Opamp buffer

Jeg kunne godt bruge en buffer i min endnu passive for"forstærker".
Problemet er at min effektforstærker er ret følsom, så for at få en
fornuftig skala til andet end "blæs hovedet af og fest"-brug har jeg en
omskifter i min passive forforstærker, som indkobler en modstand i serie
med.
Potentiometret er 10 kOhm og uden extra dæmpning fungerer det jo glimrende -
men slår jeg dæmpningen til, således at det jeg reelt får er et
potentiometer på 78 kOhm, hvor kun nederste 10 kOhm bruges, synes jeg der
sker noget negativt med lyden. Svært at forklare, men det lyder klart
ringere selvom højre/ventre præcisionen nu er bedre og skalaen meget mere
human - bedre kabler har hjulpet, men ikke nok ;)

Min teorier er at det skyldes kapacitansen/induktansen i ledninger,
effektforstærkerens indgang mv. kombineret med den høje udgangsimpedans.

Så nu kommer spørgsmålet: Hvordan laver jeg bedst en buffer? Diverse
diagrammer har bare en opamp (f.eks. OPA2134), udgangen koblet til den
inverterende indgang og så en +/- forsyning af opampen - vupti buffer m. 0
dB forstærkning - fertich gemacht.

Det lyder jo meget simpelt... Men hvad hvis nu jeg vil prøve nogle
single-opamp typer for dels at mindske crosstalk og dels generelt prøve at
lave det en smule "audiophil-rigtigt" uden at gøre det alt for besværligt...
Disse single opamps har jo nogle offset-ben hvad gør jeg ved disse?

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Høj indgangsimpedans er ikke noget problem i sig selv.
Kabelkapacitet lægger sig som et RC led med potmeteret og skærer de høje
frekvenser ned. Kabelinduktansen har ikke nogen betydning ved de frekvenser.

Hvorfor gøre det mere besværligt? Jo blere komponenter, du blander ind i
det, jo mere støj kan du samle op.
-kun skal du sikre dig, at den valgte forstærker kan drive en kapacitiv
belastning (kablet) uden at gå i selvsving.

Crosstalk i en typisk dobbeltforstærker vil ligge mellem -110 og -120 dB
ved 20kHz, og vil øge til mindst -130dB ved 1kHz. Det kan du ikke høre
alligevel, og du skal tage dig sammen for at holde det længere nede i
din udgangsforstærker.

Hvis du har problemer med offset i en x1 forstærker skal du vælge en
anden forstærker. Da du alligevel AC kobler forstærkeren, så klip
offsetbenene af. Det har kun med DC justering at gøre.

Hvis det er for at tækkes "the Audiofools", så lav det med rør :-)

Bo //

Re: Opamp buffer
Hej

Tak for svar! :o)

Øh.. Nu var det udgangsimpedansen jeg snakkede om...

Hvordan sikrer jeg mig det - er der nogle data på opampen jeg kan kigge
efter?
Kablet er bare et alm. phonokabel af de lidt bedre - dvs. ikke Fona's
lakridser - og længden er 1 m.

Det er vist ikke noget problem - det er nemlig monoblokke :-p
Men ellers ja, det er nok næppe noget der betyder det store, men
alligevel... En smule religion skal der være plads til.

OK, tak, det var bare det jeg ville vide :)

Så får jeg vist alvorlige problemer med den nuværende kasse. Må indrømme, at
vil man have rør, så skal det da være i udgangen. Andet er vist bare til
pyn(d)t - og for at det ikke skal være løgn, så er det faktisk to rør
monoblokke :o)

Mvh
Morten

Re: Opamp buffer

I runde tal giver 1 meter kabel ca 100pF ( varierer naturligvis fra type
til type)

Den letteste måde at løse problemet er at sætte en modstand på 20-30 Ohm
  mellem bufferen og kablet. Det vil ikke genere noget i det hørbare
frekvensområde. Det er billigt, og det virker altid.

Så længe crosstalk er meget lavere end forvrængningen, så brug ikke tid
på det. Jeg går ud fra det er til at høre musik på, og så snart lyden er
sluppet ud af højttalerne er det blandet alligevel. Jeg går osse ud fra
at de mikrofoner, der blev anvendt ved optagelsen har været i samme lokale.

