Omformer 220 til 12 volt

Hej jeg står og skal bruge en omformer der kan lave 220 til 12 volt og klare
min. 140 watt.
Jeg har fundet en til 450 kroner. Det må da kunne gøres billigere.
Er der nogen som kender et sted???

Håber i kan hjælpe.
MVH Esben Bøll

Re: Omformer 220 til 12 volt
klare

Ja dem fra stærkstrøm 230V til 12vdc kan vist fås rimeligt billige.. mens
det er fra 12Vdc til 230VAC de såkaldte invertere der er tæmmelig dyre hvis
de skal klare en del belastning... Dem fra 2230 til 12V sælges blandt andet
som powerstations, tændingskit til bil osv.. mener man kan få en "power
craft" e.l i bilka til ingen penge. og klare vist over 1000W hvis det skulle
være

Re: Omformer 220 til 12 volt

klare

Ja.

Du køber et brugt bilbatteri og en harald nyborg lader.

Du siger jo ikke noget om hvad det må veje, eller noget om hvilket
kvalitetsniveau du forventer.

Bo //

Re: Omformer 220 til 12 volt
klare

Jeg kender ikke lige umiddelvart et sted, men bare den kan levere 12A så kan
den klare 140W - Så du kan prøve at se dig om efter en som kan klare så
meget, evt. kan du bruge en ny/gammel PC strømforsyning, min som er på 300 W
kan levere 11A ved 12V, den har kostet 300 kr. inkl. kabinet, så hvis du ser
på edbpriser eller måske på en genbrugsstation kan du måske finde en til
rimelige penge.

Brian

Re: Omformer 220 til 12 volt

Nå? Kan den så også klare 1.645W? Eller 36.434W?

11A*12V = 132 W (for lidt)

Men nu hvor jeg ser at det blot er til en pære, så er der jo faktisk ingen
krav om vekselspænding/jævnspænding/ripple m.v. blot RMS-spændingen ligger
på 12V.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Omformer 220 til 12 volt

Ikke forstået...?
Det var selvfølgelig 12A på udgangen jeg mente... Og;

12A * 12V = 144W
Og det er jo over hans krav på 140W...

Ja, så er den nemmeste løsning nok en transformator som kan klare effekten.
Havde han sagt fra starten at det bare var til en pære havde han nok længe
fået det svar... :)

Brian

Re: Omformer 220 til 12 volt

Sorry, jeg læste forkert. Jeg læste 12V istedet for 12A, og derfra kunne jeg
ikke se hvordan du kunne konkludere noget mht. effekten. :-)

Ja, det er det da.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Omformer 220 til 12 volt

140 watt??

Så er 450,- da billigt!

Hvad med at skrive, hvad den skal bruges til, skal den være brumfri og
stabil eller hvad?

Er det bare en transformator du skal bruge?

Claus

Claus

Re: Omformer 220 til 12 volt
Grunden til at jeg skal bruge en er at vi har en lampe med spot som
selvfølgelig kører på 12 volt.
problemet er så den dens transformer er brændt af og garantien desværre er
udløbet.
Så enten skal vi sætte en ny transformer i som ligger på de. ca 450 kroner
eller også lave noget andet fusk som kan give
lidt power til spotene.
Den med en gammel strømforsyning til en pc lyder ikke helt dum. det er i
hvert fald en billig løsning.

MVH Esben

Re: Omformer 220 til 12 volt

En power til 100 - 150 watt halogensæt kan til tider fås til omkring 150
kr. Man skal blot se sig lidt omkring. Sidst var det vidst i "hjem og
fix" jeg så dem.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Omformer 220 til 12 volt

nyhedsmeddelelse:brc590$1rk8$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...
desværre er
kroner
Hej Esben
http://www.rs-components.dk/cgi-bin/bv/search/SearchDisplay.jsp?BV_Sessi
onID=@@@@0557016012.1071262056@@@@&BV_EngineID=ccceadckeekhmjecfngcfkmdg
kldfhk.0&SearchType=quick&viewType=text&SearchText25%74878
Katalognummer 257-4878
Den kan sikkert også fås andre steder.
Du må ikke anvende en DC strømforsyning til dine spot, uden at du ændre
kabelforbindelserne.
Der er meget større varmeafgivelse i en DC forbindelse end en AC
forbindelse, med samme efektafgivelse, en ændring fra AC til DC kan
medfører ildebrand, så det er meget uklogt.

Ejvind Andersen
Re: Omformer 220 til 12 volt

Gælder ohms lov ikke mere?

Re: Omformer 220 til 12 volt

nyhedsmeddelelse:brdb60$kt8$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...
ændre

Se ohms lov for AC og sammelign med DC

Ejvind Andersen
Re: Omformer 220 til 12 volt

ohms lov er den samme for AC. og DC.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvad bliver forskellen på, at sende 230VAC 10Amp og 230VDC 10Amp, gennem
et kabel på 0,75mm²???
Og hvad er det der gør forskellen???

Ejvind Andersen
Re: Omformer 220 til 12 volt

Hvordan er lysudbyttet fra en pære der kører på AC og en der kører på DC
??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Omformer 220 til 12 volt

nyhedsmeddelelse:

DC

Re: Omformer 220 til 12 volt

Akkurat det samme Derfor må strømtrækket i ledningen også være det samme
(blot en vekselstrøm der ind i mellem er nul og til andre tider er
højere end ved DC pga. den højere spænding i spidserne).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Omformer 220 til 12 volt

Husk at rulle kablet ud...

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Omformer 220 til 12 volt

At den ledning der løber AC igennem laver et elektromagnetisk felt?
Varmeudviklingen er den samme for 10A DC eller 10A AC.

--
signing off.. Martin Sørensen

Site Timeline