Opamp 4560

I musikelektronikk anvendes operationsforstærkeren 4560 tit. Specielt i
indgangskredsløb. Først senere i kredsløbet anvendes TL071-TL074 opamps.
Hvorfor ikke TL071-TL074 allerede i indgangskredsløbene ? Det er trods alt
en støjsvag FET type med deraf følgende stor indgangsimpedans.

Re: Opamp 4560

Den eneste fordel som jeg kunne læse ud fra databladene er, at 4560 har
et gain bandwidth product på 10MHz, hvor TL072 kun har et på 3MHz. Opamp
4560 kan altså forstærke signalet tre gange så meget uden at miste
båndbredde i forhold til TL072.

Jeg ved ikke så meget om musik elektronik, men tit kommer det vel også
anpå "lyden" af de forskellige komponenter.

Jeg har kun kigget på en guitar effekt pedal (turborat) og her var der
anvendt en OP07 som første opamp i kredsløbet.

Mvh.
Rune

Re: Opamp 4560

TL071 er ikke specielt støjsvag, set med mine øjne. 18nV/sqrt(Hz) er
langt overgået for mange år siden. 4560 ligger lidt lavere (ca
12nV/sqrt(Hz))

Bias strømmen i TL072 er typisk 60nA, og for 4560 er den i omegnen af
40nA. -så der ligner de hinanden på det felt.

Men hvad musikfolket gør, er tit bestemt af traditioner og tro :-)

Bo //

Re: Opamp 4560
On Tue, 10 Jan 2006 12:35:43 +0100, Bo Bjerre

AD8671 - indkøb har lige bestilt 50K pcs.

Ellers LT1115 hvis man vil hidse sig op.

Re: Opamp 4560

ja, det er guf...
btw: hvad er leveringstiden på den ?

OK: til lavfrekvensformål er AD7681 nok noget af det bedste på grund af
den lave 1/f støj.

Bo //

Re: Opamp 4560
On Tue, 10 Jan 2006 13:30:25 +0100, Bo Bjerre

Alt for lang. 8-10uger.

Re: Opamp 4560

alt
Hmm ved 20000 Hz som er det maximale vi kan høre (med besvær hvis vi er over
25 år!) er egenstøjen max: 1,2727922061357855439215198517887e-10 V Det er
sku da ingenting ! (For en TL071)
Når man så tager alt den anden støj i betragtning der altid forekommer i
musiksammenhæng (bl.a. utroligt meget fra single coil pick ups i guitarer)
er det negligertbart. Det er jo ikke HiFi applikationer vi taler om :)

Re: Opamp 4560

> [...]
guitarer)
 > er det negligertbart. Det er jo ikke HiFi applikationer vi taler om :)

Databladet oplyser at en TL071 i frekvensområdet fra 10Hz til 10kHz har
en indgangsrelateret egenstøj på typisk 4uV RMS. Hvis du regner med
18nV/sqrt(Hz) og 20kHz, kommer du frem til ca 2.5uV, men fra ca 500Hz,
og nedad i frekvens stiger støjen til ca 45nV/sqrt(Hz)

Hvis du har et signal på 4mV fra een eller anden kilde er
signal/støjforholdet ikke mere end 1:1.000 eller 60dB, og det er ikke
imponerende.

Men som du siger: det er der ikke nogen, der lægger mærke til når
musikken spiller, og der klirres med flasker :-)

Bo //

Re: Opamp 4560

er

He he...jeg er bare så glad for de der tl071 til tl074 da de findes
implementeret i Labcenter Proteus VSM der er min foretrukne elektronik
simulator :) Klart jeg kan implementere alle mulige andre også selv
...manuelt...men det er jo så besværligt :) Og så har jeg et mindre lager af
dem liggende. Men skulle jeg lave noget til HiFi brug ville jeg da ikke
umiddelbart vælge dem.

Re: Opamp 4560

Ja, det er godt med en simulator. Men når modellerne for komponenterne
ikke afspejler støjen i den virkelige komponent, er det ubrugeligt !

Bo //

Re: Opamp 4560

Ubrugeligt ? Skam ikke i pspice som Proteus VSM er en videreudvikling af. Og
jo deer kan skam nemt laves støjanalyser egenstøj er indbygget i modellen i
følge Labcenter Electronics manual. Men nu er egenstøj ikke noget jeg
normalt designer efter derfor er Proteus VSM utroligt brugbart for mig. Jeg
arbejder så heller aldrig med applikationer hvor der stilles de vilde
støjkrav :)

> [...]

mig. Jeg
 > arbejder så heller aldrig med applikationer hvor der stilles de vilde

At Proteus skulle være en videreudvikling af PSpice, kan jeg klart afvise.