Hvis der er noget, der kan gøre mig til fundametalistisk hedning, så er
det religion.

Bo //

Re: Opamp buffer
Hej Bo

Er det ikke også religion ? :)  Der er såmændt ikke noget i vejen med
religion, fejlen kommer først når nogen begynder at påstå at "min gud
er bedre end din".

Mvh Max

Re: Opamp buffer

Det vil jeg så gøre :)

I så fald havde jeg bare købt en alt-i-en ghettoblaster i Bilka :D

Mvh
Morten

Re: Opamp buffer

Har du overvejet blot at sætte en modstand parallelt over udgangen i
stedet ?

Re: Opamp buffer

Du'r ikke, Klaus. Så ændrer du potmeterets karakteristik. Det vil blive
mere logaritmisk.

/Bo.

Re: Opamp buffer

Og ?
Er logaritmen ikke lige meget ?

Hov, er det i det hele taget et logaritmisk potmeter Morten har ?

Det vil forklare en del....

Re: Opamp buffer

Jep. Det er logaritmisk - den del har jeg nogenlunde styr på ;)

Det hele bunder i monoblokkene er ret følsomme.. Men måske en ide at prøve..
Alternativt kunne man jo også prøve at lave en dæmpning i forstærkerne, dvs.
efter kablet. Der er mange potentielle løsninger..

Men egenlig er jeg nok mest til at prøve noget buffer, ikke mindst fordi det
er den mest anvendelige løsning også med andre forstærkere (f.eks. bruger
jeg af og til en Quad 303), men også fordi jeg har fået fat i 2 monoblokke
mere magen til dem jeg allerede har (dog endnu ikke sat i stand) - og så
åbner det jo mulighed for at man kan prøve at køre bi-amp :) Men så er der
jo pludselig dobbelt så stor kapacitans der skal overkommes - dvs. jeg
kommer nok ikke uden om noget buffer for at overkomme den kapacitans uden at
gå på kompromis med lydkvaliteten.

Mvh
Morten

Re: Opamp buffer

at

Hmm... Normalt tror jeg ikke på HIFI-Voodoo, men at gøre signalvejen længere
og sende signalet gennem aktive komponenter som unægteligt tilfører
forvrængning, for at modvirke kablernes ubetydelige påvirkning af lyden er
måske lige at skyde forbi målet?..

/peter

Re: Opamp buffer

Hvis man har et pormeter med 80kOhm (sådan har jeg fattet det) og et
kabel, der udgø 100pF eller mere, vil afskæringsfrekvensen for dette RC
led ligge i det hørbare område. Derfor er det en god ide, at bruge
kortere kabler. Det er billigere og muligvis bedre.

Jeg undrede mig osse over spørgerens oprindelige tekst "passiv
forforstærker".

Bo //

Re: Opamp buffer

Det er jo _præcis_ det der sker i enhver kommerciel forforstærker - men den
har typisk et maxgain på 3, 6 eller 12 db (hjælp en skala det vil give.. Kl
8:30 og hjernen er blæst ud!).

Jeg har dog ikke brug for forstærkning - ej heller for at spille højt, men
derimod dæmpning. Et moderne hifi apparats udgang på 1,5-2 v er mere end
rigeligt til at drive effekterne til forvrængning.

Præcis. Potentiometret er 10 kOhm (og det _er_ logaritmisk) og det synes jeg
ikke giver en brugbar skala - Kl. 12 eller deromkring begynder max-effekten
at være nået. Det betyder at hyggelytter man blot, skal man knap røre
potentiometret. Dette giver selv med de lidt bedre potentiometre dels en
meget livlig regulering og dels er højre/venstre præcisionen typisk ikke
helt så god i potentiometres nederste område.
Dette overkommes så ved koble en modstand på 68 kOhm i serie med
potentiometret, således at det svarer til potentiometret er 78 kOhm, men kun
de nederste 10 kOhm kan bruges. Skala'en er nu _rigtig_fin_, men
udgangsimpedansen for stor - langt større end en kommerciel forforstærkers
(eller udgangen på en CD-afspiller for den sags skyld) og derfor er kablet
særligt vigtigt her.

