OPAMP

Til nu har jeg benyttet LM358 og LM324 som "standard"-komponent. Jeg
trenger et par "bedre" typer i sortemanget: Bedre frekvensgang og bedre
forsterking, men sllers som de vellkjente gamle. De bør være "ELFA"-typer.

HM

Re: OPAMP

AD8065 ( single SMD )
AD8066 ( dual SMD )

/ Lars

Re: OPAMP
Den 21.04.2011 20:52, skreiv Lars / Viborg:

Takker. Rent bortsatt fra at jeg ikke har tanker om å begynne med SMD,
så tror jeg at denne kretsen vill gi meg mer HF-bekymtinger en brukerglede.

HM

Re: OPAMP
det er også min oplevelse...
det går fint på print der er lagt ud på korrekt vis, men skal man lige
strikke noget sammen... så nej tak...

nu har en OPAMP jo nærmest et uendeligt antal parametre, så hvilke er det
specifikt du tænker på du gerne vil have bedre?

mvh
Rasmus

Re: OPAMP

Hej Harald

Kig pE5% fF8%lgende:

LPV511 RRIO 1uA 27kHz 2,7-12V (measure ): 1 eu
http://www.national.com/pf/LP/LPV511.html
LMC7111 RRIO 25uA 50kHz 2,7-10V (measure ):
LMV641 (not RRIO) 138uA 10Mhz 2,7-12V (measure ):
http://www.national.com/pf/LM/LMV641.html
LMH6647 RRIO 0,65mA 55MHz shutdown pin 2,5-12V: 2 eu
http://www.national.com/mpf/LM/LMH6647.html
LMH6618 RRIO 1,25mA 130MHz shutdown pin 2,7-11V: tusinder
http://www.national.com/pf/LM/LMH6618.html

PS: National Semiconductor er nu opkF8%bt af Texas Instruments.

-

Fra super elektronik Geek gruppen (sci.electronics.design) haves
fF8%lgende anbefalinger:

What's your favorite rail-rail op amp?:
http://groups.google.com/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread /=
c47c22a7ff20ccf7#

Glenn

Re: OPAMP
Der er ogsE5%:

TLV2760 RRO og beyond RRI 20uA 0,5MHz 1,8-3,6V shutdown til 10nA 12kr:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tlv2760.html

TLV2461A RRIO 0,6mA 5,2MHz 2,7-6V, 16kr:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tlv2461a.html

OPA354A-Q1 RRIO 5mA 250MHz 2,5-5,5V shutdown (ogsE5% termisk shutdown),
16kr:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/opa354a-q1.html

Re: OPAMP

OK - der er ballade over det:

April 19, 2011, National Semiconductor Shareholder Suing Over TI Deal:
http://www.ibtimes.com/articles/136137/20110419/texas-instruments-national -=
semiconductor.htm

Re: OPAMP

frekvensgang og gain bestemmer man jo selv med modkoblingen
en af de parametre jeg hE6%fter mig meget ved er slew rate..
ofte skal man have et step pE5% nE6%r forsyningspE6%ndingen  pE5% udgang,fe=
ks
smithtrigger.. og der er slewrate meget vigtig at se pE5%
og da jeg sE5% pE5% en af de foreslE5%ede var slew i ms omrE5%det..hvor fek=
lm301 kan komme i 10 us omrE5%det.
alt lige ,sE5% vil slewrate begrE6%nse bE5%ndbredden kraftig hvis der skal
vE6%re store sving pE5% udgangen.
denne parameter ville jeg se meget pE5% nE5%r jeg skal have en standard p=
E5%
lager og for mig er det jo LM301  lm 224 er allerede
10 -100 gange dE5%rligere
dernE6%st ville rail to rail kunne betyde meget, og r in kan ogsE5% vE6%re
vigtig .selv om jeg ikke er lF8%bet ind i problemer med disse
ting ,i det jeg kan klare med 301 feks ..gammel men stadig go
alex

Re: OPAMP

Frekvensgang og gain bestemmer man selv... Ja, så længe der er loopgain
nok, og man har styr på fasen :-)

I en del tilfælde er slewrate ikke en væsentlig parameter. Den beskriver
"bare" hvor hurtigt forstærkerens udgangssignal kan flytte sig, når
indgangen er differentielt overstyret. Herefter kan den svinge en del
(afhængigt af den kapacitive belastning), inden den finder på plads.
Skal man drive indgangen på en AD converter, er settling-time mere
interessant. Den beskriver, hvor lang tid et step på udgangen er om at
"finde på plads", til mindre end 1 count i ADC'en.

