Omformer 220 til 12 volt - Page 2

Re: Omformer 220 til 12 volt

Den gør ledningen med DC også.

Re: Omformer 220 til 12 volt
Hej HKJ

Hvordan så med vekselvirkningen ved AC, er det kun noget der betyder
noget når man graver kablet ned eller lægger det i havet ?

Mvh Max

Re: Omformer 220 til 12 volt

Hvad tænker du på her? Et DC felt har stor betydning også selvom et kabel
ligger i havet (hint: kompasvisning).

Men ved store transmissionsliner har DC en fordel, tabene er mindre.
Kapacitans, inductans og strømfortrængning genere ikke DC strømme.

Re: Omformer 220 til 12 volt
Hej HKJ

Naturligvis, men jeg tænker ikke på påvirkningen af omgivelserne, jeg tænker
på selve kablet, hvis man bruger en tvillinge leder (netkabel) til at føre sin
strøm frem med, bliver et kabel der så bære AC varmere end et kabel
der bære DC ???

Mvh Max

Re: Omformer 220 til 12 volt

kabel
tænker
sin

Det er svært at svare entydigt på, selvfølgelig kan jeg sige at under
normale omstændigheder vil der ikke være nogen relevant forskel.

Ved AC til du have en kapacitiv belastning mellem lederne, den giver i sig
selv ikke noget effekttab, men strømmen til den vil give et effekttab i
kablet. Men AC kablet vil også have en højere impedans (induktion og evt.
strømfortrængning), så hvis fødespændingen og belastningen er den samme, vil
der ikke komme helt så meget effekt frem til belastningen.
Så afhængig af forudsætningerne burde både der både kunne opnås større og
mindre effektab i kablet.

Men under alle omstændigheder er vi langt ude på decimalerne!

Re: Omformer 220 til 12 volt
Hej HKJ

Det er jeg godt klar over, og jeg er også klar over at det ikke har noget med
Ohm's
lov at gøre, men fakta er alså at der er et effekttab ved AC som ikke er der
ved DC.
Og hvis der er et effekttab, ja så bliver AC kablet altså varmere end DC
kablet, ved
normalt brug sikkert ikke mærkbart, men det er der, er disse betragtninger
korrekte ?

Mvh Max

Re: Omformer 220 til 12 volt

Effekttab fra strømfortrængning vil give øget varme i kablet.
Øget strøm pga. kapacitet mellem leder vil give øget varme i kablet.
Induktans vil ikke, det vil give fasedrej.
Magnetfeltet kan give hysterese tab i omgivelserne.

Så kablet må blive lidt varmere ved AC.

Men strømfortrængning er nu ret lav i kobber ledninger, en jernbaneskinne
derimod er noget helt andet.

Re: Omformer 220 til 12 volt

Hvis det er 230 VAC RMS skulle resultatet gerne være det samme... Altså
ingen forskel.

Brian

Re: Omformer 220 til 12 volt

Hvad bliver forskellen på, at sende 230VAC 10Amp og 230VDC 10Amp, gennem
et kabel på 0,75mm²???
Og hvad er det der gør forskellen???
Puh! jeg får det med varme.

Ejvind Andersen
Re: Omformer 220 til 12 volt

Hos www.greenline.dk
har de en jernkerne-trafo til halogen-spots på 150W
til 360,14 incl. moms og fragt.(Ved dankort)
Eller en elektronisk på 150W til 310,14 incl. moms og fragt. (Ved dankort)

-Bo-

Re: Omformer 220 til 12 volt
klare

Du skriver i et andet sub-indlæg at det er til en pære, så kan du anvende en
alm. tranformator, et foreslag kunne være;
Varenr: 567.160212
www.el-supply.dk

Du kan måske få en anden en billigere et andet sted...

Brian

Site Timeline