Omformer

Jeg har 12 v som jeg skal have lavet om til 1,2v. så den kan lade et lille
batteri, har prøvet denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c56%68188414&n=-1035657660&pn=-1035656408
men den bruger en del strøm, (det er kun en lilli solcelle , som oplader på 12
v batteriet.

Findes der en anden løsning som er let at montere og er driftsikker og bruger
meget lidt strøm?
--
john

Re: Omformer
" snipped-for-privacy@hotmail.com"  skrev i meddelelsen

[...]

Solcellen afgiver 10watt. Den producere samtidig vedligeholdelse strøm til en
foderautomat. på 12 volt.
Det er bare et lille digitalt ur (ved ikke hvor meget det bruger) hvor der
sidder et 1,2 v genopladeligt batteri i som den skal lave vedligeholdelse strøm
til, problemet er at når det sidder ude i 20 graders frost går uret i stå, og
det glemmer programmeringen.
Batteriet på 12 volt er på 30 amp.

Re: Omformer
foderautomat. på 12 volt.
sidder et 1,2 v genopladeligt batteri i som den skal lave vedligeholdelse strøm
til, problemet er at når det sidder ude i 20 graders frost går uret i stå, og
det glemmer programmeringen.

Ved du om det er uret eller batteriet, der ikke fungerer ved -20 grader?

Uret er sikkert bygget til 1.5V, og med under 1.2V og lav temperatur,
kan det være problemet. Jeg bruger 1.5V lithium celler til den slags, og
de virker også ved lave temperaturer. De er lidt dyrere, men holder
meget længe. Energizer laver dem.

Bo //

Re: Omformer
Det er batteriet der taber pusten,
Grunden til at jeg vile have en omformer på er at jeg både har stort batteri
og solcelle, så kunne man jo lige så godt udnytte det og være sikker på at
uret virkede hele tiden

Re: Omformer
og solcelle, så kunne man jo lige så godt udnytte det og være sikker på at
uret virkede hele tiden

Start nu med den nemme/billige løsning, den holder et par år på et
baatteri. Jeg har ikke kendskab til en færdig købeløsning. Men hvis du
selv til igang med hulprint og loddebrænder, så kig på LM317 fra
National Semiconductor, der nu er en del af TI,

Bo //

Re: Omformer
Her kunne man vel også lave en spændingsdeler med store modstande
og få det til at fungere, da forbruget er minimalt.
mvh
Thorbjørn

Re: Omformer
Hejsa,

Lige præcis min tanke også... Jeg ville dog kostoptimere og anvende én
modstand, der strømbegrænser til noget der minder om urets
middelstrømsforbrug?

/Claus

Re: Omformer
Lyder fornuftigt, hvor finder jeg sådan en modstand og hvad hedder den, ved i
det??

Re: Omformer
Fornuftigt nok, men kostoptimere?
begge modeller er under 1 krone.
mmvh
Thorbjørn

Re: Omformer
Hvad hedder de og er der forskel på størrelsen, har ikke forstand på den
slags

Re: Omformer
Hejsa,

Fra 12V til backup-batteriets positive pol: 22kOhm, 1/4W, 1/8W eller 1/16W
modstand.

Få en E'er til at hjælpe dig.

/Claus

Re: Omformer
Hejsa,

Ironi ku' forekomme....
Se smiley'en

/Claus

Re: Omformer

Det ville jeg også gøre - altså bruge én modstand, ikke for at
kostoptimere, men fordi to modstande i en spændingsdeling vil
gør at den ene modstand vil virke som en afladning, når der ikke
lades. Jeg ville sætte en diode i serie.

Ivar Magnusson

Re: Omformer
Claus hvad betyder "Få en E'er til at hjælpe dig.#

Re: Omformer
Hejsa,

E'er = faguddanet person indenfor elektronik.

/Claus

Re: Omformer

tag to små siliciumdioder i seret. Det giver ca 1.5V, hvis der går en mA
igennem dem. Regn med at man stort set kan se bort fra urets forbrug.

Så bliver modstanden ca 10kOhm.