Omformer

Jeg har 12 v som jeg skal have lavet om til 1,2v. så den kan lade et lille batteri, har prøvet denne

men den bruger en del strøm, (det er kun en lilli solcelle , som oplader på 12 v batteriet.

Findes der en anden løsning som er let at montere og er driftsikker og bruger meget lidt strøm?

--
john
Reply to

" snipped-for-privacy@hotmail.com" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@narkive.com...

[...]

---------------------------------------------------------------------- Jeg kender ikke den pågældende omformer, men mon ikke det blot er en lineær regulator. Den vil ved 1,2V have en meget dårlig virkningsgrad, idet den strøm der aftages fra 12V vil være lidt større end den strøm, der leveres til 1,2V! Det bedste ville være en switcmode regulator. Det kunne da også være rart at vide, hvad "en del strøm" er, inden man anbefaler en løsning. Hvor stor strøm skal du bruge ved 1,2V? Hvor stor strøm afgiver din solcelle?

MVH Kurt

Reply to
Kurt G

Solcellen afgiver 10watt. Den producere samtidig vedligeholdelse strøm til en foderautomat. på 12 volt. Det er bare et lille digitalt ur (ved ikke hvor meget det bruger) hvor der sidder et 1,2 v genopladeligt batteri i som den skal lave vedligeholdelse strøm til, problemet er at når det sidder ude i 20 graders frost går uret i stå, og det glemmer programmeringen. Batteriet på 12 volt er på 30 amp.

Reply to
k256ez9qybrmgjidwork7xazbnif4ezc

foderautomat. på 12 volt.

sidder et 1,2 v genopladeligt batteri i som den skal lave vedligeholdelse strøm til, problemet er at når det sidder ude i 20 graders frost går uret i stå, og det glemmer programmeringen.

Ved du om det er uret eller batteriet, der ikke fungerer ved -20 grader?

Uret er sikkert bygget til 1.5V, og med under 1.2V og lav temperatur, kan det være problemet. Jeg bruger 1.5V lithium celler til den slags, og de virker også ved lave temperaturer. De er lidt dyrere, men holder meget længe. Energizer laver dem.

Det er batteriet der taber pusten, Grunden til at jeg vile have en omformer på er at jeg både har stort batteri og solcelle, så kunne man jo lige så godt udnytte det og være sikker på at uret virkede hele tiden

Reply to
60bsxt2w0eh5zuqq1d3gqy60t4caybrx

og solcelle, så kunne man jo lige så godt udnytte det og være sikker på at uret virkede hele tiden

Start nu med den nemme/billige løsning, den holder et par år på et baatteri. Jeg har ikke kendskab til en færdig købeløsning. Men hvis du selv til igang med hulprint og loddebrænder, så kig på LM317 fra National Semiconductor, der nu er en del af TI,

Her kunne man vel også lave en spændingsdeler med store modstande og få det til at fungere, da forbruget er minimalt. mvh Thorbjørn

Reply to
Thl

Hejsa,

Lige præcis min tanke også... Jeg ville dog kostoptimere og anvende én modstand, der strømbegrænser til noget der minder om urets middelstrømsforbrug?

/Claus

Reply to
Claus

Lyder fornuftigt, hvor finder jeg sådan en modstand og hvad hedder den, ved i det??

Reply to
shkzxubp0cithfaysrzfajhy9xo11aex

tag to små siliciumdioder i seret. Det giver ca 1.5V, hvis der går en mA igennem dem. Regn med at man stort set kan se bort fra urets forbrug.

Så bliver modstanden ca 10kOhm.

Den 15-01-2013 16:53, Claus skrev:

Fornuftigt nok, men kostoptimere? begge modeller er under 1 krone. mmvh Thorbjørn

Reply to
Thl

Hvad hedder de og er der forskel på størrelsen, har ikke forstand på den slags

Reply to
bjuajcyz2sdh500tclalfzos4ro3c6qi

Hejsa,

Ironi ku' forekomme.... Se smiley'en

/Claus

Reply to
Claus

Hejsa,

Fra 12V til backup-batteriets positive pol: 22kOhm, 1/4W, 1/8W eller 1/16W modstand.

Få en E'er til at hjælpe dig.

/Claus

Reply to
Claus

Claus skrev:

Det ville jeg også gøre - altså bruge én modstand, ikke for at kostoptimere, men fordi to modstande i en spændingsdeling vil gør at den ene modstand vil virke som en afladning, når der ikke lades. Jeg ville sætte en diode i serie.

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

Claus hvad betyder "Få en E'er til at hjælpe dig.#

Reply to
w21qo56owqdcyircmoxmuq6jny3zz4le

Hejsa,

E'er = faguddanet person indenfor elektronik.

/Claus

Reply to
Claus