? om ledningskvadrat.

Hej Gruppe.

Hvordan er det lige man udregne en leders kvadrat. Mener at det er tværsnit
X pi, men ikke så sikker så jeg tør overfalde en sælger (endnu) ;o)

mvh
Ebbe

Re: ? om ledningskvadrat.

pi*r*r hvor r er radius som er halvdelen af diameteren.

Du kan også downloaded:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/miscel.html

og finde siden "Wires", den kan lave sådan nogle beregninger

Re: ? om ledningskvadrat.

tværsnit

Jeg takker.
Hvis nogen i morgen læser i avisen, at en eller anden har revet en t-hansen
butik ned med de bare næver, så ved i hvem :o)

mvh
Ebbe

Re: ? om ledningskvadrat.
t-hansen

Er det deres højttalerkabel ?? .. jeg har nemlig også købt noget .. som
værende 2,5mm2 .,. men det er næppe over 1mm2 ..

~~Frank .,

Re: ? om ledningskvadrat.

Jeps. Har lige været ude og få mine penge igen.

Ekspedienten var så "flink" at tilbyde mig 49,- kr retur. ( kostede 149,-
for 10 meter). Jeg takkede pænt nej, og gik 50m, over i Jem&fix, hvor de
havde 25m 2.5 kvadrat til 129,-, og det er faktisk en smule kraftigere end
det, som Thansen solgte som 4 kvadrat.

mvh
Ebbe

Re: ? om ledningskvadrat.

tværsnit * pi =  2 * radius * pi = lederens omkreds

Så det var da en formel, bare den forkerte :-)

Vh. KJ
--
http://www.cetus.dk
http://www.kjlab.dk

Re: ? om ledningskvadrat.

Hvis du VED at den er forkert, hvorfor så fremføre den ???

Areal er som beskrevet af HKJ Pi gange radius i anden potens.

Bo //

Re: ? om ledningskvadrat.

Nu forvirrer i mig skisme'. Hvis jeg måler med skydelære uden at klemme, så
har ledn. en diameter på 1,8 mm. Har jeg ret, hvis jeg mener det er en 2,5
kvadrat ? (købt som 4 kvadrat).
Ikke at jeg har brug for mere end 2,5 kvadrat, men det p***er mig lidt af at
betale for noget man ikke får.

mvh
Ebbe

Re: ? om ledningskvadrat.

Ja, det siger 2.5 mm2 (0.9*0.9*pi), og hvis du har betalt for mere, er
du blevet snydt. Så må du finde en anden leverandør, eller BROKKE dig.

Bo //

Re: ? om ledningskvadrat.

Ok, så er det ikke helt galt med regneevnerne, trods alt. Ja, så bliver der
revet en T-Hansen biks ned pr. håndkraft i morgen formiddag ;o)

mvh
Ebbe

Re: ? om ledningskvadrat.

Og da det formentlig er blød ledning er det værre endnu, der er jo også
luft imellem de enkelte korer. Så mål de enkelte korer, regn og gang op
med antallet. Men mål nøjagtigt (f.ex. mikrometerskrue), ellers går det
galt.
Alternativt mål længde og modstand og regn baglæns.

/carsten

Re: ? om ledningskvadrat.

-kræver et godt (4 punkts) ohmmeter.

Den skal holde ca 17.8 Ohm pr km, hvis den er 1mm2, ved almindelig
stuetemperatur. Den stiver 0.4% pr grad...

-så et par meter af 2.5mm2 er en ganske lille modstand

Bo //

Re: ? om ledningskvadrat.

På det tidspunkt, hvor jeg postede, var der allerede i tråden skrevet en
god forklaring på, hvordan man beregner kvadratet (arealet).

Men der var ikke skrevet, hvad det var, ekspedienten havde oplyst. Da
Ebbe tilsyneladende har tænkt sig at klage, kunne det måske være en god
ekstra information til ham, at han ved, hvorfor den er forkert.

I min verden giver det god mening at være så godt forberedt som muligt,
når man skal klage. Men jeg undskylder da, hvis mit indlæg har hidset
dig op...

Vh. KJ

Re: ? om ledningskvadrat.

Der skal mere til :-)

Bo //

Re: ? om ledningskvadrat.

Hmm æv, nå, så må jeg forsøge igen en anden gang  ;-)

Vh. KJ

Site Timeline