Se f.x. datablader for AD797 ('B' udgaven), som ligger fint for os, der
bruger ADC'er i 18 bit 1Ms/s .  Her er beskrevet en settlingtime for et
10V step på udgangen, som er på plads inden for 16 bit nøjagtighed på
mindre end 800ns.

Offset, spændingsstøj, termisk drift er absolut minimal. OK, den er ikke
gratis, den er bestemt ikke lowpower, og den kræver et godt printudlæg
for at være stabil ved 2-5ganges forstærkning. Den kan heller ikke leve
med 2.7V forsybibg, og skinne-til-skinne drift er ikke mulig :-)

-men til visse formål er det min bedste forstærker, når kilde impedansen
er lav.

http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD797.pdf

Kan man leve med lidt mere støj og offset (men dog lav drift), så er
AD8610/AD8620 at foretrække til at drive hurtige ADC'er med.

Bo //

Re: OPAMP

jaeh Bo sE5% blev jeg lidt mere vidende.
jeg har altid opfattet slewrate som en slags bE5%ndbredde for
storsignaler.
Sidst jeg havde lidt lang tid for en smithtrigger til at skifte,
brugte jeg en
anden opamp med stF8%rre tal for slewrate. og den skiftede hurtigere.
Jeg kan sE5% se, at netop med smithtriggeren er indgangene vel
differentielt overstyrede ..hmmm
nogle lE6%re bF8%ger er lidt slF8%ve med definitionen, mE5%ske er det fordi
skrivekarlen heller ikke
har vE6%ret alt for sikker.. teknisk forlag analogteknik. en bog for nye
i faget .
men jeg skal alsE5% bruge storsignal kurven hvis det ellers er en
forstE6%rkning hvor indgangene er under normale
omstE6%ndigheder :)
og jahe Analog Devices har vel altid vE6%ret noget med power i.. bE5%de
ydeevner og priser..
alex

Re: OPAMP

Nå ja. Jeg er fra dengang man lærte at dimensionere sendertrin med rør
(nogle underlige lufttomme glaskolber med forskellige varme metaldele i).

Så jeg har været med på op-amp'en, siden starten af 1970'erne. Husker
jeg rigtigt, var min første forstærker en uA709 fra Fairchild
Semiconductors, i et rundt metalhus. Nærmest en stor transistor med
8tynde trådben. Den kostede en formue. Senere kom '3028 fra RCA. Det at
have rigeligt med forstærkning, og lave modkobling var flere steder
omgæret at magi...

Husk iøvrigt, at hvis du bruger en opamp som komparator, eller udnytter
den i et hysteresekredsløb, skal du bruge een, der IKKE har
antiparalelle dioder mellem de to indgange :-) -ellers kan der ikke
komme større differens end ca 0.7V mellem indgangene, og det generer din
positive feedback. I de fleste tilfælde er en rigtig komparator bedre
end en opamp til en S.T. En komparator er konstrueret til at håndtere en
stor differentiel indgangssænding og en høj hastighed.

-Og ja, AD har altid været lidt foran, som du nævner osse med prisen.
Men man får hvad man betaler for. Min erfaring er at databladene normalt
er meget konservative, og at simuleringsmodellerne er rigtigt gode.
Burr-Brown er falmet lidt, efter de blev en del af TI, men Linear
Technology har kampånden i behold, når det gælder analog elektronik.

I mit arbejde gælder to parametre: performance og pålidelighed. Og når
man max bygger 50 ens konstruktioner, så betyder prisen intet,
sammenlignet med de timer, der går i at udvikle.

