On/off og off knap i samme system

Jeg har en lysdiode hvor stel altid er tilkoblet, og pluspolen er tilkoblet
en ledning vi kalder "A".

Når der er spænding på "A" lyser lysdioden naturligvis. Jeg vil så gerne
have en konkakt "B" som når jeg trykker på denne slukker lysdioden, men når
spændingen forsvinder og kommer tilbage på ledning "A" skal lysdioden igen
tænde indtil spændingen forsvinder på "A" eller jeg trykker på kontakt "B".

Kan dette laves på en relativ simpel måde med relæer eller lignende?

Hilsen
Lars

Re: On/off og off knap i samme system

Ja da. Brug f.eks. en flip/flop. CMOS 4013 eller TTL 7474 til at løse
opgaven. Benytter du 4013, kan du løse opgaven ved, at du sætter en
kondensator (eks. 100nF) fra + og til Set benet (pin 6). Så vil udgangen O1
(pin 1) altid være aktiv, når der tilsluttes strøm til kredsløbet. Du bør
dog sætte en 10k modstand fra pin 6 og til 0 samtidigt, da kondensatoren
blot vil virke som en DC-afbrydelse under normal "drift". Reset (pin 4)
placerer du en 10k modstand til på samme måde. Her placerer du så din
kontakt med + på den ene terminal af knappen og pin 4 på den anden. Afhængig
af hvilken forsyningsspænding du vælger at bruge, skal du have en modstand
imellem O1 og din lysdiode. Den beregner du som (Forsyningsspænding -
2V)/0.01. Endvidere bør du sætte pin 3, 5, 8, 9, 10 og 11 til 0V også, så
burde alt virke efter hensigten. Husk - Vælger du at benytte TTL-kredsen i
stedet, må du kun bruge 5V som forsyningsspænding.

Håber det er, hvad du søgte.

Tomas

Re: On/off og off knap i samme system

Tak for den gode forklaring, det var lige det jeg søgte, og det er jo lige
til at gå til med denne forklaring.

Hilsen
Lars

Re: On/off og off knap i samme system
Hej Lars

Det var så lidt. God fornøjelse.

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: On/off og off knap i samme system
Lars,

Hvis du hellere vil gøre det med et relæ, kan du gøre det sådan her:

Du skal bruge:
-et relæ med omskifterfunktion og den samme driftsspænding
som din 'A' spænding
-en kontakt ('B')

- Relæspolen forbindes fra 'A' spændingen via ringetrykket 'B' til stel
- armen (det fælles ben) på omskifteren i relæet forbindes til stel
- NC (det ben i omskifteren i relæet der er forbundet til armen når relæet
ikke er aktiveret) sættes i serie med lysdioden
- NO (det ben i omskifteren i relæet der er forbundet til armen når relæet
er aktiveret) sættes parallelt med kontakten 'B'

Hvis det kredsløb der leverer spændingen 'A' er bare en lille bitte smule
følsomt bør du også montere en 'flyback' diode over relæspolen (Katoden til
'A', Anoden til den anden side af relæspolen).

/Niels