Opamps... på den svære måde.. :(

Nogle der kan hjælpe mig lidt med at få 2 opamps vendt rigtigt...

Mit kredsløb har en SPI kanal der styrer en DAC, det er galv. adskilt med
optocouplere på data siden.
Jeg har en NMA 0512S +/-12V DCDC converter med de +/-12V på DAC'ens side.
Jeg har et 24V input på DAC'ens side.

Jeg skal have et +/-6V signal ud der altid ligger omkring de 24V havle
spænding.

Jeg har lavet kredsløbet før, men der vidste jeg ikke det var relativt til
den 24V, men troede det var absulut. :(

Det nuværende diagram ser således ud, i det nye design kommer +24V ind på M1
pin 6A og 5A og dens minus på 7A og 4A

Kredsløbet +dac kan også være forsynet fra de 24V, der behøves evt ikke
bruges den DCDC.

Det endelige resultat skal være at udgangs spændingen set fra den ventil den
skal drive skal i forhold til 24V's GND skal bevæge sig fra 50% af
forsynigen og ned til 25% og op til 75%
Dog er det vigtigste at den passer med de 50%

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :(

Det må blive sådan en ventil :
http://rapzak.mine.nu/ventil.pdf

Side 16, og så propotional versionen

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :(

Doh.. glemte da link til diagram:
http://rapzak.mine.nu/6til18v.pdf

Jeg har 2 stk 0-5V Dac udgange til rådighed, den FET udgang kan sløjfes

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Styrer du selv SPI signalet ?

1,25 volt på ref indgangen. Maksimalt 50% af DAC'en udnyttes (11 bit,
MSB = 0 altid), så du får fra 1,25 (input = 000000000000) op til 3,75
(input = 011111111111) volt på udgangen.

Herefter er det ren spændingsforstærkning at opnå 6-18 volt noget med en
gain på 4,8 (6/1,25).

Hov, kom jeg til at bruge kun 1 opamp ?
Det er jeg ked af. Brug den som 1:1 buffer :-)

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Så vidt jeg forstår det, så er midtpunktet (12V) låst fast på Ref. af DAC.

Dvs hvis den skal være dynamisk iform af 24V/2 input, så skal den ref på
1,25 laves ud fra de 12V, men så kommer gain ikke lige til at stemme så vidt
jeg kan se.

Men jeg tror jeg har en anden løsning på tegnebordet med en diff. amp

Tegning kommer senere

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

http://rapzak.mine.nu/6til18v.pdf

Nogle kommentarer til det ?

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Ja, din ref er 2,5 volt, det vil sige at du kun kan føre din analoge
udgang op til 5 volt (som er "rail").

Lav 5 volts forsyningen med en spændingsdeler og en serietransistor, så
varierer spændingsforsyningen med 24 volten. Referencen på de 1,25 volt
laves som spændingsdeling ud fra de "5 volt", så flytter referencen sig
med forsyningen og dit output vil variere med forsyningen.

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

DAC'en har 5V ref. Ref. spændingen bliver ganget med 2 i kredsen, så den
kan give 0-5V ud

men kan ikke lige se at gain forholdene kommer til at passe, med hensyn til
det forstærkning der er i udgagns forstærkeren og den dæmpning der er fra de
24V til 1.25.. ??

Sådan som det diagram er jeg har lavet, der laves de 0-5V fra dac'en om til
+/-6V, det løftes så op på ½*24Vdc, og vupti så variere det omkring
halvdelen af de 24V med +/-6V

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Det er nok fordi jeg fik ref'en til at være offset og ikke ref i mine
tanker....

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

:)

Men burde mit diagram ikke være ok?

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Fisk, jeg kan ikke helt lure den.

Specielt, hvor meget din tilbagekobling fra 24 volten vil spille ind.
Har du 0 volt ud fra DACen vil der på indgangen af U1A være
((12/37)x10)+0= 3,24 volt.

Dem smider du ind i en forstærker med reference til 2,5 volt og en
forstærkning på 2,7gg forstærkning (eller er det 3,7gg, jo det er det
vel, når der er tilbagekobling til minusbenet). Men jeg har ingen
erfaring med forstærkning med reference til en højere spænding end 0.

Men (3,24-2,5)x3,7 giver 5,98 volt, så der virker det.

Har du 5 volt ud af DAC, vil ind på U1A være ((7/37)x10)+5= 6,9 volt
(6,9-2,5)x3,7 giver 16,25 volt, så der virker det også (Sådan cirka).

Hvad vil der ske, hvis du laver din 2,5 volts referencespænding ud fra
de 12 volt der varierer med spændingen ?

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Printene er tegnet og bliver sendt til olimex i morgen.

Jeg har simuleret det, og det ser fint ud, så det er bare håbe det bedste

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Nej, hvorfor skulel den være det ?

Din DAC skal køre på 5 volt.

Her er 1/4 af forsyningen 1,25 volt. Din reference laver du bare ud fra
5 volten.

Dit analogsignal ud fra DAC kommer til at være 1,25 volt og opefter,
analogsignalet føres ind på en operationsforstærker der kan køre direkte
på de 24 volt og har en fastsat gain på 4,8gg. Udgangssignalet heraf er
6 volt og opefter.

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Men det det +/-6V signal følger stadig ikke den 24V forsyningen ind. Ved 24V
ind skal det være 6-18Vud, men ved 26V ind skal det være 7-19V.

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Du har hele tiden talt om 24VDC som forsyning........

Men hvorfor kun 6VDC i forsydning ved 26 volt, din ventil skal fødes med
25->75% af VCC og dermed ikke et fast spændingssving på +/- 6 volt.

Kan du ikke få en ADC der kan gå negativt ?

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

JEg har skrevet at den før var statisk men skal nu være dynamisk efter
forsyningen.

Det er sandt, men det bliver straks meget være at lave.
Det vigtigste er midt punktet, det andet betyder kun at max hastighed ikke
kan opnås ved over spænding, men det bør betyde mindre.

??

Det er en DAC.

Men se på mit seneste diagram, ligger på samme link, det burde kunne
fungere, dog med 3 opamps

Kasper

Re: Opamps... på den svære måde.. :("

Det har jeg så ikke lige set (mamammahaman blind:-)

Gør det ?

Ja, ja o gjeg har været på arbejde i 12 timer i et -24 graders frysehus,
bær over med mig og mine skøre indfald....

Re: Opamps... på den svære måde.. :(

Hej Kasper

Har du fE5%et dine problemer lF8%st. Jeg han muligvis hjE6%lpe da jeg har
lavet en del kredslF8%b til PVG ventilen (sE5%vel ON/OFF som
proportional).

NF8%jagtigheden er mildes talt ikke at skrive om i PVG ventilen, det
samme gE6%lder hastigheden, sE5% elektronikken skal ikke vE6%re ret hurtig.

Benny

Site Timeline