opbevaring af batteri

Jeg har tænk mig at købe en boremaskine (grøn 14,4V Bosch) med 2 batterier til. Da jeg ikke vil bruge den så tit overvejer hvad jeg skal gøre med batterierne. Skal jeg bruge begge batterier på skift eller skal jeg smide det ene i fryseren og først tage det frem når det første batteri er dødt?

mvh, Henrik

Reply to
alten

Vent med at købe det andet batteri til det første er dødt om nogle år.

Batterier har selvafladning, så du vil opleve at hvis ikke maskinen har været brugt nogen tid, skal den lades på først. Ud over det har bosch (de to maskiner jeg har) en designfejl, der bevirker at det lille intetsigende display, der sidder på maskinen bruger strømmen på ca 1 uge. Derfor opbevarer jeg altid maskinerne med batteriet afmonteret.

Jeg har allerede en Bosch maskine, hvor batteriet har mistet sin kapasitet (efter 2 års brug). Så jeg vil egentligt bare have et nyt batteri til den men sådan et koster 600-700 kr, hvilket virker ret dyrt, da maskinen kostede ca. 1100 kr da jeg købte den.

Nu har jeg set den samme mask>> Jeg har tænk mig at købe en boremaskine (grøn 14,4V Bosch) med 2

Reply to
alten

"alten" skrev i en meddelelse news:45768a10$0$20311$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Hejsa!

Jeg kender godt problematikken med 2 batterier og en ting der ikke bliver brugt så ofte.

Du skal sørge for at motionere begge batterier for at de holder længst muligt. dvs. de skal bruges jævnligt.

De mister pusten hvis de ikke bliver brugt også selvom du gemmer dem i koldt rum osv. Jeg går ud fra at det er NiMh akkuer - de behøver ikke at blive afladet hver gang - men en gang hver ca. 10. gang er fint.

Jeg sørger selv for at mine NiMh bliver brugt flittigt så holder de klart længere tid.

Så du må finde noget at bore i i ny og næ :-)

Mvh. Per

Reply to
Per

Bosch har en lille bog der hedder batteri guiden med en masse gode r=E5d om hvordan man behandler nich og nimh batterier du kan f=E5 den ved og kontakte den den er gratis ellers mail mig p=E5 snipped-for-privacy@sportscar.dk s=E5 kan du f=E5 den af mig som en pdf fil .

jeg k=F8bte selv for 1 =E5r siden en ny bosch gsr 14,4 ve maskine med 2 batterier (nimh) og lygte det jeg g=F8r er og bruge batterierne skifte vis i lygten da den bruges mest ifh til bore maskinen.

denne m=E5de har jeg f=E5et bekr=E6ftet af bosh ikke vil =F8del=E6gge mine dyre batterier .

Evt k=F8b lampen der passer til 14,4 v batterierne den f=E5es ogs=E5 i en gr=F8n model lidt billigere end den bl=E5 model .

nimh skulle v=E6re bedre end nich men ulempen s=E5 ved nimh er bruger man dem i frost vejr s=E5 holder str=F8mmen ikke l=E6nge .

Reply to
himmel bjerget

Tak for jeres svar!

Jeg har fundet batteriet til 420 kr (inkl. lev.) hos

Nu håber jeg at den butik er til at stole på :-)

mvh, Henrik

Reply to
alten