Opamp 4560 - Page 2

Re: Opamp 4560

Som opamp for linjesignaler i størrelse 0 dBu uten forsterkning er en 072
helt ok, men støyen blir for stor om den skal ha noen form for forsterkning.
Man må også være klar over at open loop motstanden er nesten 1000 Ohm,
hvilket ikke gjør den i stand til å drive kapasitiv last eller litt
lavohmige tilbakekoblingsmotstander. Skal man for eksempel ha et
inngangstrinn med variabel forsterkning, ønsker man ofte å drive en
tilbakekoblingsmotstand på ca 1 kOhm. Dette kan ikke 072, samtidig som Fet
innganger har en tendens til latch up ved klipping. Når man ønsker en grei
opamp til gitar bruk er 072 grei, men det er ikke uten grunn at de fleste
proffe måleinstrumenter for lyd bruker 5532, som er den opamp som samlet
sett gir mest for pengene, og som har lavest forvrengning under 100 kHz. Med
et par støysvake transistorer foran, og parallell kobling av 3 stk har jeg
laget forsterker med 145 dB dynamikk. Da ligger støyen med 20 kHz båndbredde
og 200 Ohms kilde på -125 dBu og maks nivå inn er +20 dBu.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Opamp 4560

0.30$
forsterkning.
Med
båndbredde
Jeg kan ved studier af databladene se at dette er fornuftig snak :) Jeg vil
nu selv anvende NE5532 ved mit kommende redesign af Fender Frontman 15G
forstærkeren istedet for Fenders TL072 og 4560 løsning. Ligesom jeg ikke vil
anvende deres TDA2050 effektforstærker løsning :)......bare rolig....jeg
hugger ikke fra andres design med kommercielle interesser for øje...det er
til eget brug :)

Re: Opamp 4560

Pyt med den ,
Vilken betydning har Q1 for lyden ?     :o)
http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Frontman_15G_Schematic_68F.pdf
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp /
http://www.blueguitar.org/schems.htm#Fender

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Frontman_15G_Schematic_68F.pdf
den giver da den rigtige "rør lyd" :)

Re: Opamp 4560

Mon ikke det er noget start-op mute... den FET er pænt i cut-off ved Vg
= -15V...

    Mvh
        Kimjand

Re: Opamp 4560

Det er en noise gate: Lukker helt ned indtil der kommer et signal der er
stort nok: Threshold level. ...start up mute...tjo :)

Re: Opamp 4560
On Sat, 14 Jan 2006 00:27:41 +0100, "Jan Pedersen"

Det er ikke nogen noise gate. Det eneste der kontrollerer den er et
RC-led og forsyningsspændingen.

Site Timeline