Online forhandlere af løsdele?

Nogen der kender nogle gode online forhandlere af løsdele (primært DK,
men evt. også udland), med stort sortiment? Jeg kender Brinck, men
synes ikke sortimentet er særlig stort. Findes der nogen større
herhjemme? Jeg mindes noget der hed Radiolytternes Indkøbscentral da
jeg rodede med elektronik for mange år siden, men synes ikke jeg kan
finde noget om dem idag.

Og et tillægsspørgsmål: jeg har er diagram fra USA hvor der skal
bruges #23 og #26 kobbertråd, er det en terminologi man bruger
herhjemme, eller bruger man mm, og i så fald, hvor finder man en
konverteringstabel?

--
Rado

Re: Online forhandlere af løsdele?

 Kender du: http://www.el-supply.dk/ ?
   Mvh

Re: Online forhandlere af løsdele?

Tak, den vil jeg kigge på!

--
Rado

Re: Online forhandlere af løsdele?

 Det skulle du også tage at gøre!
Jeg handler altid der når det skal være privat.
Hurtig og god service.
Billige priser ved lave styktal
Og så kan han skaffe det meste af det som ellers ikke lige er i det faste
sortiment. Uden merpris.

mvh
Kåre

Re: Online forhandlere af løsdele?

OK, lyder godt. Nu er jeg iøvrigt momsregistreret, det må vel også
give adgang til nogle forhandlere hvor man kan købe stort ind,
billigt? Er ikke aktuelt lige nu, skal blot eksperimentere lidt, men
det kan muligvis blive det senere.

--
Rado

Re: Online forhandlere af løsdele?

Cypax.com
og det er dansk

Kasper

Re: Online forhandlere af løsdele?

Ja de er godtnok billige: 3.60 for en 2N 3055 v. 25 stk.

--
Rado

Re: Online forhandlere af løsdele?
Rado frembragte:

Ha, - Den husker jeg.
Den lå i Borgergade, og der købte jeg i starten af 60'erne min første
OC 70 (eller var det OC 71? Hukommelsen er ikke hvad den har været!).
Den skulle forstærke det svage signal fra en krystalmodtager, og
kostede en hel måneds lommepenge.

Der lå også Radiomagasinet, lige over for Vesterport Station. De havde
alt og et dejligt tykt katalog.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Online forhandlere af løsdele?

Ja gode gamle OC71, dem lavede vi også mange ting med. Den var i
glashus husker jeg, og jeg mener der var noget med at man kunne skrabe
lakken af og så bruge den som fotomodstand eller noget i den retning?
Eller er jeg helt ved siden af?

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
Re: Online forhandlere af løsdele?
Rado tastede følgende:

Nej, det er rigtig nok, men dengang var den _alt_ for kostbar til den
slags 'uautoriseret' brug.

Man kan vel sin børnelærdom: De 3 ben sad på stribe. Ved den røde plet
sad collector, i midten basen og så var den sidste emitter.

Når man ser billederne på denne side, får man næsten en klump i halsen.
http://homepages.nildram.co.uk/~wylie/Mullard/Mullard.htm

Jeg fandt en "lidt" hemmelig skuffe hende i firmaet. Der ligger 4-5
helt ubrugte OC71  og OC72.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Online forhandlere af løsdele?

Så må den være faldet i pris hurtigt. Jeg tror det var fra 65-66 og
frem jeg rodede med det, og der mener jeg de var rimeligt billige. Vi
havde også en stor æske med vel flere hundrede blandede transistorer i
kælderen (min far og storebror var i elektronikbranchen dengang) og
dem kunne jeg bruge af som jeg ville. Jeg mener også helt bestemt vi
skrabede lakken af et par OC71 og legede med det her fotohalløj, det
er derfor jeg kunne huske den detalje.

Ja jeg genkender også de fleste af dem fra vores gamle
transistorkasse.

Hehe, de er måske i høj kurs nu på antikmarkedet.

--
Rado

Re: Online forhandlere af løsdele?

Hø, ham, der i sin tid lærte mig Ohm's lov i midten af 50'erne, kom en dag
stormende ind ad døren med højt løftede arme og med 2 små, sorte dimser i
hånden. Jeg gloede godt nok, hvad det var, siden han euforisk fes omkring i
lokalet.

