Opamps... på den svære måde.. :(

Hej

Nogle der kan hjælpe mig lidt med at få 2 opamps vendt rigtigt...

Mit kredsløb har en SPI kanal der styrer en DAC, det er galv. adskilt med optocouplere på data siden. Jeg har en NMA 0512S +/-12V DCDC converter med de +/-12V på DAC'ens side. Jeg har et 24V input på DAC'ens side.

Jeg skal have et +/-6V signal ud der altid ligger omkring de 24V havle spænding.

Jeg har lavet kredsløbet før, men der vidste jeg ikke det var relativt til den 24V, men troede det var absulut. :(

Det nuværende diagram ser således ud, i det nye design kommer +24V ind på M1 pin 6A og 5A og dens minus på 7A og 4A

Kredsløbet +dac kan også være forsynet fra de 24V, der behøves evt ikke bruges den DCDC.

Det endelige resultat skal være at udgangs spændingen set fra den ventil den skal drive skal i forhold til 24V's GND skal bevæge sig fra 50% af forsynigen og ned til 25% og op til 75% Dog er det vigtigste at den passer med de 50%

Kasper

Reply to
Kasper

Det må blive sådan en ventil :

Side 16, og så propotional versionen

Kasper

Reply to
Kasper

Doh.. glemte da link til diagram:

Jeg har 2 stk 0-5V Dac udgange til rådighed, den FET udgang kan sløjfes

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Styrer du selv SPI signalet ?

1,25 volt på ref indgangen. Maksimalt 50% af DAC'en udnyttes (11 bit, MSB = 0 altid), så du får fra 1,25 (input = 000000000000) op til 3,75 (input = 011111111111) volt på udgangen.

Herefter er det ren spændingsforstærkning at opnå 6-18 volt noget med en gain på 4,8 (6/1,25).

Hov, kom jeg til at bruge kun 1 opamp ? Det er jeg ked af. Brug den som 1:1 buffer :-)

Så vidt jeg forstår det, så er midtpunktet (12V) låst fast på Ref. af DAC.

Dvs hvis den skal være dynamisk iform af 24V/2 input, så skal den ref på

1,25 laves ud fra de 12V, men så kommer gain ikke lige til at stemme så vidt jeg kan se.

Men jeg tror jeg har en anden løsning på tegnebordet med en diff. amp

Tegning kommer senere

Kasper

Reply to
Kasper

Nogle kommentarer til det ?

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Nej, hvorfor skulel den være det ?

Din DAC skal køre på 5 volt.

Her er 1/4 af forsyningen 1,25 volt. Din reference laver du bare ud fra

5 volten.

Dit analogsignal ud fra DAC kommer til at være 1,25 volt og opefter, analogsignalet føres ind på en operationsforstærker der kan køre direkte på de 24 volt og har en fastsat gain på 4,8gg. Udgangssignalet heraf er

6 volt og opefter.

Men det det +/-6V signal følger stadig ikke den 24V forsyningen ind. Ved 24V ind skal det være 6-18Vud, men ved 26V ind skal det være 7-19V.

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Du har hele tiden talt om 24VDC som forsyning........

Men hvorfor kun 6VDC i forsydning ved 26 volt, din ventil skal fødes med

25->75% af VCC og dermed ikke et fast spændingssving på +/- 6 volt.

Kan du ikke få en ADC der kan gå negativt ?

JEg har skrevet at den før var statisk men skal nu være dynamisk efter forsyningen.

Det er sandt, men det bliver straks meget være at lave. Det vigtigste er midt punktet, det andet betyder kun at max hastighed ikke kan opnås ved over spænding, men det bør betyde mindre.

??

Det er en DAC.

Men se på mit seneste diagram, ligger på samme link, det burde kunne fungere, dog med 3 opamps

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Ja, din ref er 2,5 volt, det vil sige at du kun kan føre din analoge udgang op til 5 volt (som er "rail").

Lav 5 volts forsyningen med en spændingsdeler og en serietransistor, så varierer spændingsforsyningen med 24 volten. Referencen på de 1,25 volt laves som spændingsdeling ud fra de "5 volt", så flytter referencen sig med forsyningen og dit output vil variere med forsyningen.

Kasper skriver:

Det har jeg så ikke lige set (mamammahaman blind:-)

Gør det ?

Ja, ja o gjeg har været på arbejde i 12 timer i et -24 graders frysehus, bær over med mig og mine skøre indfald.... Klaus

DAC'en har 5V ref. Ref. spændingen bliver ganget med 2 i kredsen, så den kan give 0-5V ud

men kan ikke lige se at gain forholdene kommer til at passe, med hensyn til det forstærkning der er i udgagns forstærkeren og den dæmpning der er fra de

24V til 1.25.. ??

Sådan som det diagram er jeg har lavet, der laves de 0-5V fra dac'en om til

+/-6V, det løftes så op på ½*24Vdc, og vupti så variere det omkring halvdelen af de 24V med +/-6V

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Det er nok fordi jeg fik ref'en til at være offset og ikke ref i mine tanker....

:)

Men burde mit diagram ikke være ok?

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Fisk, jeg kan ikke helt lure den.

Specielt, hvor meget din tilbagekobling fra 24 volten vil spille ind. Har du 0 volt ud fra DACen vil der på indgangen af U1A være ((12/37)x10)+0= 3,24 volt.

Dem smider du ind i en forstærker med reference til 2,5 volt og en forstærkning på 2,7gg forstærkning (eller er det 3,7gg, jo det er det vel, når der er tilbagekobling til minusbenet). Men jeg har ingen erfaring med forstærkning med reference til en højere spænding end 0.

Men (3,24-2,5)x3,7 giver 5,98 volt, så der virker det.

Har du 5 volt ud af DAC, vil ind på U1A være ((7/37)x10)+5= 6,9 volt (6,9-2,5)x3,7 giver 16,25 volt, så der virker det også (Sådan cirka).

Hvad vil der ske, hvis du laver din 2,5 volts referencespænding ud fra de 12 volt der varierer med spændingen ?

Printene er tegnet og bliver sendt til olimex i morgen.

Jeg har simuleret det, og det ser fint ud, så det er bare håbe det bedste

Kasper

Reply to
Kasper

ed

e=2E

t til

d p=E5 M1

t ikke

til den

Hej Kasper

Har du f=E5et dine problemer l=F8st. Jeg han muligvis hj=E6lpe da jeg har lavet en del kredsl=F8b til PVG ventilen (s=E5vel ON/OFF som proportional).

N=F8jagtigheden er mildes talt ikke at skrive om i PVG ventilen, det samme g=E6lder hastigheden, s=E5 elektronikken skal ikke v=E6re ret hurtig.

Benny

Reply to
Hojvaelde