On Timer relæ til komfuret

Hejsa.

Jeg er pE5% udkik efter en lF8%sning hvor jeg kan sE6%tte en timer eller
trykke pE5% en knap og sE5% kan komfuret kF8%re i f.eks. 10 min. hvorefter
det slE5%r fra.

Der er problemer med at fE5% det slukket efter madlavning...

Kunne man evt. blot kF8%be et timer modul og sE5% skifte relE6%et (der
typisk er rated til 5A) ud med et der kan klare noget hF8%jere strF8%mtrE6%
- eller er der noget man skulle vE6%re opmE6%rksom pE5% her?

Kan jo ogsE5% vE6%re man allerede kan kF8%be det fE6%rdigt, har bare ikke
kunne finde det.

HE5%ber der er nogen der kan hjE6%lpe...

Mange Hilsner
Ron

Re: On Timer relæ til komfuret

Hejsa.

Jeg er på udkik efter en løsning hvor jeg kan sætte en timer eller
trykke på en knap og så kan komfuret køre i f.eks. 10 min. hvorefter
det slår fra.

Der er problemer med at få det slukket efter madlavning...

Kunne man evt. blot købe et timer modul og så skifte relæet (der
typisk er rated til 5A) ud med et der kan klare noget højere strømtræk
- eller er der noget man skulle være opmærksom på her?

Kan jo også være man allerede kan købe det færdigt, har bare ikke
kunne finde det.

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Hej,

Min første tanke var lige en bevægelses sensor med en kontaktor bagefter,
ved ikke om det er 3faset...

Kasper

Re: On Timer relæ til komfuret

Så når kartoflerne skal koges skal der være bevægelse i køkkenet imens?
Det tror jeg man bliver træt af ret hurtigt.

Men et off-delay-relæ og en kontaktor og et 'start-tryk' kan sagtens
bygges sammen til noget brugbart.

Husk: Det er ikke GørDetSelv-arbejde at tilkoble det til installationen
i huset ;-)

--
Benny

Re: On Timer relæ til komfuret

Kan godt være time delayed er for lille i en sensor...

Kasper

Re: On Timer relæ til komfuret

Mange tak for svarene, det lyder meget fornuftigt.

Jeg har kigget lidt pE5% denne kontaktor:

http://www.tilboligen.dk/siemens-kontaktor-40a-4-slutte-5w-73648-0.htm

Men hvor hF8%j en spE6%nding skal der normalvis vE6%re over terminalerne p=
E5%
en kontaktor for at den slutter ?

Ron

Re: On Timer relæ til komfuret

Det ser ud til på billedet, at det er en 230v spole, der er i kontaktoren.
Så lav styrekredsen i 230v, så går det ikke galt. Ellers kan den helt
sikkert fås med en anden spole (Typisk 24v AC eller DC, 400v osv).

Jeg ved ikke, ved hvilken spænding den kan trække - og jeg ville ikke
eksperimentere med at bruge en anden styrespænding end den, materiellet er
mærket til.
Af bitter erfaring kan jeg dog sige, at det er en dårlig idé at bruge en 24v
spole i stedet for en 230v... eller omvendt :-)

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Re: On Timer relæ til komfuret

Hehe..tak for svaret.

Det skal jeg huske - mange tak for svarene til alle. Jeg har nu en idE9%
om hvordan jeg fE5%r bikset det sammen til noget brugbart.

Mange Hilsner
Ron

Site Timeline