men ulempen sE5% ved nimh er bruger man
dem i frost vejr sE5% holder strF8%mmen ikke lE6%nge .

Re: opbevaring af batteri
Tak for jeres svar!

Jeg har fundet batteriet til 420 kr (inkl. lev.) hos www.eurobatteries.com.
Nu håber jeg at den butik er til at stole på :-)

mvh,
Henrik