nyt multimeter

Jeg har et enkelt spørgsmål. Jeg skal have et nyt multimeter...  Jeg har
ikke professionelle krav, men samtidig vil jeg gerne betale for at få en god
vare. Fremfor at blive rådgivet af en sælger der evt. også skeler til sin
avance, vil jeg lige høre herinde hvad i kan anbefale og vil tilråde mig til
at købe. Jeg har budgetteret i området omkring 1000,- og leder som alle
kunder efter den vare hvor jeg får mest (eller meget) for pengene.
Hvis i kan sende et link med en evt. besvarelse ville jeg være yderst
tilfreds.
Som altid: På forhånd tak. :)
Kenneth Østergaard

Re: nyt multimeter
Kan varmt anbefale Metermann 37XR, du får det hos Atimco, Hasselager
(Århus). tlf 8625 8899
Det ligger i prislejet omkring de 1000.00 Det indeholder rigtige mange
nyttige funktioner. se selv her: www.metermantesttools.com/
downloads/datasheets/dmm/2062690_37XR.pdf - Lignende sider
god
til

Re: nyt multimeter
Hej Kenneth.,

god

Hvis du bare skal have et instrument får du ikke noget bedre til prisen end
ved at købe et af de billige DT-830B, Topcraft TDM600, eller hvad de nu
hedder, digitalmultimeterer i Aldi, Harald Nyborg, Bauhaus eller Jem&Fix.
Prisen svinger fra 30,- Kr hos Aldi til omkring 100,- hos Bauhaus for den
samme vare.

Hvis du vil have multimeter for livet skal du kigge efter et instrument fra
Flukes program. De koster væsentligt mere men du får også kvalitet og
nøjagtighed for pengene.

/Lars

Re: nyt multimeter
Hej Kennetk

Jeg har gennem 30 år samlet lidt erfaringer sammen, både som proffesionel
og som hjemmefusker og vi gerne sige at når det drejer sig om multimeter
så kan 99.99% af de målinger man skal lave som hjemmefusker laves
lige godt af instrumentet til 50,- kr som det til 2000 kr. men der er ting
som jeg personlig syntes er væsentlig at kikke på, og det er:

Store ciffre på udlæsningen
Manuel områdevalg (autoranging er langsom og har ingen nytteværdi)
Baggrundsbelysning af displayet
Gennemgangstester med lydgiver
Skal kunne måle DC og AC strøm og spænding, plus Ohm, alle andre
ting som kapacitet, induktion o.s.v. er man bedre tjent med instrumenter
lavet til disse ting.
Hvis man bruger det til bilen og lignende steder er et gummiovertræk
en god ting.

Brug 300-500 kr. på instrumentet og resten af pengene til nogle rigtige
proffesionelle prøveledninger, målepinde og testclips, så er du godt
kørende.

Mvh Max

Re: nyt multimeter
Hejsa

For een gang skyld er jeg enig i det du siger, så du kan jo sige noget der
viser at du har været igang med elektronik i så mange år ;o)

/Hauge

Re: nyt multimeter
Tak for svarene!

Max har du et specielt i tankerne, samt evt. en butik det kan købes i?

Re: nyt multimeter
Hejsa

Selvom du spørger Max, så tillader jeg mig alligevel at svare.

Jeg har selv et ret godt multimeter fra Harald Nyborg, det har stort
vippebart display, og alle de gængse funktioner. Og efter hvad jeg har målt
med sammenligning til et Fluke, så er det ganske godt. Jeg gider ikke som
hjemmefusker, ofre ret meget mere, når det her er så godt.

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr22%86&n60%105

Mvh Hauge

Re: nyt multimeter
Hej Kenneth og Hauge

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr22%86&n60%105

Sært så enige vi er idag Hauge, et fint instrument til hjemmefuskeren.

Jeg vil også gerne rette opmærksomheden mod et 7730.7 fra
www.elsupply.dk

Et 4½ ciffer instrument med alle ønskelige funktioner, bl.a. slukker det
selv, meget gavnlig funktion, og det koster en plovmand, lillebroderen
7730.6 er også et fint tilbud 200 kr. billigere.

Mvh Max

Re: nyt multimeter
Hej Hauge og Max. Sidste spørgmål så slipper i for mig!

De rigtige proff- prøveledninger, målepind og testclips hvor finder jeg dem.
Jeg fandt lidt hos el-supply, men hvordan er kvaliteten af disse:
http://www.el-supply.dk/cgi-bin2/elsupp.cgi?view_records=1&VARE=M%C5LELEDNING
http://www.el-supply.dk/cgi-bin2/elsupp.cgi?view_records=1&VARE=M%C5LEPIND
Hvis ikke det er noget, hvad er alternativet så?

Håber ikke jeg spørger for meget...

Mvh
Kenneth

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr22%86&n60%105

Re: nyt multimeter
Hej Kenneth

dem.

Du spørger ikke for meget, man får kun noget at vide ved at spørge.

Prof. ledninger er 0,75 eller 1 mm2 højfleksibel silikoneledning med
bananstik, de koster mindst 50 kr. stk. og laves bl.a. af et firma
der hedder Hirschmann så spørg efter dem, målepindene ser ud
som de rigtige. Ud over målespidsen er et par målekroge varenumme
5120 eller 5122 også nødvendige til at sætte på komponenter og stel.

Lidt afhængig af hvad du laver finder der mange speciele målepinde/klemmer,
f.eks. en privepind med en spids der er så tynd som en knappenål, den
kan man stikke gennem isoleringen på ledningerne i et kabelbundt
for at finde den rigtige, hullet den efterlader er så lille at det ingen
praktisk
betydnig har.

Mvh Max

Re: nyt multimeter
Mang tak for hjælpen!!

Jeg går på jagt efter grejet imorgen :)

Mvh
Kenneth

Re: nyt multimeter
målepinde/klemmer,

Hej..

Det kan ville jeg ikke anbefale til steder der kan komme vand.. hverken båd
eller bil...

En lille dråbe vand og kobberet begynder at oxidere og til sidst så er
ledningen afbrudt inden i isoleringen...

men til ting hjemme på bordet er det fint nok :)

Kasper

Site Timeline