Jo, det var en hel ny opfindelse - her i landet - og meget svære at få fat
på og til en pris - ja, I ved nok, joh, det var godt nok transistorer, og
jeg anede stadig ikke, hvad det var. Men han havde altså tiltusket sig sådan
et par stykker "som prøver", og da jeg kom på værkstedet den følgende dag,
lå der de 2 dimser med nogle få ledninger og et batteri, samt en højttaler,
der naturligvis spillede Radio Luxemborg, hvad ellers?

Jeg har da vist stadig nogle ligende i skuffen - og sørme også en 2N35. Men
så skred det hurtigt fremad, AC126, AC128 AC 151 etc. ja, HF-mæssigt helt op
til AF200 (brugt i mange Storno-spiller).

Nå, rendyrket nostalgi.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Online forhandlere af løsdele?
Karsten H. (7870) tastede følgende:

Det kan jeg kun få til at være 455 KHz mellemfrekvensen i en
Stornophone  CQM19 (Viking - hybrid modellen med både rør og
transistorer)
Er det rigtigt?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Online forhandlere af løsdele?

Hmm. Viking var næsten et uartigt ord - specielt hvad følsomhed angik. Svjh
var det i 600 serien vi skiftede ud til AF200 på grund af bedre s/n, blot
skulle Afstemningspolen udskiftes til luftspolen for at undgå selvsving. Jeg
har da i øvrigt en CQF 600, der virker. Jeg skal da lige åbne den og se
efter, hvad der sad i HF-modulet. Jeg kan da også kikke i manualen.

Nostalgi, nostalgi.:-) Det kan være, at vi ligefrem skal lave en ny tråd om
emnet?:-)

Karsten H. (7870)
Re: Online forhandlere af løsdele?
Karsten H. (7870) kom med denne ide:

Ja, det fortjener en ny tråd, men på den anden side, så har tråde her
på usenet det med at forgrene sig til de særeste emner, og det er OK.

Jeg skal nok passe på med at kloge mig alt for meget indenfor Storno's
produkter, for jeg havde kun 2 korte 'karierer' på Storno, dels i
slutningen af 60'erne og dels i starten af 70'erne i en
serviceafdeling. Det er derfra jeg husker Viking'en.

Men som jeg husker CQM600/CQL600 serien, så var den hovedsageligt
bestykket med si- transistorer, bortset fra PS (DC-DC converter)
enhedens krafttransistorer og højttaler forstærkeren (AA602?) som havde
germanium transistorer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Online forhandlere af løsdele?

Jeg ka' da pille låget af min CQM 612 og kigge efter :-) Den kører i bedste
velgående, og der ligger et ekstra qqe03/12, hvis det gamle en dag skulle
opgi' ævred. Det ta'r nok lang tid endnu, da den er på aftægt, hihi. Den
kørte i midten af 80'erne packet 24/7 et par år, uden at kny.

mvh Ebbe

Re: Online forhandlere af løsdele?
Ebbe (7000) formulerede søndag:
Ikke for at være pernitten, men hvordan matcher et QQE03/12 senderrør
med en Storno CQM612?
QQE03/12 er PA trinnet i en Storno Viking.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Online forhandlere af løsdele?

Det tror jeg du skal spørge en ovre i hamradio gruppen om ;)

--
Jan_stevns

Re: Online forhandlere af løsdele?

Jeg ville ha' svoret på at det er en 612'er. Det er lidt sent nu, men jeg
skal da lige omkring kælderrummet i morgen og grave den frem. Jeg har næsten
inverterhylet i ørerne endnu :-)

mvh Ebbe

Re: Online forhandlere af løsdele?

.. og de gamle, store rør-spiller, der hurtigt kunne tømme en akkumulator.
Men ellers har jeg da stadig også QQE03/12 og da også QQE06/40 indtil flere.
Jeg har endda et par PA-trin med QQE06/40 - det ene modificeret til lineær
drift med ca. 120 W PEP og eller ca. 100 W. Den skulle kunne køre endnu.:-)
--
Karsten, OZ1GB             En yndet form for polemik
                                  består i det probate trick