Bo //

Re: OPAMP

ja nu kommer jeg vist vE6%k fra tema..men uA709 var ogsE5% min fF8%rste og
det runde hus var mE5%ske en arv fra rF8%rperioden .
 jeg lE6%ste pE5% teknikum til 71 ..hvor feedback ogsE5% var noget meget
mystiskt som ikke sE5%dan kunne lE6%res   :)
alex

Re: OPAMP
de

Hej Alex

Til negativ tilbagekobling eller "negative feedback" blev ellers
opfundet i 1927 af Harold Black:

http://en.wikipedia.org/wiki/Harold_Black
Citat: "...
However, a negative feedback amplifier can be unstable such that it
may oscillate. Once the stability problem is solved, the negative
feedback amplifier is extremely useful in the field of electronics.
Black published a famous paper, Stabilized feedback amplifiers, in
1934.
The Negative feedback amplifier allowed Bell system to reduce
overcrowding of lines and extend its long-distance network by means of
carrier telephony. It enabled the design of accurate fire-control
systems in World War II, and it formed the basis of early operational
amplifiers, as well as precise, variable-frequency audio oscillators.
[3]
..."

BemE6%rk stabiliseringen skal virke ved alle miljF8%er incl. bl.a.
temperaturer, fugtigheder, alle komponenttolerancer, fF8%despE6%ndinger og
input og output impedanser.

Ydermere kan man lave enten lokal eller global modkobling - og
kombinere begge.

Jo det er et mareridt for en producent, hvis der ikke tages hF8%jde for
ovenstE5%ende!

-

Og sE5% er der Hi-Fi entusiaterne (nu genereliseres der!):

About Amplifiers
On this Page :   Feedback or No Feedback
http://www.dnm.co.uk/aboutamps.html
"...
Instead, precise application of global feedback can be made to make
the amplifier work as an aligned network, it is the best way of making
the amplifier work really well.
We can measure crosstalk, channel separation, distortion, and noise to
incredibly low levels, yet we cannot explain why some amplifiers have
greater perceived stereo depth, resolution of detail, and low-level
ambiance than others. While we know that 0.3-0.5% of third-harmonic
distortion is just audible the midrange, how can the overall sound of
a tube amplifier be judged "just fine" when we can measure 1.5% of
second harmonic and 0.8% of third at moderately high listening level?
Glimpses of audio heaven have been observed and reported with a number
of exotic single-ended creations. More precisely, the SE units' sound
over the broad midrange --in point of fact, over most of the
significantly audible frequency range-- reaches a level of purity and
intrinsic musicality that inspires near-religious fervor. Such quality
shows the rest of the industry what they're missing.
[Her gE5%r Hi-Fi entusiaster i "trance":]
The ART is a technically uncompromised design...The truth lies in the
listening result. The sound is excellent. However, that global
superlative encompasses something special, which I have come to
understand as the sound of zero negative feedback.
With the Cary's control set to its maximum of "10 dB
feedback"...However, much of the magic was lost. That particular
degree of perfectly timed involvement, of convincing transient edges,
of natural tonality and expression, was lost.
Reduce the feedback to a factor of only 3dB (as measured) --
negligible by the standards of the majority of most modern
amplifiers-- and the sound improves a little. Reduce it to 1.4dB and
the light begins to dawn. Turn it completely off (0dB) and musically
you know where you ought to be.
We still have much to learn about the art of sound reproduction;
ultimately, our responsibility is to our ears, not to established
precepts.
..."

A Future Without Feedback
Stereophile Magazine, January 1998, pp.87+
stereophile.com
http://www.milbert.com/articles/future_without_feedback
"...
Engineering can explain much about the audio world. However, it is
when it can't explain something that the real fun begins. Some aspects
of perceived sound quality are not explained by established theory.
There is a growing suspicion that some of these aspects --a loss in
natural timbre; a duller, less expressive performance; increased aural
fatigue; and missing life and energy in reproduced sound-- may be
consequences of the application of negative feedback.
..."

mvh

Glenn

Re: OPAMP
En del af forklaringen kunne mE5%ske vE6%re at single-ended gE5%r fra
spE6%ndingsforstE6%rkeragtig til transkonduktansforstE6%rkeragtig?:

(
Single-ended triode:
http://en.wikipedia.org/wiki/Single-ended_triode
Citat: "...Single-ended triode (SET) amplifiers are considered a
classic design among certain audiophiles and have achieved a cult
status because of their excellent midband performance..."
)

Essensen er at dynamiske hF8%jttalere (langt de fleste) fungerer ved at
deres membran via deres kobberspole er drevet af strF8%m - spE6%ndingen er
blot et nF8%dvendigt "onde". F 3D% B*I*L, F3D% kraft, B 3D% magnetfeltstyrk=
per areal, I 3D% strF8%mstyrke, L 3D% lE6%ngde i magnetfeltet.

