omformer lavspænding

Hejsa NG

Findes der en ganske let måde at lave de 12 volt et bilbatteri har om til
henholdsvis 8 og 6 volt (  en med 8 og  en med 6 volt )uden alt formeget
besvær. Det skal bruges til opladning af fjernstyring og reciver i en model
bil !!

The MANN

Re: omformer lavspænding

Hvor stor strømstyrke skal der være til rådighed ?

Re: omformer lavspænding

Tja  mine almindelige laderre lader med 150 mA  så det er jo nok deromkring
!!

The MANN

Re: omformer lavspænding

Okay.

Jeg har set ladere der lader med 2-6A.

Vil du strømstyre eller spændingsstyre ?

Kig på en 7806 eller en 7808 for fast spænding. kig på LM317 for
strømbegrænsning.

Re: omformer lavspænding

Ok så kalder man det vel at lyn lade !!

Hmm batteri pack 6v er på 2200mAh

Hvor ??

The MANN

Re: omformer lavspænding

Jeps, bruges til batteripakker på fjernstyrede biler til
konkurrencebrug.

150mA ladestrøm og 2200mAh ? 15 timers ladetid.

Internet :-)

Strømbegrænsere finder du på min private hjemmeside.

7806, prøv 7806 og datasheet på google....

Re: omformer lavspænding

Tja skal nok lige beregne hvormeget div servoer og modtager bruger

DOW

Prøver jeg

mener at kunne errindre at have set nogle "varme ledninger"  jo længere de
var jo mindre volt  kom der ud af dem !

The MANN

Re: omformer lavspænding

Overvej at udregne hvilken spænding batterierne skal lades ved. Et 6v lades
ikke med 6v.

Re: omformer lavspænding

OK  har du en formel

The MANN

Re: omformer lavspænding

et normalt bilbatteri er oppe på omkring 14, lidt, medens der lades,
14,2 tror jeg, og du snakker om 6 volt, så det må jo så være ca. det halve.

Erling

Re: omformer lavspænding

for meg så høres dette bare ut til å være en motstand.
Forskjellen mellom 6 og 14 Volt er 8 volt. Delt med ca 50 Ohm blir 0,16 A.
Ingen bra lader, men de enkleste er laget slik.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: omformer lavspænding

NEJ, læs nu lige, hvad jeg skriver.
Jeg beskrev spændingen på batteriet.

Jeg staver:
Et 12 v batteri ligger på ca 14,2 volt, og så må et 6 volt batteri ligge på
det halve.
Undskyld min måde at forklare det på.
Det betyder bare, at ladespændingen på 12 volt batterier ikke er 12 volt,
men 14,2 volt.
På 6 volt batterier halverer du så også ladespændingen.

Man kan da også lade 6v batteri fra 12v batteri ved at begrænse ladestrømmen
med en
modstand, men så er der ingen ladeautomatik (spændingsbegrænsning), og man
skal så
selv holde øje med batteriets ladetilstand.

Erling

Re: omformer lavspænding

A.

ladestrømmen

Hei Erling.

Det kan hende at min news leser ikke er helt god, men jeg kan faktisk ikke
se noe innlegg fra deg.
Vi er enige om at et 12 Volts batteri under lading har minst 14,2 volt. I
Norge er dette for lavt, og burde være minst 14,5.
Jeg skriver at de enkleste ladere for kjøkkenutstyr osv er laget med kun en
motstand, (eller en underdimensjonert tråd på transformatoren)

Dette er ikke et problem om ladestrømmen holdes til langt under en tiendedel
av batteriets kapasitet. Varmen som da avsettes er slik at batteriene holder
i 2-3 år uten at noen bruker de.

Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt om noen trenger hurtiglading for
driller eller annet verktøy, men spørsmålet dreide seg ikke om dette.

Det er veldig enkelt å lage seg en hurtiglader med hjelp av en
spenningsregulator, som mater konstant strøm til spenningen kommer til
riktig nivå, for deretter gå over til en konstant spenning.

Det er noen på DK elektronik med hjemmesider som beskriver dette.

Ellers har jeg laget gode puls ladere som også kan brukes til dette. Men de
er først lønnsomme over 20 Ampere.ø

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: omformer lavspænding

Jamen, så er vi derhenne.
Jeg har misforstået det batteri.
Jeg har snakket blybatteri, og det er de spændinger, jeg har beskrevet.
Er det f.eks. køkkenudstyr, så er det sikkert NiCd, eller NiMh det
drejer sig om, og det er lidt andre spændinger. 1,2 v celler, men
ladespændingen på disse har jeg ikke udenad, pardon, men de kan
da findes.

Erling

Site Timeline