Omformning af 16 V DC til 12 V DC

Jeg har en strømforsyning til min PC (giver 16 V DC), hvor jeg godt vil have
bygget en lille boks som kan lave de 16 V om til 12 V, maks. 1 A, til et
FireWire PC-card. Det burde være ret simpelt, men det er efterhånden mange
år siden jeg har brugt en loddekolbe.

Er der nogle der har et simpelt diagram for en sådan omformning? Helst ét
med få komponenter, hvor man ikke behøver lave et print, men bare have
komponenterne i en lille boks med nogle stik i. Eller findes der noget
samlesæt som kan det?

Tak for svar.

Jan

Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC

have

Der er helt sikkert noget som kan bruges her :
http://www.zen22142.zen.co.uk /

God fornøjelse

MVH
Ebbe

---
Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC

Ja, det må nok være sådan en:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Power/dcdc_con.htm

Tak for reference.

Jan

Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC

have

Hey

Tjae du kan vel bruge en 7812 med god kølning på...

så kan den vel ca holde til 1A har dog ikke lige regnet på effekten der
bliver afsat i den

Kasper

Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC

Det er enkelt at beregne effekten, der skal bæres væk som varme: der er
4Volt over den, og med en strøm på 1 Amp sættes der 4watt i den. Det er til
at køle udende store problemer.

Bo //

Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC

Ja, først sagde det mig ikke noget, men med Ebbes link kan jeg se at der er
flere strømforsyninger som bruger 78xx, hvor jeg så gætter mig til at xx
står for udgangsspændingen.
Fx denne:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Power/9v2a.htm

Det lyder som en smart komponent, så det skulle jo nok være til at finde ud
af.

Jan

Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC
er
ud

Ja, bare pas på du ikke køber en 78L12 som er en low-power udgave som max
kan give 100 mA :)

Brian

Re: Omformning af 16 V DC til 12 V DC

have

Download http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html og find siden "Power
Supply", der kan du få vist diagram og beregnet køleplade.

Site Timeline