On/Off Switch til parallelport

Hej ng.

Jeg kunne tænke mig at nørkle et lille kredsløb sammen, der gør det muligt
at sætte en on/off kontakt på parallelporten - dvs. on vil give en høj bit
på porten og off vil give en lav bit.

Nogen der ved hvordan og gider at hjælpe?

Klaus.

Re: On/Off Switch til parallelport

http://lcdproc.sourceforge.net/docs/stable-0-4-4-user-html/c429.html#HD44780-CONNECTIONS-KEYPAD

Afsnittet omhandler godtnok et program som kan styre et HD44780 LCD, men
kan nok hjælpe dig i den rigtige retning med selve kontakt-delen :)

Derefter skal du så have lavet en stump software der kan aflæse dine input.

--
-jens
RSV1000 '99

Re: On/Off Switch til parallelport
en modstand på 10K til +5V og en kontakt til stel, så har du en on/off
indgang.
følgende ben er indgange: 10, 11, 12, 13, 15
Ps. ben 11 er inverteret

--
Calle

Re: On/Off Switch til parallelport

Hvornår opfatter computeren bit'en som tændt? (hvor meget spænding skal der
til...?)

Hvad vil det få af betydning i praksis?

Re: On/Off Switch til parallelport

At benet skal være højt for at du får en 0-bit, og omvendt...

Brian

Re: On/Off Switch til parallelport
helst de 5V som computeren kører med på porten, for at undgå at den preller

at den virker modsat

--
Calle

Re: On/Off Switch til parallelport
Hejsa,

Den er 10k modstand er ikke nødvendig - den er allerede  monteret sammen med
par.-portdriveren.

Så en afbryder fra hvert data- (kontrol) ben til stel, sammen med en
konfiguration af dataporten til input, og det er kørende.

/C

Re: On/Off Switch til parallelport
Har været udsat for at det ikke virkede uden modstanden. Jeg fik falske

Calle

Re: On/Off Switch til parallelport
Hej Calle,

Jo, så kunne det jo være interessant at vide, hvad det 'koster' (i mA) på
netop den ustabile maskine, at trække en port, konfiguretet som input, lav
??

/C

Re: On/Off Switch til parallelport
med

Ikke nødvendigvis, men ofte.

Klaus

Re: On/Off Switch til parallelport
Så du vover den påstand (?!) at nogle par.-porte leveres som o.c. ?? - og
man så alene baserer sig på den perifere enheds pull-up ??

/C

Re: On/Off Switch til parallelport

Open collector på en indgang ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: On/Off Switch til parallelport
Hejsa,
Nej, o.c på en _bidirektional_ port, der i det aktuelle tilfælde kører som
output-port.

/C

Re: On/Off Switch til parallelport
med

Hm... ved du tilfældigvis hvordan man konfigurerer den til input?

Hvad så hvis der ikke allerede er en modstand i kredsløbet?

Så brænder den vel af... ?*

* skal vist lige nævnes at jeg ikke er elektronik ekspert

Re: On/Off Switch til parallelport

Beyondlogic.org

nope.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: On/Off Switch til parallelport
som før skrevet, er det kun 5 af benene der er input, de er fast
konfigureret.

--
Calle

Re: On/Off Switch til parallelport

kan ses her:
http://www.hardwarebook.net/connector/parallel/parallelpc.html

--
Calle

Re: On/Off Switch til parallelport

Det er også faktum, der skabte forvirring da han snakkede om at skulle
konfigurere den til input.

Med det udtryk forstår jeg at lave vende datapins (0-7) fra output til
input.

Re: On/Off Switch til parallelport

Det kan man vistnok på nogle porte! Har aldrig prøvet selv.
Se selv her:
http://www.hardwarebook.net/connector/parallel/parallelecp.html

--
Calle

Re: On/Off Switch til parallelport

Det kan man på stortset alle nye paralellporte :)

Alle dem jeg har haft siden 2000 ihvertfald, at jeg så ikke har haft noget
at bruge det til endnu er en anden side af sagen...

Brian

Site Timeline