Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

Jeg overvejer at købe sådan et J-TAG interface til AVR. På mit arbejde har
vi de originale fra Atmel og det fungere jo kanon godt, men de er også lidt
dyre. I hvert fald til hjemmefusk. Så har jeg på nettet set at et firma
Olimix sælger J-TAG interfaces til AVR til $40. Det må jo siges at være
billigt, men jeg kan ikke forstå hvordan det fysisk meget lille stykke
hardware skal kunne være i stand til at klare det samme arbejde, som Atmels
egen J-TAG kan. For i det originale interface er der godt nok meget
elektronik. Der må være en begrænsning... er der nogen der har erfaringer
med dette interface ?

Jan Thøgersen.

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?
hey

Nej

men ->

Jeg er i øjeblikket lige ved at teste et hjemmelavet AVR J-tag...

(koster omkring 100kr at lave)

HAr fået det op og køre, skulle være 100% kombitibelt med atmels, da den
bliver opdateret med deres software fra AVR studio 4.0 dermed også nyeste
version
http://www.case2000.com/JtagIce/bootice.html

Jeg har lige fået mit op og kører her i eftermiddags med en atmege163, men
skal have lavet printet om til atmega16, sikkert inden jul (har nemlig
juleferie fra i dag)

Skal nok prøve at følge op på dette.. men er ikke så klog på det endnu, har
haft den til at programmere atmegaen, men ikke simulere, den brokker sig
over nogle fuses i 128'eren, så videre er jeg ikke lige kommet (startede på
atmega for 14 dage siden ca... så kender den ikke så godt endnu)

men måske du kan hjælpe mig hvis jeg kommer i nogle problemer....

Kasper

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

Btw.. kom lige i tanker om noget

Ved du hvordan fusene står i en ny uC...

kan man nøjes med et Jtag, eller skal man også have en ISP til at
programmere fuses med ??

hvis nu man får slået J-tag fuesen fra, eller den ikke er sat som standard
??

Kasper

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?
Jeg arbejder med ATmega163 og ATmega16 til dagligt. Og det første jeg gør er
at sætte de bits som sætter den til at bruge XTAL'et i stedet for RC ledet.
Ud over det behøver man ikke sætte noget med mindre at man vil have en
bootloader i den. Så skal den sættes op til det.

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

er
ledet.

Hey

Ok, jeg har fået den til at debugge nu...

bla den med bootloader skulle jo slåes fra...

men ellers er det faktisk et dejligt interface... hvis du vil have jeg skal
tjekke nogle features, kan jeg godt det for dig inden du bygger det...

jeg har lavet den version med 163'eren, men i morgen laver jeg en med
16'eren.

det diagram til 163 passer ok.. og i stedet for den 3 benet reset kreds kan
man smide en 10uF så spiller det også, mente bare 163 også have noget por
o.s.v, så prøvede uden, bare med en modstand til vcc, men nope, den blev
ikke reset ordenligt

Kasper

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

">
Hvad er du bootloader "fusen" hedder helt præcis??

MVH
Martin

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?
Hvis det virker ok til atmega16 er jeg meget interesseret i dit lille
projekt.

Hvilke programmer bruger I??
her tænker jeg på om I koder í C eller asm. Hvis C, hvilke compiler bruger I
så??

gør
skal
kan

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

til at bruge jtag sammen med atmega16.. ja, til at bruge atmega 16 til
jtag.. ja.

jeg bruger imagecraft og avrstudio

Kasper

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

Jeg har ikke selv erfaringer med Olimex JTAG interfacet, men jeg har
hørt et rygte eller to om det. Den er ikke helt kompatibel med Atmels
JTAG, men næsten. Den fra Olimex skulle efter sigende kun virke til og
i 5 volt systemer. Atmels kan klare et større spændingsområde, f.eks.
3.3V, som mange bruger.

Men bruger man alligevel kun 5V, så skulle Olimex versionen være god
nok.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Olimex AVR J-TAG Er der nogen der har prøvet denne?

Even det simple jeg har bygget kører ved 3.3V, bare man bruger en max3232

((:

Glædelig jul

Kasper

Site Timeline