Hvis manualen påstår at der er simulering af støj i andet end dioder,
bipolære transistorer, JFET's, MOSfet's, gasFET's og modstande, så gør
de regning uden vært. Opamps er defineret som "subckt", og derfor er det
op til modelbyggeren at definere en model, der viser støj. Jeg har
kendskab til 15-20 modeller, der rent faktisk VISER støjen nogenlunde
rigtigt.

Du bør bruge din simulator (uanset leverandør) med omhu, og være meget
kritisk overfor modellene.

btw, hvad laver du, siden du bruger simulator (svar gerne udenfor newnet
til bo-at-sidebanen-punktum-dk

Bo //
-har simuleret i mere end 15 år, og søger kontakt med ligesindede :-)

Re: Opamp 4560
Proteus VSM bruges mest til digital / microcontroller applikationer, men
også til design af musik elektronik: effektenheder, forforstærkere,
effektforstærkere, DI-boxe osv. Her er kravene robusthed fremfor alt og
musikalsk lyd..ikke lav støj primært. Programmet kommer default med et hav
af komponenter så det er sjældent nødvendigt selv at skulle ind og lave en
spice model eller  hente en fra en fabrikants hjemmeside. Men det er da sket
at det har været nødvendigt. Primært når jeg har brugt stumper fra Maxim.

Jo jeg er da klar over at jeg skal bruge min simulator med omhu. Det handler
om altid at vurdere de modeller man anvender. Men det samme gør sig jo
gældende når man laver manuelle beregninger....man skal altid være sikker på
at de forudsætninger man opstiller for ens modeller virkeligt er til stede.
Faktisk bør man ikke bruge en simulator hvis man ikke kan lave beregningerne
i hånden selv....dvs. på sin TI89 eller HP49 ...eller kugleramme eller
hvordan man nu regner bedst :) (OK så MathCad da :) )

Re: Opamp 4560

alt

Dette er kverulering!

JRC 4560 har 7 nV sq  og kan drive 400 Ohm. Den er derfor meget bra til
prisen, som er ca kr 1,00
4562 har lavere støy, men klarer ikke å drive mer enn 600 Ohm.
4556 er en liten tøffing, som er virkelig utmerket for å drive lange linjer,
og som jeg bruker den til. Men da bruker jeg trafoer, som drives med
negative impedanser.
Det er beskrevet av Walt Jung i en applikasjonsbok fra Analog Devices, og
prinsippet kan finnes hos www.lundahl.se
Her er det flere ting å lære enn sølet mitt.
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2811.pdf
Det som ikke er beskrevet her er bruken av LL6404, som etter min mening
nesten er verdens 7.ende underverk.
Men det blir aldri tid til generelle foredrag.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Opamp 4560

mit bud er prisen
og lidt mindre specs

når jeg renoverer gamle synthesizerer så skifter jeg eks
alle 741 (meget brugt i 70'erne) med TL071 udelukkende
på grund af Slew Rate , det har meget at sige for lyden
i en synth ,det er sjældent for at få bedre indgangs impedans
men den fedeste lyd overhovedet komme når men laver
en operationsforstærker med transistore lige som
der er gjort i MiniMoogens VCO ,den dynamik og frekvens gang den har er stadig
ikke slået
men sådan er der så meget der er mystisk
 , et Ladder VCF lyder også af meget mere end et OTA VCF :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Med en pris på 0.22$ for TL071 er det næppe det..

741 er meget gammel. Med en slewrate på ca 0.6GV/uge, et stort offset og
en solid støj, er det svært at finde noget lignende. Mil / space udgaven
kan stadig leveres fra flere producenter.

Bo //

Re: Opamp 4560

Man kan jo også undre sig over at de ikke bruge den eneste OP amp
der er designet til audio, nemlig NE5532.

Mvh Max

Re: Opamp 4560

NE5532:

a.. Internal frequency compensation
a.. Slew Rate: 8V/µs <==ØV!!
a.. Input noise voltage: 8nV/ square root of Hz (fo = 30Hz) :)
a.. Input Resistance: typ. 300 k Ohm <== ØV!!!!
a.. Unity Gain Bandwidth product:: 10MHz :)
Pris ca. 0.5 $ altså når man smider 1000 stk i indkøbs kurven :)
jo den var da et udemærket valg til musikbrug :)

TL07x familien:

Slew Rate: 13V per microsecond :)
Noise: 18 nanovolts per root Hertz <==ØV!!!
Input Resistance: 1 TeraOhm (! On a dry day!!) :)
Unity Gain-Bandwidth product: 3 MHz <== ØV!!!

tja TL07x har da bedre slew rate og indgangs modstand!!

Re: Opamp 4560

Så vidt jeg husker, er NE5532 netop designet til prof audio, hvor
impedanserne ofte er 600 ohm, derfor er  input resistance knap så væsentlig.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Opamp 4560

Den er meget mere støjsvag end TL071, og specielt 1/f støjen er lav.

med en pris omkring 0.35$ er den jo ikke meget dyrere end TL072 til 0.30$