Ohms ov

Vi er et par stykker der diskuterer udregning af strømforbrug fra en
PSU i en PC.

En hævder at man ikke kan tage udgangspunkt i watt effekt, men kun
spænding og strøm. "Effekt (W) er en død enhed" der ikke kan bruges
til noget. i den sammenhæng, påstår han.

Det mener jeg er forkert, da watt jo ifølge Ohms lov jo ikke er andet
end spænding x strøm, og derfor fuldt ud lige så gyldig ved beregning
af forbruget (dvs. f.ex. hvor mange1 w enheder man kan smide på f.ex.5
v kanalen, før den bliver overbelastet).

Dvs. har man en 5 v kanal der kan levere 4 ampere, så kan den dermed
også levere 20 watt, og så kan man smide f.ex. 2 stk 5 v/10 watts
enheder på.

Jeg mener man kan tage udgangspunkt i både watt og ampere ved
beregningen, da de jo er direkte proportionale størrelser ved samme
spænding og modstand, og at det udelukkende er et spørgsmål om hvad
man foretækker at regne med.

Hvem har ret?

--
Rado

Re: Ohms ov

Jeg vil da kun give dig helt ret i dine antagelser. Så længe, der er tale
om
ren DC, er der lige probortionalitet imellem effektloven og Ohm's Lov. Det
gælder dog ikke helt ved AC, hvorfor man bl.a. også opgiver en
transformator
i VA i stedet for W.

Tomas

Re: Ohms ov
On Fri, 3 Jun 2005 19:23:51 +0200, "Tomas Skott"

OK, tak. Jeg mente det nok. :)

Rado

Re: Ohms ov

Den gælder kun hvis PSU'en leverer én og kun én spænding. Det er
imidlertid ikke det diskussionen går på.

Diskussionen går på hvordan man beregner sig til den rigtige PC-PSU.
Rado vil gerne ændre på hardware-producenternes design, så han kan
sammenregne det totale forbrug ved en "standard-spænding". Jeg er ikke
helt sikker på at mine harddiske vil være interesserede i at blive
forsynet ved en "standard-spænding". Jeg er heller ikke sikker på at
min PSU leverer de specificerede maksimale strømtræk ved en
"standard-spænding".

Man må foretage sine beregninger på hardwarens præmisser.

Re: Ohms ov

Jeg er nu ikke af den opfattelse, at Rado vil ændre designet, men blot
kigge
på, hvad man kan tilslutte til en PSU.

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Ohms ov

Når man vil regne i "Standard-spænding", så må det naturligvis kræve en
design-ændring i det hardware der findes på market og som man ønkser at
tilslutte.

Re: Ohms ov

Hvorfor dog regne videre på de oplysninger der står på PSU'en? Det
skader mere end det gavner, rent principielt set.

Men ikke når der er tale om flere spændinger. Man kan ikke regne med et
samlet effektfobrug, når effekten leveres ved forskellige spændinger.
Det er det du har lagt op til i dk.edb.hardware.

Re: Ohms ov
On 04 Jun 2005 08:23:03 GMT, "Jesper G. Poulsen"

Selvfølgelig kan man det.
Re: Ohms ov

Jeg tror Jesper mener at hvis PSU'en kan levere f.ex. 5max 50 W på 5 V
kanalen, og man har et antal  5 V enheder med et samlet forbrug på
f.ex 100 W der skal have strøm, så hjælper det intet  hvis PSU'en kan
levere 500 W totalt, fordelt over alle kanaler. Den vil stadig blive
overbelastet på 5V kanalen. Medmindre altså at PSU'en er indrettet
sådan at man kan trække den totale effekt uanset hvordan forbruget er
fordelt på kanalerne (f.ex. 490 W på 5V og 10 W på 12V), men det er
den nok næppe.

Men hvis man ikke overskrider grænsen for hvad de enkelte kanaler kan
levere hver for sig, så vil jeg mene man udmærket kan tage
udgangspunkt i den samlede effekt PSU'en kan levere, sat op imod det
samlede forbrug af alle enheder man tilslutter. Men man er
selvfølgelig stadig nødt til at beregne forbruget på de enkelte
kanaler hver for sig for at finde ud af om det overskrider grænsen, og
gør det ikke det er det jo sådan set overflødigt også¨at udregne det
samlede forbrug.