Derfor (peter) vil jeg prøve med en buffer for at overkomme den høje
udgangsimpedans. En buffer er jo ikke at forveksle med en forstærker, for en
buffer forstærker ikke signalet rent spændingsmæssigt, men den sørger for at
der kan trækkes en større strøm (høj indgangsimpedans og lav
udgangsimpedans) - hvilket er nødvendigt for at overvinde kapacitanserne i
kablet og der er sikkert også en mindre, men dog sikkert ikke helt uden
betydning, indgangskapacitans i effekterne.

Ja, det kan man sige, men nu er længder på 1 m jo ikke unaturligt lange - og
nok er jeg ikke hunkøn, men der er jo også noget praktisk indretning der
skal tages hensyn til.

Det kalder man en sammenbygget omskifter og volume-kontrol uden aktiv
elektronik i signalvejen :o)

Mvh
Morten

Re: Opamp buffer

Ja, det kan godt ske du tror du svarer Peter...

En buffer er en forstærker med en forstærkning på een gang. Den kan ikke
forveksles med andet. Derfor er der støj, forvrængning og andet i den.
Uanset om det er relevant eller ej.

Bo //

Re: Opamp buffer

Ja, sådan kan man også formulere det. Men i fald er det forstærkning uden
spændingsforøgelse - og det er det der er det afgørende her. Bruger jeg en
kommerciel forforstærker er der gain, hvilket vil sige at skalaen bliver fra
klodset til ubrugelig.

Støj og forvrængning er der jo i alt - det er blot et spørgsmål om det er i
så små mængder at de ikke betyder noget. Selv folk på antabus kan jo tåle
alkohol, når blot det er i tilstrækkeligt microskopiske mængder ;)

Mvh
Morten

Re: Opamp buffer

Og en modstand parallelt over udgangen vil gøre den endnu mere
logaritmisk, altså vil fuld skrue nu ligge langt senere....

En buffer støjer....

Re: Opamp buffer

SE5% en spE6%ndingdeler fF8%r potmetret da?.....

-Lasse

Re: Opamp buffer

Ja, fx således:

   (1)       (2)
    0---9R---0
    |        |
    R        P
    R        P<----
    R        p
    |        |
----0--------0-----

Når signalet påtrykkes (2), er der ingen dæmpning. Når signalet påtrykkes
(1), er der en dæmpning på 10 gange (-20dB). Kredsløbet har samme impedans
uanset om signalet påtrykkes (1) eller (2) (R = P).

--
TA

Re: Opamp buffer

Du får ikke et potmeter på 78K

indgangsimpedans=modstand ind i potmeteret
udgangsimpedans=modstand ud af potmeteret
Jeg regner med at din signalkilde har en lav udgangsimpedans (væsentlig
under 10K) og et din forstærkerindgang har en høj indgangsimpedans
(væsentlig over 10K).

Uden modstand vil du have en indgangsimpedans på cirka 10K og en
udgangsimpedans på 0 til 5K

Med modstand vil du have en indgangsimpedans på 78K og en
udgangsimpedans på 0 til lidt under 10K

Dvs. det store skift i impedans sker i forhold til indgangen på
potmeteret, udgangen vil ikke skifte særlig meget.

Sådan her kommer du tæt på de gamle impedansforhold:

--+---RRRR--+
   |         |
   |         |
   R         P
   R         P<------+----
   R         P       R
   |         |       R
   |         |       R
--+---------+-------+----
  15K  33K  10K     10K

Men om det hjælper, det ved jeg ikke.

Re: Opamp buffer

Nej, for kun de nederste 10 er tilgængelige, men til gengæld spredt ud over
et helt potentiometer drejning frem for kun en lille bid.

Erstat den vandrette med 68K og fjern de to lodrette, sådan ser det ud når
extra dæmpning er slået til.

Signalkilde typisk en CD-afspiller og andre moderne kilder så ja, lav
udgangsimpedans i dem.

Takker! Det må da prøves, selvom har nu svært ved at forestille mig den
første 15K er den der sikrer lydkvaliteten :o)

Mvh
Morten

Site Timeline