Opamp mystik ????? HJÆLP

Hejsa

Jeg har opdaget noget mærkeligt.

Jeg har taget en alm. OpAmp (TL071) og muredet op som en simpel comparator.
Den bliver forsynet med +/-15V.
Minus indgangen har jeg lagt til stel, og plus indgangen ville jeg så bruge
som input.
For en god ordens skyld, har jeg en modstand på 100k på plusindgangen.
Jeg sætter eks. 1V på plusindgangen, og jeg forventer at udgangen så ville
gå til omkring 14V, men den går sgu til -14V ??????

Jeg prøvede først i en simulator, med samme resultat, og bagefter murede jeg
det op, fordi jeg ikke troede på simulatoren, men det gav det samme
resultat.

Det hele er samlet korrekt.

Hvad fanden sker der????

Mvh Jesper Hansen

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP
Hej Jesper,

Du sidder sikkert i et usandsynlighedsfelt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Wow ;)

bruge

Lyder rigtigt nok.

Hvorfor?

Prøv evt. uden modstand, kan evt. være lækstrøm på indgangen, syntes godtnok
den skal være stor, men alligevel, hvis der er en anelse lækstrøm mellem -14
volt og +indgangen, vil selve +indgangen være under 0 volt.

jeg

Måske pga. lækstrømmen, prøv simulatoren uden modstand.

Jordstråler? ;o)

/Hauge

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP
Det er prøvet, både i simulatoren og i praksis.
Jeg har også prøvet at koble den op som en alm 100gg forstærker (både inv.
og ikke inv.).
Samme resultat, ved for stort input signal, går udgangen til negativ rail.

Mvh Jesper Hansen

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP
Hej Jesper,

Mon ikke du kunne lokkes til at poste et diagram eller to, i dk.binaer
eller på en webside, over de præcise koblinger du har prøvet ?
(med angivelse af ben-numre for en sikkerheds skyld :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har smidt diagrammet fra Multisim ud i dk.binaer.
Jeg har ikke noget diagram med pin-numre, der bliver I nød til at tro på mig
og jeg har muret det op korekt (flere har tjekket det, men kan ikke give
nogen forklaring).
Jeg har iøvrigt forsøgt mig med flere forskellige OpAmp's
TL071 + TL074 + LF356 + (og et par mere, kan ikke lige huske hvad det var
for nogle).

Mvh Jesper

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP

mig
Måske dette her kan hjælpe

 http://w1.859.telia.com/~u85920178/begin/opamp00.htm

http://home.maine.rr.com/randylinscott/learn.htm#OPAMP

dette link er især afsnit 10.2 interessant
citat    "This is a voltage comparator.  Its output ideally, is positive
(about +Vmax) or negative (about -Vmin) depending on whether the
instantaneous value of its input is larger than or smaller than a preset
voltage level Vx (+15 V >/= Vx >/= -15 V)"

http://www.d.umn.edu/~bshaer/ece3235/labs/lab10 /

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP

Det forklare kun hvordan den burde virke, og det ved jeg godt :-/

Er der nogen kloge hoveder der kan forklare mig hvorfor jeg for minus
ud, når jeg jeg f.eks. har 1V på plus,
og 0volt på minus ?

Mvh Jesper

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP
Hejsa

Regner med at du mener "får minus ud", det andet ved jeg ikke hvad betyder
;)

Prøv at variere din "1 volt", så du kører variabelt mellem 0 og 1 volt, og
se om det sker lige pludseligt, eller om det er "altid" at udgangen er høj..

Mvh Hauge

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP
Mystereret er delvist løst.
Jeg ved ikke hvorfor Multisim gør det forkert.
Hvis man istedet for den simple OpAMp, indsætter en OpAmp med forsyningsben,
så virker det åbenbart????
Min TL071 er åbenbart delvis defekt. Fungere udemærket med modkobling som en
alm. forstærker, men hvis udgangen rammer positiv rail, så ryger den til
negativ rail???
Skiftede den, og den holdt op med det pjat.

De to andre Opamp jeg prøvede, var der en klasssk fejl (lov ikke at sladre).
Jeg havde i kampens hede, fået byttet om på plus og minus på multimeteret,
ubs!!!!

Den sidste kunne ikke tåle at +indgangen blev lagt til dens +forsyning,
fungere godt nok, hvis den kører under dens udgangsniveau.

Sikke dog en omgang, tænk man kan fucke så meget i det.

Tak for de mange svar.

Mvh Jesper

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP

forsyningsben,
en
sladre).

Interessant at læse med. Det efterviser bare lovmæssigheden af at en fejl
kan være opbygget at flere fejl, der skygger for hinanden.

Din simulator bruger jo en model af forstærkeren, og denne model er også
afhængig af forsyningsspændinger. De opfører sig underligt hvis man ikke
overholder denne regel. I dette tilfælde var det åbenbart sammenfaldende med
den observation, du gjorde i lab. Når både simulator og lab viser det samme,
konkluderer man let at det er en hjerne-fejl. Her var det to separate fejl,
der viste det samme.

Sådan er udviklingsarbejde så underligt, og det gør det mindre trivielt.

Bo //
-hjemmephilosoph

Re: Opamp mystik ????? HJÆLP
Hej Jesper,

Det blev jeg ikke klogere af, men jeg kan jo se at du nu har fundet ud af
det :)

--
Venlig hilsen,
Søren