--
Rado

Re: Ohms ov

Det jeg mener er, at man kan ikke sige at grafikkortet bruger 65W, CPU
bruger 100W, harddisken bruger 20W, regne tallene sammen og komme ud
med at man skal bruge en PSU på 200W.

Du har fat i noget af det rigtige.

Præcis.

Re: Ohms ov
On 04 Jun 2005 08:23:03 GMT, "Jesper G. Poulsen"

Hvis man ved hvad man har med at gøre, kan man ikke gøre noget galt,
uanset hvilken metode man anvender.

Men hvis det skal være idiotsikkert, ja så er det sikkert bedst at
holde sig udelukkende til enten ampere eller watt. Problemet er bare
at nogle fabrikanter opgiver forbruger i ampere, andre i watt. Og så
er du alligevel ofte nødt til at omregne til den anden måleenhed,
uanset hvilken af dem du foretrækker. Så uanset hvad er du nødt til at
vide noget om de her ting. Før bliver det ikke 100% idiotsikkert.

Nej det har jeg faktisk ikke. Jeg har kun talt om beregning af
forbruget for de enkelte spændingskanaler, og om hvordan man uden
problemer kan regne med både watt og ampere her.

--
Rado

Re: Ohms ov

Hvis man sætter _strøm_ som regnestandard, så tvinger man folk til at
regne rigtigt, idet effekten ikke inkluderer information om spænding.
Og det er de færreste i dk.teknik.hardware der kan tumle begreberne i
samme grad som folk i dk.teknik.elektronik. PSU'ens effekt er
irrelevant, det er ikke den oplysning man vælger udfra.

Du har udeladt noget, ellers var vi ikke nået hertil.

Re: Ohms ov
Du skal se på begge opgivelserne, som eksempel
en 300W PSU
har følgende spec.

+5V 26A
+12V 10A
-3,3V 16A
-5V 0,25A
-12V 0,5A

Hvilket giver 130 + 120 +52 +2,5 +6 eller total 310,5W, men den er
opgiver til 298W total dog 167W på +5 og +3,3 sammenlagt.

Strømspecifikationen på de enkelte udgange siger noget om hvad de
enkelte sekundærkredsløb er dimensioneret til og effekt specifikationen
siger noget om hvad primærkredsløbet (og de magnetiske
switchkomponenter) er dimensioneret til.
Så du kan ikke nøjes med _et_ universaltal til at karakteriserer en PSU,
  kun hvis designerne har valgt en fornuftig ( i forhold til opgaven)
ballance imellem udgangene.

/carsten

Re: Ohms ov

Det er ofte slik at et power er opgitt til avleverte Watt, og da har du
rett, men din kamerat vil ha rett om poweret er oppgitt til VA på
primærsiden. Det bløffes av og til med disse tall, uten at jeg vet for mye
om det.
Forskjellen ligger i reaktiv eller resistiv belastning, hvilket kan være
nesten 2 ganger på primær siden.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Ohms ov

Det er heller ikke det diskussionen går på; læs mit svar til Tomas
Skott.

Re: Ohms ov
On Fri, 3 Jun 2005 21:20:06 +0200, "Arne Offenberg"

Vi taler udelukkende om sekundærsiden, og DC spænding

--
Rado

Re: Ohms ov

Andre har svaret fyldestgørende, men lad venligst være med at kalde det
Ohms lov.   Den siger at Strømmen gennem en modstand er lig med
spændingen over den, delt med modstanden.

Effektberegninger er en anden lov. Kald den gerne Joule's eller watt's
lov. Det gør andre:
http://www.ac.wwu.edu/~vawter/PhysicsNet/Topics/DC-Current/JouleLaw.html

Re: Ohms ov

Tja, den gængse betegnelse er effektloven.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Ohms ov

YES: tyngdeloven er den, der forudsiger, at alt falder til jorden på eet
eller andent tidspunkt :- )))

Bo //

Re: Ohms ov
ja, med mindre centrifugalkraften tager over ;-)
--
  Calle.

Site Timeline