Bonus:

HF8%jttalerens spoletemperatur pE5%virker ikke mere dynamikken. Ved
spE6%ndingsforstE6%rkere kan kraften F falde til det halve -3dB pga. at DC
og AC-spole modstanden falder til det halve ved hF8%je temperaturer (hF8%j
effekt) - og det vE6%rste er, at temperaturen i svingspolen svinger som
musikken spiller - og ved flervejshF8%jttalere varieres hver hF8%jttaler
musikniveau som musikken spiller!

Hvad hjE6%lper det sE5% hvis man har kF8%bt en monster-dyr
spE6%ndingsforstE6%rker med 0,001% forvrE6%ngning?

1dB forvrE6%ngning svarer til 12% !

Input and output variables:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier#Input_and_output_variable =
Citat: "...
Electronic amplifiers use two variables: current and voltage. Either
can be used as input, and either as output leading to four types of
amplifiers.
..."

Med kurver:

Current driving (The transconductance amplifier):
http://www.ultrasound-hifi.com/Us_wh_1/FR/Amplificatori/pilot_corrente_en.h =
tml
Citat: "...
The best system to obtain loudspeaker current driving is to use a
device that has as input a voltage and gives as output a current
proportional to the input voltage: such an amplifier is called
TRANSCONDUCTANCE AMPLIFIER.
The system, if current-driven, has a much better impulse response:
impulse is narrow, is more linear and, above all, has a shorter decay.
The woofer get faster (it seems like a tweeter); all this with damping
factor zero.
..."

Re: OPAMP

Tja - det kan jo være et spørgsmål der er kan besvares på mange måder.
Det afhænger jo helt af, hvad opampen skal bruges til.

Jeg bruger ofte NE5532,og LM833 (især til audio konstruktioner) som har
meget lave forvrænging / støj osv. De koster ikke ret meget. Af andre typer
jeg anvender er OPA2604 , AD822 og AD797,  som til gengæld er en hel del
dyrere.
En anden billig ok opamp som jeg har brugt meget er MCP 6281 serien som er
rail to rail. og beregnet til lave forsýningsspændinger
LMC6482 koster heller ikke så meget og er også rail to rail.

M.v.h.

C. Nielsen

Re: OPAMP
Den 21.04.2011 19:23, skreiv Harald Mossige:

Jeg takker for alleinnspill. Jeg glemte å fortelle at jeg fortsatt
kommer til p bruke DIL-kretser. derfor ser jeg Carsten Nilsens innlegg
som mest "marnyttig" Jeg akal oonferere med ELFA, ig så finner jeg
sikkert noe sim er rilfredstillende bedre en LM358.

KM

Re: OPAMP

Hvis du er tilfreds med de op-amp's du bruger nu,så bliv ved dem. De
lever sikkert længe nok. f.x kan man stadig købe E-81-CC, som var "the
tube", da jeg var ung, og dem kan man sikkert osse købe om 40 år, når
jeg skal "i kassen" (og den skal være af Svensk Birk)

Bo //

Re: OPAMP

Trykimprægneret? ;)

Mvh
Martin

Re: OPAMP

Nej, der er ingen grund til at svine grundvandet til med
kobberforbindelser. De må nøjs med forskellige legeringer fra mine
kindtænder ;-)

Bo //

Re: OPAMP
Den 26.04.2011 22:20, skreiv Bo Bjerre:

Forsøk å se tingene fra en annen kant.
Til denne tid, ( minus noe tid) har jeg forsøkt å løse de oppgavene jeg
hadde relevante komponenter til. Det har vert irelevant om jeg var
fornøydd med komponenttillgangen.

Sikkert. Og de OC45 leg har liggende, kommer sikkert til nytte en vakker
dag. Håper bare at barnebarnas barn er istand til å finne komponentene :-(

HM

Site Timeline