Opamp input

Hvordan vil jeg kunne beskytte en Opamp indgang uden brug af Tranzorb/Zener,
pga læk strømmen ?

Jeg har tænkt mig at bruge en 324, er ESD dioderne nok til jeg kan påføre
modstande på indgangende og regne med det er fint ? regner med T-Filter
selvfølgelig også og en Cap... ??

Problemet jeg ikke må trække strøm.. PT har jeg en fejlstrøm på 250uA ud af
1mA, og det er jo ikke pænt..

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
Re: Opamp input

Hejsa

Kan du ikke fortælle lidt mere om dit projekt.

Hvad er det som du er ved at udvikle og hvad skal det bruges til....
denne info for, at kunne udvikle den rigtig løsning til dit projekt.

Hvor sidder din opamp. er det på primær siden af din PSU transformator
eller er det på sekundær siden.?

Hvilken opamp. bruger du?

Har du evt. et diagram af dit prjekt du kan sende / sende til dk.binær.?

Husk jo flere oplysninger, jo bedre løsninger.

Hvad er en 324 ???

det er fint ?

regner med T-Filter

Igen, hvad skal du bruge din opamp. til er det til audio eller er til
til..??

Hvis du bruger kondensator / spoler / Passive delefilter - så har du jo
faseforskydning, som forskyder strøm og spænding en smule i forhold til
hinanden.

OK

Igen, hvilket prjekt er du ved st lave siden du ikke må bruges noget
strøm lige der.?

PT har jeg en fejlstrøm på 250uA ud af

OK

OK

De bedste hilsner

J.

Re: Opamp input

øh .... hvad skulle en opamp lave på primær siden
af en PSU transformator ?

mit gæt er LM324

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

ja, dér gik det vist lige lidt hurtig med trafoen, det beklager jeg
naturligvis.

De bedste hilsner

J.

Re: Opamp input

standard opamp 1. LM323

DC.... til ADC måling

Ikke relevant ved DC

Jeg skal bare bruge en buffer der kan virke fra ca 1-4V ved 5V forsyning
hvor + terminalen er beskyttet imod transienter/surges, selve opstillingen
med opampen skal jeg nok hitte ud af... Beskuttelsen må bare ikke have
lækstrøm, hvilket er mit prbem i min opstilling nu.

Jeg har ikke diagram opamp opstillingen endnu...

men resten er her :
http://195.249.91.42/adc1.pdf

Og det er til at måle et potmeter med en adc..

Kasper

Re: Opamp input
Jeg har nu hentet adc1.pdf filen

Kikker på den i morgen.

De bedste hilsner

J.

Re: Opamp input
Hej Kasper,

            O Vdd
           _|_
           /_\ 1N4148

Ind O--[R]--*--[indgang
           _|_
           /_\ 1N4148

            O Vss

Hvis du synes 1N4148 har for høj lækstrøm kan du bruge JFET's i stedet.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er lige præcis den løsning jeg er blevet enig med mig selv om for 30 min
siden ca...
Jeg vil så prøve at smide en 36V tranzorb på indgangen, den har efter
databladet kun en læk strøm på 5uA ved 30V og jeg er nede ved 5V...

Kasper

Re: Opamp input

min

Jeg tror nok diodene er bedre. En 36 volt zink oxid motstand på 36 Volt vil
ikke beskytte din opamp når den bare går på 5 Volt. begrensningen ligger i
at basisspenningen på ingangstransistorene ikke må overstige
forsyningspenningen for mye. I stedet for å sette de mot forsyningspenningen
kan du sette de i antiparalell over opampen innganger. Prinsippet bak en
opamp er jo uendelig forsterkning mellom pluss og minus inngangen, så her er
det aldrig mer enn brøkdeler av millivolt. det vil dermed si at diodene
ligger aldrig i nærheten av å lede. Forøvrig er den uliniære kapasiteten i
en "Tranzorb" ubrukelig til lydformål.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Opamp input

"Arne >

Common mode signal i forhold til GND

 begrensningen ligger i

Men jeg vil have begge dele, tranzorb og dioderne til forsyningerne

Forøvrig er den uliniære kapasiteten i

Jep, men ikke meget lyd ved DC :)

Kasper

Re: Opamp input

Det ville have været rart, om du havde skrevet lidt mere om hvad kredsløbet
skal anvendes til, og hvilke kriterier du har.

Tranzorb/Zener,

Med et par dioder koblet i spærre-retningen, som "Søren" har sagt.
Deciderede low-leakage dioder eller JFETs koblet som dioder har endnu lavere
'reverse-current' - en 2N4117A JFET koblet som diode har fx en
reverse-current på ca 0.2 pA (pico-ampere). I tilfælde af meget høje
transientspændinger kan man yderligere beskytte indgangen med gnistgab med
givne overslagsspændinger.

Desuden er det en god ide at begrænse strømmen gennem dioderne med en
passende stor modstand i serie med indgangen.

Bufferen bygges vel af en op-amp i spændingsfølger-kobling? Op-amp'en bør
nok vælges udfra et krav om lav temperatur-afhængig drift mht læk-strøm og
offset-spænding. Det er ikke afgørende hvorvidt op-amp'en har store værdier
for læk-strøm eller offset-spænding da disse blot kan justeres væk. En
chopper-stabiliseret op-amp som fx LMP2014 (National) ville nok være fin.
Den er desuden ben-kompatibel med LM324.

af

Strømmene gennem de to dioder burde gå ud med hinanden.

--
TA

Site Timeline