"Ombygning af panel instrumenter"

Jeg har nogle panel instrumenter 50mv,500ma....
Dem vil jeg gerne "bygge om" til 3amp instrumenter.

Jeg har engang set en tabel med udregning af effekt modstanden.

Er her en som har en formel eller tabel ?

mvh. Ole Vedel

Re: "Ombygning af panel instrumenter"

U=RxI

R1 = 1/(1/R2+1/R3)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: "Ombygning af panel instrumenter"

Hov P=UxI

Okay, jeg skal lade være med at være grov og så regne lidt for dig :-)

Dit nuværende meter har fuldt udslag ved 50 mV, det skal det forsat
have. Det har en modstand på (R=U/I) 0,05V/0,5A=0,1 Ohm.
Dit ønskede meter skal have en modstand på 0,05V/3A=0,01666667 Ohm.

Det vil sige at du skal parralelkoble en shuntmodstand hen over den
nuværende, størrelsen på modstanden skal være 1/x=(1/0,01666667-1/0,1),
hvilket giver 0,02 Ohm

Effektmæssigt vil der maksimalt blive afsat (P=UxI) 3Ax0,05V=0,15W i
modstanden, så en 0,2 eller 0,5 watts modstand vil være fint.

Kalus
det er Modelbane Europas hjemmeside