... og nu vi snakker CNC-maskiner

... så er det måske ikke helt det, jeg vil arbejde med, men nok noget
lignende, i miniformat. Jeg har en gammel Canon BJC-4100
http://www.nefec.org/UPM/printers/mcabc41.htm til at ligge. Jeg kunne godt
tænke mig at lave noget ud af den (specielt med motorerne), men findes der
nogle tilgængelige diagrammer over indmaden? Kan ikke finde dem på Google...

Re: ... og nu vi snakker CNC-maskiner
Jeg brugte engang stepmotorerne til et plotterbord altså en tegnemaskine
med en rør-tushpen.

Som penløfter brugte jeg hele mekanikken fra en 5 1/4 diskette station
(stepmotor incl føring).

X retning var en træplade trukket af en gevindstang på den ene
stepmotor.
Y retning var printerføringen på tværs af A4 papiret, fastmonteret så
træpladen bevægede sig derunder.
Z retningen var som sagt en diskette enhed, med ca en tommers gang.

Diagrammerne har jeg ikke på nogen printer, men stepmotorerne styrede
jeg simpelt med en darlington på hver af polerne, 12 ialt. Og
kontroleren var en pc's printerport.
Jeg tegnede et par flotte tegninger, og skrottede det så. Udfordringen
var det sjoveste af det hele.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: ... og nu vi snakker CNC-maskiner

Ja, det er sådan noget lignende, jeg kunne tænke mig at lave. Måske bare
med en form for dremelskærer (eller nok noget mindre) til at ridse i et
stykke glas... Hvad med en H-bridge? L298 og L297 til styringen? Der må
også være sådan nogle i printeren nu...

Mvh
Jesper

Re: ... og nu vi snakker CNC-maskiner

Det er der også, Canon BJC 600 serien bruges der en 27.5V DC motor til at
trække slæden og der bruges en TA8440H til at trække den. Den motor de
bruger i den printer er rimelig stærk (den trækker slæden direkte med en
tandrem).

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Bare en almindelig asynkron DC-motor? Hvordan ved den så, hvor den er? Eller
hvordan?
Og hvad med den motor, der fører selve papiret?

Mvh
Jesper

Site Timeline